آداب و رسوم سنتی مردم مؤمن ساوه كه ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد به دلایل گوناگون در گذر زمان تا حدی دچار فراموشی شده و از یادها رفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، آیین سنتی و مذهبی " الم ترانی" یكی‌ از رسوم دیرینه مردم ساوه در ماه مبارك رمضان است كه همواره برای مردمان این مرز و بوم، از اهمیت به سزایی بخصوص در گذشته های دور برخوردار بوده است.

این مراسم در شب های پایانی ماه ‌مبارك رمضان و بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء توسط نوجوانان و جوانان در هر محله انجام می شود.

در این سنت كهن، آنان با اجتماع در مقابل منازل اقوام و همسایه ها پس از گشودن در از سوی صاحب خانه، هم صدا این شعار را می‌گویند: 'الم ترانیت می‌دهیم، ماه رمضانیت می‌دهیم'.

شركت‌كنندگان در این مراسم سپس نام یكی‌ از فرزندان آن خانه‌ای كه در مقابل آن تجمع كرده‌اند را به نیكی صدا می‌زنند و می گفتند: یا ثواب یا جواب و برای گرفتن انعام از صاحب آن خانه به‌ انتظار می‌ایستند.

صاحبخانه با خوشرویی و اهدای شیرینی و تنقلات و در صورت امكان مقداری پول از نوجوانان و جوانان شركت‌كننده در این مراسم به گرمی پذیرایی می‌كند.

در برخی مواقع در این مرحله از برنامه 'الم ترانی' ممكن است كه جوانی از منزل صاحبخانه با رفتن به پشت بام و ریختن ظرف آب بر روی شركت‌كنندگان، اقدام به شیرین كاری كند.

بعد از این افراد به در منازل بقیه افراد فامیل و یا همسایه محله خود رفته و این برنامه را تكرار می‌كنند و تا پاسی از شب به اجرای مراسم 'الم ترانی ' می‌پردازند.

در پایان این سنت دیرینه، شركت‌كنندگان با تقسیم هدایا بین یكدیگر با خوشحالی از هم جدا شده و به خانه‌های خود می‌روند.

مردم ساوه‌ اجرای این مراسم را نوعی وداع با ماه رمضان تلقی كرده و پس از آن خود را برای برپایی جشن عید سعید فطر آماده می‌كنند.

نام 'الم ترانی' از یكصد و پنجمین سوره قرآن كریم (سوره ‌فیل) كه با 'الم تر' آغاز می‌شود اقتباس شده كه این به معنی 'آیا مرا نمی‌بینی؟' است.

این مراسم بطور معمول در شب های پایانی به ویژه بیست و هفتم ماه مبارك رمضان كه‌ مصادف با به هلاكت رسیدن 'ابن ملجم مرادی' قاتل امیر المومنین (ع) است با شور و شعف فراوانی برگزار می‌شود./س

برچسب ها: الم ترانی ، سنت ، ساوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.