روزگار شهرهای جنوبی و حاشیه ای در کشور با شرایط ساده و به دور از هیاهوی پایتخت برای مردم آن دیار حکایتگر زندگی سالم است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مردم شهر من به خون گرمی زبان زد خود در تمام سال کنار مردم و گردشگرهای دیگر شهر های ایران هستند. آنها از ویژگی های شهر و روستای خود برای انان می گویند. ویژگی هایی مثل " نیلگون" خلیج فارس، جنگل های " سرسبز" حرا و...
آسمان شهر من ابی نیست!
اما یک ویژگی دیگر هم به مشخصات شهر من اضافه شده. ویژگی که اوایل همه فکر می کردند بخاطر رنگ تیره عینک های آفتابی ریبن و بلف های بچه های جنوبی است اما بعد در تیتر یک خبرها مشخص شد که سوغات کشورهای حوزه خلیج فارس با تمام وجود تقدیم مردم این دیار شده است.
چندی پیش بود محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست  کشور با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سوالات نمایندگان بود.
محمدی زاده در توضیحات خود با تشکر از نمایندگان به دلیل طرح درد و دل های مردم مناطق مختلف کشور خطاب به نمایندگان گفت: استحضار داشته باشید که 90 درصد مشکل ریزگردها منشا ان به خارج از مرزها بر میگردد و در خارج از مرزها باید فقط یک اقدام انجام شود این درحالی است که 10 درصد مشکل مربوط به داخل است و برای آن طرح و برنامه تدوین شده است.
وی مسئله بعدی در تشدید ریزگردها را تالاب های موجود خواند و افزود: تالاب های در کشور و عراق نیازمند حق آبه هستند.
محمدی زاده نکته ای دیگر برای مقابله با ریزگردها را طرح بیابان زدایی  عنوان  و تصریح کرد: برای داخل کشور ما طرحی تهیه شده است که اگر منابع این دستگاه ها تامین نشود نمی توانند اقدامی انجام دهند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه ایران کارنامه درخشانی در مقابله با بیابانزدایی دارد گفت: ایران بعد از چین درخشان ترین کارنامه را در اختیار دارد.
اما روی دیگر این سکه هم جالب توجه!
این سخنان پاسخگوی ملت نیست
اله وردی دهقانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با استناد به مواد 3-12 و 13 اصل سوم قانون اساسی گفت: برگزاری جلسات در دو نوبت علنی  درباره حل مسئله ریزگردها بدون نتیجه به پایان رسید.
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر نازل بودن بودجه این سازمان برای مقابله با بحران گرد وغبار و ریزگردها تصریح کرد: این سخنان پاسخگوی ملت نیست و باید تدابیر عملی در این راستا  اندیشه شود.
وی با بیان اینکه جمع کثیری از مردمان جنوب، مرکز و غرب کشور درگیر معضل آلودگی محیط زیست ناشی از گرد و غبارها  هستند تاکید کرد: تنها صحبت کردن در این زمینه مشکلات مردم را حل نمی کند و برای این اظهار نظرات باید برنامه عملی تدوین کرد.
ایران رتبه اول فرسایش خاک جهان است
 به گفته پدر محیط زیست ایران، جنگل زدایی و از بین رفتن پوشش گیاهی در اثر عریان شدن سطح خاک مهمترین علت فرسایش خاک است.
کهرم با انتقاد از سازمان محیط زیست در بی توجهی به معضلات اصلی محیط زیست و زمین در ایران گفت: متولیان سازمان محیط زیست به جای برنامه ریزی اصولی برای رفع چنین مشکلاتی تنها به فکر پروژه های بی حاصل و نمادین مانند ورود گونه های غیر بومی همچون ببر سیبری از دیگر کشورها هستند که هیچ دردی را دوا نمی کند.
نباید از اقدامات موثر دستگاههای مسئول خصوصا سازمان محیط زیست در مورد پیگیری مسئله ریزگردها به سادگی گذشت اما وقتی در پشت عینک واقع بینی قرار بگیریم حتما مشکلات بر سر راه نمایان می شود.
شاید...
شاید اگر به گفته پدر محیط زیست ایران به جای پرداختن به پروژه های رویایی که صرفا جنبه رسانه ای دارد به مسئله ی ریزگردهای ناخوانده پرداخته بودند دیگر شاهد جنگل زدایی و از بین رفتن پوشش گیاهی که خود باعث بروز ریزگردها در آسمان می شود نبودیم.
جانا سخن از زبان ما میگویی، آرزویم آسمان آبی است .../ل
 گزارش از محمد جواد يافتيان
برچسب ها: اسمان ، ابی ، ارزو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار