پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به ساخت اولین نمونه مدرج تابعی (FGM) در ایران شدند.

محمد عابدی کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران، گفت: دانشمندان همواره در تلاش بوده اند که از مواد جدید و با خواص برتر در صنایع نظامی ، هوا و فضا، نفت و گاز، خودرو سازی و موادی که دارای مقاومت مکانیکی ، مقاومت حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی و سایش مقاومت در برابر خستگی استفاده می شود.
 
وی افزود: در همین راستا برای اولین بار در ایران، تحقیقی در چارچوب پایان نامه کارشناسی ارشد در راستای بومی سازی تکنولوژی ساخت مواد مدرج تابعی (FGM) در دانشگاه تربیت مدرس شکل گرفت.
 
عابدی تصریح کرد: هدف از انجام این تحقیق، ساخت اولین نمونه آزمایشگاهی مواد مدرج تابعی (FGM) و بی نیازی کشور در زمینه ساخت مواد پر کاربرد فوق الذکر و همچنین پیوستن به کشورهای دارای تکنولوژی ساخت این مواد بوده است.
 
وی اظهار داشت: ایده مواد مرکب (کامپوزیت ها) در پایان دهه 1940 و آغاز دهه 1950 در صنایع دریایی عملي شد چنانچه مواد مرکب از ترکیب دو یا چند ماده ناهمساز بوجود می آیند که خواص فیزیکی متفاوت و گاهی ناسازگار دارند.
 
عابدی در ادامه گفت: عدم سنخیت رفتار مواد موجب تمرکز تنش و ایجاد گسستگی در مرز لایه ها در اثر بار گذاری توام مکانیکی و حرارتی می شود و تغییر ناگهانی مواد و خواص مواد مرکب که موجب تغییر ناگهانی رفتار مواد بویژه در مرز لایه های می گردد از اشکالات عمده آنهاست.
 
وی در تشریح خواص مواد FGM اظهار داشت: در موارد FGM به دلیل پیوستگی موجود در خواص مکانیکی، حرارتی و مغناطیسی، تنش ها و گراویان آنها حالت پیوسته ای پیدا می کنند که موجب استحکام ماده می شود و همین تغییرات تدریجی خواص در ساختار مواد FGM موجب استحکام بین لایه های مختلف آن می شود.
 
عابدی تصریح کرد: در صورتی که در مواد مرکب کامپوزیتی ، تداخل بین ساختار های زمینهای الیاف ، نوعی ناهماهنگی در خواص مکانیکی ایجاد می کند.
 
وی با بیان این مطلب که تکنولوژی ساخت این دست از مواد در انحصار کشور های خاصی از جمله ژاپن، آلمان و آمریکا است تاکید کرد: برای اولین بار نینو و همکارانش مفهوم اولیه ساخت FGM را در سازمان هوا فضا ژاپن مطرح کردند و پس از آن روش های متفاوتی در حد آزمایشگاهی و بسیار پر هزینه برای ساخت این دست از مواد مرکب به کار رفته است چنانچه در این میان جای خالی روش عملی و کم هزینه برای تولید صنعتی مواد مدرج تابعی احساس می شد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار