سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ‌120 کشور در اجلاس عدم تعهد شرکت خواهند کرد که تا کنون حضور 50 کشور در اين اجلاس قطعي بوده و در روزهاي آخر تعداد تمامي شرکت کنندگان اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمانپرست در جلسه سخنگويي که در وزارت امور خارجه برگزار شد ضمن عرض تسليت وقوع زلزله در آذربايجان شرقي و کشته شدن هموطنانمان و آرزوي شفا و سلامتي پروفسور علي خدا دوست چشم پزشک ايراني که در کما به سر مي‌برد و ضمن تبريک روز خبرنگار گفت: اميدواريم همه ملت ايران با حضور در راهپيمايي روز قدس به توطئه‌هاي رژيم صهيونيستي و کشورهاي عربي پاسخ محکمي دهند.

وي با اشاره به آخرين وضعيت زائران ايراني ربوده شده در سوريه تصريح کرد: اتباع ايراني به قصد زيارت به سوريه سفر  کردند؛ وزارت امور خارجه و ساير دستگاه‌ها بلافاصله اقدامات را براي آزادي آنان آغاز کرده‌اند و از طريق دولت سوريه و همچنين رايزني با ديگر کشورها و جرياناتي که با اين گونه اقدامات در ارتباط اند در حال پيگيري هستند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران افزود: اجلاس عدم تعهد در تهران در سه بخش کارشناسان ارشد در 5 و 6 شهريورماه، وزراي خارجه 7 و 8 شهريور ماه و سران اجلاس در 9 و 10 شهريورماه برگزار خواهد شد که هئيت‌هاي مختلفي از 120 کشور به ايران سفر خواهند کرد و دو سوم هيئت‌هايي که حضور خواهند يافت تاکنون مشخص شده‌ و شرکت بيش از 50 کشور در اين اجلاس قطعي شده است.

مهمانپرست افزود: هر چه تعداد سران کشورها در اين اجلاس افزايش پيدا کند امکان رايزني براي مسائل مهم منطقه‌اي بيشتر فراهم مي‌شود واستقبال کشورها در بالاترين سطح، اميدوار کننده خواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره سفر کلينتون به ترکيه گفت: متاسفانه نقشي که آمريکا با عوامل خود براي بر هم زدن امنيت در منطقه بازي مي‌کند بسيار مخرب است و آمريکايي‌ها براي کشور سوريه همچون کشور عراق، افغانستان و پاکستان در تدارکات اقدامات غير انساني هستند.

وي افزود: توطئه شومي که براي آماده کردن درگيري نظامي از طريق منطقه پرواز ممنوع به گوش مي‌رسد به همه کشورها هشدار مي دهد که مواظب توطئه هاي آمريکايي و صهيونيستي باشند چرا که آنها به دنبال درگيري و به خط انداختن جان انسان هاي بي گناه در منطقه هستند.

وي خاطر نشان کرد: کشورهاي منطقه نبايد اجازه دهند تا چنين اتفاقاتي رخ دهد و بايد بدانند جرياناتي که به دنبال بي ثباتي در سوريه هستند در مرحله بعد، فتنه آنها همين  کشورها را در بر خواهد گرفت.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد زائران ايراني ربوده شده در سوريه ادامه داد: تمام اقدامات لازم در حال پيگيري است وما در تلاشيم تا افرادي که با اين گونه اقدامات ارتباط دارند آزادي ايرانيان را تسريع کنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به ورود گروهک تروريستي منافقين به خاک سوريه افزود: اخباري که درباره حضور و فعاليت‌هاي گروهک تروريستي منافقين به گوش مي‌رسد دور از انتظار نيست و ماهيت فتنه‌هايي دنبال مي شود ماهيت صهيونيستي بوده و استفاده از گروه‌هاي تروريستي نشانگر اقدامات غير انساني رژيم صهيونيستي در منطقه است وارتباط منافقين با اين جريان پوشيده نيست.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: گروهک تروريستي منافقين همواره مورد ماهيت صهيونيست‌ها بوده و اگر صحنه داخلي سوريه به ناامني دچار شود شاهد چنين اتفاقاتي خواهيم بود و اميدواريم مردم سوريه با درايت و روشني متوجه چنين خطراتي شوند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد نشست تهران پيرامون سوريه که هفته گذشته برگزارشد،  افزود: اين نشست با استقبال بسيار خوبي روبرو شد و تصميمات مناسبي گرفته شده و براي توفق خونت‌ها ودرگيري‌ها تنها راه حل بحران سوريه است و ما از همه توان خود براي اين مسئله استفاده  خواهيم کرد تا فضاي لازم براي انجام اصلاحات به وجود بيايد.

مهمانپرست در مورد ادعاهاي رژيم صهيونيستي مبني بر حمله به ايران افزود: اينگونه اظهارات تکرار ادعاهاي بي پايه و اساس بوده و به دليل اختلافات بين سران آنها و نشان دهنده بي هويتي اين رژيم جعلي است. آنها براي اينکه ادعا کنند همچنان حضور دارند دست به چنين ادعاهايي مي‌زنند.

