درختان بلوط در مقایسه با درختان دیگر نسبت به خاکهای آهکی مقاومت زیادی دارند و با توجه به شرایط آب و هوایی تهران تاج بزرگ آنها آلودگی هوا را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، چوب درخت بلوط بسیار فشرده و محکم است،‌این درخت در دوران باستان نماد استقامت و پایداری بوده است،‌ در الوار سازی و ساختمان سازی بافت ابزارهای صنعتی اروپای شرقی استفاده می شده است.

گفتنی است:‌ چوب درخت بلوط استفاده گسترده در کشتی سازی های جنگی و بازرگانی داشته و در کشورهای اسکاندیناوی و اروپای شرقی و روم این چوب نماد الهه باروری و قدرت بوده و مصارف پزشکی هم داشته است.

حفیظی کارشناسی محیط زیست که تجربه 30 سال کاشت درخت بلوط در تهران دارد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:‌ درختی مقاوم در برابر خشکی است و شرایط آب و هوایی تهران را تحمل می کند. در قیاس با درختان دیگر نسبت به خاکهای آهکی مقاومت زیادی دارد و به خاطر تاج بزرگ آلودگی هوا را کاهش می دهد.

وی افزود: 300 گونه جانور به این درخت وابسته هستند از جمله سنجاب، خرگوش، گوزن، آهو از میوه این درخت استفاده می کنند بنابراین سالم بودن درخت در حفظ این گونه های جانوری مؤثر است.

وی ادامه داد: جنگلهای بلوط همانند سایر جنگلهای کشور در آسیب جدی هستند، چرای بی رویه دام، برداشت چوب، جاده سازی خطوط گاز و ... از عواملی است که جنگلهای بلوط را تهدید می کند.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: بذر بلوط زیر درختان می ریزد که خود به خود سبز می شود که این مسأله جلوی سیلاب را می گیرد و به نوعی سیلاب را به عمق زمین هدایت می کند و از جاری شدن روی سطح خاک جلوگیری می کند.

حفیظی گفت: درخت بلوط 1000 سال عمر می کند که در شرایط آب و هوایی تهران 50 سال عمر می کند. ارتفاع درخت در جنگل 30 متر و در تهران به 15تا 12 متر می رسد و در برابر طوفان و فشار برف مقاومت می کند./ف

برچسب ها: حفیظی ، آلودگی هوا ، بلوط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۳ دی ۱۳۹۴
تهران گوزنش کجا بود
آخرین اخبار