مسابقات تكواندو المپيك 2012 لندن که با قهرماني تيم ملي اسپانيا به پايان رسيد حواشي جالب توجهي نيز به همراه داشت.

به گزارش خبرنگارگروه  ورزشي باشگاه خبرنگاران، در ميان 128 تكواندو كاري  كه در اين دوره از بازي هاي المپيك در لندن حضور داشتند، سه ورزشكار چهارمين المپيك خود را تجربه كردند.(استيون لوپز) از آمريكا، (سارا استيونسون) از انگلستان و (الكساندر نيكولاديس) از يونان ورزشكاراني بودند كه براي چهارمين بار راهي المپيك شده اند.

*جوانترين تكواندو كار حاضر در المپيك لندن (كارولين كارستنس ) از پاناما با 16 سال سن در وزن منهاي 49 كيلو گرم بود. (استيون لوپز) آمريكايي هم كه براي چهارمين دوره راهي المپيك شده بود با 33 سال مسن ترين تكواندو كاربازي ها لقب گرفت.

*يازده كشور نخستين حضور خود را در تكواندو المپيك تجربه كردند. صربستان ، تاجيكستان ارمنستان، كامبوج، لبنان، گرانادا، جامائيكا، پاناما، ساموا، الجزاير و آفريقاي مركزي كشورهايي هستند كه براي اولين بار در مبارزات تكواندو حضور داشتند.

*چهار تكواندو كار از المپيك نوجوانان سنگاپور راهي اين مسابقات شدند. (جيده جونز) از انگلستان، ( نور سلطان ماميف) از قزاقستان، (ماريه گباگي) ازساحل عاج، (دانا توران) از لبنان تكواندو كاراني هستند كه فرصت حضور در بازي هاي المپيك نوجوانان در سنگاپور را داشتند. در اين بين نمايندگان انگلستان مدال طلا و دو تكواندو كار قزاقستاني و لبناني مدال نقره آن رقابت ها را كسب كرده بودند.

*براي نخستين بار است كه در رقابت هاي  تكواندو بازي هاي المپيك  يك دو قلو حضور داشتند. (آنا) و (لوکیجا ژانوویچ) از کرواسی که موفق به کسب سهمیه المپیک در این دوره از المپیک شده بودند.

*در ميان تكواندو كاران برتر دنيا نماينده وزن نخست اسپانيا بيشترين امتياز را در جدول بهترين هاي جهان قبل از بازي ها داشت. (خوئل گونزالس) دارنده دو مدال طلاي جهان با 263 امتياز در صدر رده بندي  بهترين تكواندوكاران وزن اول قرار داشت و برای ماه جدید پس از بازیها رنکینگ و امتیازات جدید تکواندو کاران از سوی فدراسیون جهانی اعلام می شود.

*یک زوج استرالیایی در رقابت های تکواندو المپیک لندن حضور داشتند.

(صفان خلیل) به همراههمسرش (کارمن مارتون) که حریف سوسن حاجی پور نیز بود،  در میان تکواندو کاران این دوره به روی شیاپ چانگ رفت.

*( روح اله نیک پا)  و (نثار احمد بهاوی) از افغانستان دومین حضور المپیکی شان را تجربه کردند و نیک پا نیز دومین مدال برنز خود از المپیک و نیز دومین مدال تاریخ المپیک افغانستان را صید کرد. وی در دور دوم مسابقات وزن منهای 68 کیلو گرم در راند طلایی مغلوب محمد باقری معتمد از ایران شد. نیک پا در المپیک 2008  پکن صاحب نشان برنز شده بود.

*(هوانگ کیونگ سئونگ) تکواندوکار تیم ملی بانوان کره جنوبی با کسب نشان طلا وزن منهای 67  کیلو گرم سومین مدال المپیک اش را بدست آورد.

*تیم ملی کره جنوبی قهرمان دوره قبل رقابت های تکواندو المپیک در بخش مردان همچون ایران تنها به  یک نشان نقره رسید.

*اسپانیا یی ها در پایان مسابقات تکواندو المپیک برای نخستین بار قهرمان شدند آنها با کسب یک مدال طلا و دو نقره به این عنوان رسیدند.

*در مسابقات تکواندو المپیک برای نخستین بار هوگوهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت و شرکت (دی دو) هوگوهایی بود که استفاده شد.همچنین در این مسابقات امتیاز به ضربات سر به راحتی داده شد و علاوه بر بازبینی فیلم مسابقات هنگام اعتراض تیم ها، بازی ها برای نخستین بار با 6 دوربین فیلم برداری شد.

*در وزن چهارم المپیکی (آنتونی اوبامی) از گابن با کسب مدال نقره نخستین مدال المپیکی تاریخ این کشور را بدست آورد.

*(استیون لوپز) از آمریکا (یوسف کرمی) از ایران، (بحری تانریکلو) از ترکیه، (سارا استیونسون) از بریتانیا، (مودبو کیتا) ازمالی از جمله ناکامان مسابقات تکواندو المپیک بودند که به مدالی نرسیدند.

*(ملیسا مندیک) از صربستان با کسب نشان طلا در روزآخر مسابقات توانست این کشور را  با یک مدال طلا،  یک نقره و دو برنز در جایگاه 42 همراه با دو کشور دیگر قرار دهد.

*تیم ملی ترکیه نیز با کسب یک نشان توسط (ثروت تازه گل) در وزن منهای 68کیلو گرم که در فینال محمد باقری معتمد را مغلوب کرده بود توانست ترکیه را به رده 31 برساند البته ترکیه پس ازآن در پایان بازی ها با کسب دو طلا، دو نقره و یک برنز در رده 32 جدول قرار گرفت.
*آرژانتین برای نخستین بار در بازی های المپیک توانست توسط (سباستین کریسمانیچ) در وزن سوم المپیکی یعنی وزنی که یوسف کرمی نیز در آن حضور داشت صاحب مدال در تکواندو المپیک شود.

*این دوره از مسابقات تکواندو المپیک با حضور 128  تکواندو کار از 63 کشور جهان به مدت چهار روز در سالن اکسل شهر لندن برگزار شد که در نهایت اسپانیا با یک نشان طلا و دو نقره قهرمان شد. تیم ملی چین با سه مدال طلا،یک برنز در مکان چهارم ایستاد.

کشور های انگلستان،  ایتالیا، آرژانتین و صربستان هر یک با یک مدال عناوین پنجم تا هشتم را کسب کردند و تیم فرانسه با یک مدال نقره و یک برنز نهم شد تیم ملی کشورمان نیز همراه با گابن بایک مدال نقره پله دهم ایستاد./مح

 

برچسب ها: المپیک ، تکواندو ، حاشیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.