چای چایکاران کود می شود، اشک پیازکاران درآمد، روی برگرداندن کشاورزان از کشت طلای سفید، کمر برنج کاران از واردات بی رویه خم شد، دولت تنها 3 درصد از گندم کشاورزان را خریداری کرد و ... اینها گوشه‌هایی از داستان مردان و زنان زحمت کشی است که دستشان به لوبیای سحر آمیز رسید اما...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از سرزمین خبر، كشاورزي از آن رو براي جامعه ايراني اهميت دارد كه اين كار از گذشته بسيار دور، منبع درآمد و نيز گذران زندگي براي بشر بوده است. امروز نيز توجه به كشاورزي و توسعه آن در قانون چشم‌انداز 20 ساله كشور به‌طور شفاف در نظر گرفته شده است.

به دنبال نام گذاری سال 90 با عنوان جهاد اقتصادی، سال 1391 نیز سال حمایت از تولید ملی نام گرفت که به نظر می رسد پیرو نام گذاری سال های قبل از سوي رهبر انقلاب ، با عنوان های اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی و اجرای سیاست های طرح تحول و هدفمندی یارانه ها و... اکنون در شرایطی هستیم که کشور به خاطر افزایش تحریم های بانکی و نفتی، رشد نرخ ارز، ضرورت کاهش بیکاری 13 تا 14 درصدی اقتصاد ایران و.... نیازمند توجه به تولید ملی است.

اما این مهم و توجه به تولیدات ملی بالاخص در عرصه کشاورزی و توجه به امر اشتغال زایی با گذشت تقریبآ دو فصل از فصول برداشت چقدر تحقق یافته است؟

نگاهی به گزارش هاي تکان دهنده حکایت از آن دارد که مسئولان نه تنها گوششان از شعارهای پی در پی خود پر شده است بلکه توجهی به اهمیت نامگذاری سال تولید ملی و حمایت از مهمترین ، مهمترین و مهمترین فعالیت کشور نمی کنند ...


**در سال تولید ملی واردات بی رویه برنج داریم!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در همین ارتباط می گوید: اگر دولت تا این اندازه نسبت به کشاورزان بی تفاوت است باید تکلیفش را با کشاورز روشن و مشخص کند که برایشان ارزشی قایل نیست .

غلامعلی جعفر زاده با انتقاد از عملکرد تیم اقتصادی دولت گفت: در سال تولید ملی واردات بی رویه برنج را داریم، کجای این مدیریت عملکرد صحیح اقتصادی است و کدامیک از این آقایان که چنین وارداتی انجام میدهند مدعی ولایتمداری هستند که فرمایشات رهبری را مورد توجه قرار نمیدهند.


عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت تیم اقتصادی منسجمی ندارد افزود: تیم اقتصادی دولت یک برنامه مدون و منطقی ندارد به نوعی که امروزه برای همه بخشهای اقتصادی از صنعت تا کشاورزی و بحش خدمات چالشهای بزرگی دارند.

وی با اشاره به اینکه در سالی که مقام معظم رهبری آنرا سال تولید ملی و حمایت از کا ر و سرمایه ایرانی تعیین کرده اند مشاهده میکنیم که در بخش برنج واردات بی رویه انجام میشود گفت: در اینجا چند نکته برای مردم به وجود می آید، اما مهمترینش این است که دولت برای کشاورز ارزش و اهیمت قایل نیست و دوست ندارد کشاورزی در کشور منسجم شود.

وی با اعلام اینکه یک چشم کشاورز باید به آسمان باشد که چه موقع باران بیاید و چه موقع باران نیاید افزود: الان موقع برداشت است اما با کمال تاسف مشاهده میکنیم که انواع برنج خارجی در بازار توزیع شده و تاسف آورتر اینکه در بازار گیلان نیز برنج خارجی به وفور ریخته شده است.


وی این نوع واردات را نوعی دشمنی با کشاورز دانست و گفت: کجای این نوع مدیریت به نفع کشاورز و اقتصاد کشور است.


جعفرزاده با تاکید بر اینکه دولت باید از کشاورز حمایت کند گفت: چرا دولت واحدهای دولتی خودش را موظف نمیکند که برنج داخلی بخرند؟ اکنون در ادارات دولتی ما چای خارجی خریداری و مصرف میشود در حالی که هزاران تن چای دراین کشور خراب و چایکار بیچاره میشود. این همه دانشگاه، واحدهای نظامی و انتظامی و ادارات دولتی چای و برنج خارجی مصرف میکنند! کجای این رفتار حمایت از تولید داخلی است.

** روی برگرداندن کشاورزان از کشت طلای سفید

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس نهم هم اعلام کرد: بی توجهی مسئولان و قیمت ارزان پنبه کشاورزان این منطقه را دچار مشکلات زیادی کرد.