مهمانپرست در مورد ادعاي رژيم صهيونيستي مبني بر در انزوا قرار گرفتن اجلاس عدم تعهد، گفت: اين موضوعي نيست که با دست و پا زدن مقام ژريم صهيونيستي که دستي در معادلات منطقه اي ندارد در برگزاري اجلاس مشکلي به وجود بيايد ما فکر نمي کنيم جايگاه سازمان ملل تحت تاثير اين گونه اقداات قرار گيرد و سازمان ملل در عمل نشان خواهد داد که براي حل بحران‌هاي منطقه‌اي در اين اجلاس شرکت خواهد کرد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر ابراز همدردي کاخ سفيد با زلزله زدگان آذربيجان شرقي افزود: اينگونه حوادث در همه کشورها رخ مي‌دهد و همه کشورهاي مختلف با ايران ابراز همدردي کرده‌اند وملت ما هم به طور حتم هميشه با هر حادثه‌اي ابراز همدردي مي‌کند.

سخنگوي وزارت خارجه در مورد سفر بقايي به مصر و ارائه دعوتنامه به رئيس جمهور اين کشور افزود: اين موضوع در فضاي بسيار صميمانه و دوست صورت گرفت و اميدواريم ما شاهد حضور مصري‌ها در اين اجلاس باشيم. طبيعي است که مصر در سطح خوبي در اجلاس شرکت کند چرا که بايد رياست اين اجلاس را به ايران واگذار کند و همه کشورهايي که از ظرفيت بالايي برخوردارند در اين اجلاس حضور خود را به نمايش خواهند گذاشت.

مهمانپرست در مورد ادعاهاي برخي کشورها در مورد يهودي سازي قدس شريف در اجلاس سازمان همکاري اسلامي گفت: شايد برخي کشورهاي حامي رژيم صهيونيستي به دنبال ناامني در منطقه باشند ولي بعد از حرکت بيداري اسلامي در منطقه و کاهش روابط با آمريکا يک نگراني بين اين رژيم و متحدان آن به وجود آمده و طبيعي است تلاش‌هاي زيادي انجام شود تا اقداماتي عليه آنها صورت نگيرد.

وي خاطر نشان کرد: کشورهاي منطقه بايد با دقت مراقب فتنه‌ها باشند چرا که هر نوع حرکت آمريکايي صهيونيستي مي‌تواند امنيت منطقه را بر هم زند.

مهمانپرست افزود: سازمان همکاري اسلامي اساسا براي کمک به مردم فلسطين شکل گرفت و انتظار مي‌رود که اين سازمان براي حل بحران‌هاي منطقه تلاش کند. برخي کشورها نبايد با ايجاد انحرافاتي در دام فتنه آمريکايي‌ها و صهيونيست ها قرار گيرند.

مهمانپرست در مورد جانشيني کوفي عنان به عنوان نماينده ويژه سازمان ملل در امر سوريه گفت: اين که چه کسي بتواند جانشين کوفي عنان شود و مسئله داخلي سوريه را حل کند مسئله مهمي بوده و اميدواريم هر فردي که انتخاب مي‌شود براي توقف درگيري‌ها و خشونت‌ها تمام تلاش خود را به کار برده و طرح شش ماده‌اي کوفي عنان که طرح خوبي است را دنبال کند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سامانه موشک اس- 300 گفت: پرداختن بيش از حد رسانه‌ها به اين مسئله درست نيست و آن چيزي که وجود دارد قرار دادي است که به امضاي ايران و روسيه رسيده و برخي رسانه‌ها به دنبال خدشه دار کردن روابط ايران و سوريه هستند.

وزات امور خارجه در مورد اجلاس سازمان‌هاي همکاري که در حال برگزاري است ادامه داد: حضور رئيس جمهور ايران در اين اجلاس نشان دهنده عزم جدي براي حل بحران‌هاي منطقه و مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي خواهد بود و اين اجلاس مي‌تواند با موفقيت برگزار شود. جمهوري اسلامي ايران با طرح برنامه‌هاي مشخص در اين اجلاس شرکت کرده است و ما اميدواريم که جلوي مداخلات خارجي گرفته شود.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي در مورد لغو عضويت سوريه در سازمان همکاري افزود: اين موضوع توسط برخي کشورهاي حامي رژيم صهيونيستي صورت مي گيرد و ما به هيچ عنوان از اين اقدام حمايت نخواهيم کرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اجلاس عدم تعهد خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي ايران ميزبان 120 کشور عضو عدم تعهد و تعدادي مهمانان ويژه خواهد بود و در صورت مشخص شدن حضور کل کشورها ما در آخرين روزها آمار را اعلام خواهيم کرد. در اين اجلاس ميزبان بيش از هزار نفر از خبرنگاران خواهيم بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در رابطه با مسائل مختلفي که در بين برخي کشورهاي منطقه به وجود مي‌آيد افزود: رفع مشکلاتي که در اين کشورها به وجود مي‌آيد به نفع جهان اسلام و کشورهاي منطقه است و اميدواريم با روابط خوبي که ايران با بسياري کشورها دارد به ديدگاه مشترکي برسيم.

مهمانپرست افزود: جمهوري آذربايجان نيز اعلام آمادگي براي حضور در اين اجلاس داشته و اميدواريم در سطح خوبي در اين اجلاس شرکت کنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد برخي ادعاهاي مقامات آمريکايي در مورد شکايت از ايران در دادگاه‌هاي اين کشور افزود: تصميماتي که عليه ايران در دادگاه‌هاي آمريکا صورت مي گيرد درست نبوده و اينگونه احکام در سطح بين‌المللي از ماهيت قانوني برخوردار نيست.

انتهاي پيام/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار