مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان از ارسال پرونده آئين تقسيم آب يا تاس و کپل در استان براي ثبت در فهرست ملی به عنوان ميراث معنوي خبر داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان،  حسن‌علي شهرکي اظهار داشت: در گذشته نوع تقسيم آب دقيق براي کشاورزان در جهت آبياري مزارع و خرما و در راستاي بهره‌برداري مساوي از منابع آب بسيار داراي اهميت بوده است، بنابراين لازم است اين سنت در جهت اينکه فراموش نشود احيا و حفاظت لازم از آن صورت پذيرد.

وي افزود: مراسم تقسيم آب در شهرستان‌هاي سراوان، سيب و سوران و زابل، و بخش‌هاي هيدوچ، آشار، بم‌ پشت و جالق، تمامي روستاها و دهستان‌هاي بخش‌هاي مر اجرا مي‌شده است.
شهرکي با اشاره به وضعيت پايداري اين آئين گفت: هنر تقسيم آب نزديک به فراموشي است و به همين دليل ثبت آن در فهرست ميراث ملي به عنوان يک ميراث معنوي از اهميت خاصي برخوردار است.
خاطرنشان مي‌شود؛ امروزه با توجه به رواج استفاده از ساعت در حد گسترده و حفر چاه‌هاي عميق بر اثر خشک شدن قنوات و استفاده از نيروي مکانيکي موتورپمپ‌ها براي استحصال آب، اين وسيله بر خلاف کارآمد بودن، کمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد./س

برچسب ها: ثبت ، درفهرست ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.