سلیمان عباسی با بیان این‌که در تقسیمات صورت گرفته استان گلستان را در بخش کشاورزی قرار داده‌اند و نباید صنعت به این منطقه ورود پیدا کند به وجود زمین‌های حاصلخیز و دشت‌های وسیع در منطقه اشاره کرد و افزود: مسئولان به رونق کشاورزی، دامداری و دامپروری در این منطقه توجه بیشتری دارند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس نهم با اشاره به وسعت بالای گنبدکاووس افزود: این شهرستان به تنهایی می‌تواند گندم مورد نیاز کشور را تأمین کند، منتهی باید مسئولان به این بخش توجه بیشتری از خود نشان دهند؛ گندم گنبد جز گندم درجه یک کشور است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که تولید پنیه در منطقه به عنوان طلای سفید در شهرستان گنبد‌کاووس در سطح کشور برتراست، گفت: متأسفانه به کشت طلای سفید در منطقه بها داده نشده و کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

عباسی تأکید کرد: حمایت از پنبه کاران، می‌تواند رونق اقتصاد را در منطقه و کشور به همراه داشته باشد چراکه از سویی افزایش تولید پنبه مانع از واردات می‌شود.

 

**دولت تنها ۳ درصد از گندم گرمسار را خریداری کرد

نماینده مردم گرمسار در مجلس نیز ضمن انتقاد نسبت به پایین بودن قیمت پیشنهادی دولت برای خرید هر کیلو گندم، گفت: دولت امسال تنها ۳ درصد از گندم این منطقه را خریداری کرده است.
غلامرضا کاتب عملکرد وزارت کشاورزی را در زمینه خرید محصولات از کشاورزان خوب ندانست و افزود: این وزارت‌خانه در بخش خرید گندم از کشاورزان گرمسار متأسفانه عملکرد مثبتی نداشته است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال گذشته میزان خرید گندم از کشاورزان منطقه در حدود ۱۰۰ هزار تن بود که امسال به ۳ هزار تن کاهش یافته است.

وی دلیل این‌امر را بی‌ثباتی در مدیریت تعاونی‌ها دانست و گفت: اگر دولت نتوانسته به موقع اقدام به خرید گندم از کشاورزان کند به دلیل ضعف مدیریت مسئولان اجرایی است.


نماینده مردم گرمسار در مجلس نهم با بیان این‌که قیمت پیشنهادی دولت برای خرید هر کیلو گندم ۴۱۰ تومان بوده است، اعلام کرد: دولت تنها ۳ درصد از گندم کشاورزان این منطقه را امسال خریداری کرده است.


**وقتی چای چایکاران کود می‌شود

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه سالانه ۴۰ هزار تن تولید چای در کشور داریم، می گوید: متاسفانه این حجم را هم نمی توانیم بسته‌بندی مناسب کنیم که این امر موجب می‌شود برخی از چای‌های این حوزه انتخابیه تبدیل به کود شوند.


جبار کوچکی نژاد ادامه داد: البته هر کالا یا خدمتی دارای ویژگی‌های متعددی است که هر یک از این ویژگی‌ها در ایجاد مطلوبیت کل کالا نقش دارد واین در حالی است که نفس تولید چای در رعایت معیارهای صادرات می زند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : صنعت کشاورزی برگیرنده توده عظیمی از نیروهای انسانی است واز این رو پیشرفت کشاورزی موجب خواهد شد نرخ بیکاری استان گیلان به نحو چشمگیری کاهش یابد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یاد آور شد :برنامه ریزی صحیح جهت توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی می تواند این محصولات را که مقادیر انبوهی از آنها در طول زمان برداشت، حمل و نقل، انبار داری و عرضه از بین می رود ، به ارزش افزوده تبدیل کند.

**اشک پیاز کاران درآمد

40 تومان بخرید 1000 تومان بفروشید/ هزینه برداشت هم تامین نمی شود

شاید باور کردنی نباشد اما پیاز در جنوب کرمان و در شهر جیرفت پس از برداشت از مزرعه تنها 40 تومان قیمت دارد.

قیمتی که حتی پول کارگر برداشت کننده محصول را نیز تامین نمی کند و اینچنین است که درنهایت محصول در مزارع برداشت نشده می ماند و از بین می رود.

یکی از کشاورزان پیاز کار جیرفتی در همین رابطه می گوید: بخش قابل توجهی از مزارع شهرستان جیرفت به کشت پیاز اختصاص یافته است اما حالا که نوبت برداشت و عرضه محصول به بازار فراهم شده است با موانع مختلف مواجه هستیم.

محمد شعبانی افزود: هر سال شاهد رشد روز افزون نرخ سم و کود هستیم همچنین نرخ سوخت هم افزایش پیدا کرده اما از سوی دیگر نرخ محصول کاهش یافته و تنها چیزی که در این میان نصیب ما می شود ضرر است.

رعایت الگوی کشت تنها شعاری است که برخی مطرح می کنند


یکی دیگر از کشاورزان پیاز کار گفت: ما در همه فصلها شاهد این وضعیت هستیم در حالیکه مسئولان بخش کشاورزی از رعایت الگوی کشت در جنوب کرمان خبر می دهند اما زمانی که باید کاری در این زمینه انجام شود همه ساکتند و نگاه می کنند و همین که محصول به یکباره به بازار می آید همه از رعایت الگوی کشت می گویند و توپ را در زمین کشاورزان می اندازند.

مسعود مرادی افزود: مسئولان بگویند زمانی که ما داشتیم این محصول را کشت می کردیم چرا در آن زمان کسی نیامد محصول دیگری را معرفی کند و بگوید پیاز نکارید ضمن اینکه در زمینه محصولات دیگر نیز همین مسئله را شاهد هستیم در کشت بعد اگر گوجه هم بکاریم اوضاع همین است اگر خیار هم بکاریم همین اوضاع تکرار می شود.
 


براین اساس، می توان گفت که افزایش قیمت برخی ازمحصولات کشاورزی به ویژه میوه در بازار علاوه بر عدم نظارت درست بر قیمت محصولات بدلیل نحوه نادرست توزیع محصولات و همچنین عدم برنامه ریزی برای تنظیم بازاراست.


از سویی دیگر، درحالی خودنمایی میوه های رنگارنگ و لوکس وارداتی در بازار چشمان مردم را به سوی خود خیره کرده است که زنگ خطر بیکاری کشاورزان در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز به صدا درآمده است!

در همین ارتباط عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز درباره حجم گسترده واردات میوه به اظهارداشت: متاسفانه باوجود اینکه امسال واردات میوه به کشور ممنوع اعلام شده بود اما شاهد واردات انواع میوه به کشور هستیم.


این عضو هیئت‌مدیره اتحادیه باغداران مازندران افزود: براین اساس باید قانون جامعیت داشته باشد و وقتی اعلام می شود واردات انواع میوه به کشور ممنوع است، این ممنوعیت باید شامل واردات میوه هایی که در گذشته کار ثبت سفارش انها انجام شده نیز بشود.


وی با بیان اینکه مدت اعتبار ثبت سفارش 6 ماه است، گفت: متاسفانه با اینکه کمیسیونی تخصصی در اتاق بازرگانی برای واردات تشکیل شده است به جای حمایت از تولید ملی بیشتر به جنبه های لوکس پذیری کالاها توجه می کنند.


** دولت، متهم اول واردات بی رویه محصولات کشاورزی

اما عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه بعید می‌دانم میوه‌های خارجی از راه قاچاق به کشور وارد شده باشد، معتقد است: در حالی که کشور از نظر تولید میوه و محصولات کشاورزی حرف اول را در منطقه می‌زند، واردات به زیان فضای تولید و بر خلاف شعار امسال است.

سیدمحمد بیاتیان در واکنش به واردات غیر قانونی میوه به کشور، اظهار کرد: اگر واردات میوه البته به غیر از موز جزو سیاست‌های دولت است، سیاست بسیار غلطی است چرا که واردات باید در حالی صورت بگیرد که اولویت نخست دولت، توجه به تولید داخلی و حمایت از کشاورزان کشور باشد.

وی با بیان اینکه اگر این اقدام بر اساس دستور مسئولان صورت گرفته است، باید متوقف و درباره آن تجدید نظر شود، ادامه می دهد: واردات باید در حالی صورت بگیرد که اولویت نخست دولت، توجه به تولید داخلی و حمایت از کشاورزان کشور باشد.


اما رئيس مجلس شوراي اسلامي قولهای مساعدی در زمینه حمایت از کشاورزان می دهد ؛ نمايندگان مجلس خواستار جلوگيري از واردات بي رويه برخي محصولات كشاورزي در جهت حمايت از كشاورزان كشور هستند.


لاريجاني اضافه كرد: با وجود اين كه حجم زيادي از جوانان در بخش كشاورزي و دامپروري مشغول فعاليت هستند و از طرفي ديگر اين افراد درآمد كمي دارند ضروري است كه مسئولان حمايت خود را از این بخشها افزایش دهند.

اینها گوشه‌هایی از داستانی بود که این روزها همگی ما از کوچک و بزرگ از گوشه وکنار خیابان ‌ها تا در دل خانه‌ها از یکدیگر شنیده‌ایم داستانی که قطعآ برای مسئولین ما هر روز تکرار می شود اما مسئولین پاسخ دهند آیا درسی از این روایت‌ها گرفته اند ؟

برچسب ها: چای ، چایکار ، کشاورز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار