براساس مطالعات انجام شده در سالهای اخیر بیش از 14 زلزله داشتیم که بزرگاي بین 6 تا 7 ریشتری داشتند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، دکتر تسنیمی رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی در نشست خبری امروز که در این پژوهشگاه برگزار شد افزود: 2 زلزله ای که در اهر و ورزقان رخ داده اولین زلزله با 0/4 g شتاب و زلزله دومی 0/5 g شتاب داشته است.
 زلزله بم یک زلزله کاملا ویژه ای بود زیرا بر اساس داده های ثبت شده تنها زلزله ای بود که شتاب قائم آن نزدیک به 1g  شتاب داشته است و بزرگاي آن 6/6 و شتاب افقی آن0/7 g بوده زلزله منجیل با بزرگاي 7/3 ریشتر در 0/6 g شتاب بوده، زلزله طبس با بزرگای 7/4 و شتاب 0/9 g است در زنجیران با بزرگای 5/9 و شتاب بیش از 1g  بوده است.
 
وی گفت: بیشتر خساراتی که بر اهر و ورزقان وارد شده خانه های روستایی بوده و در ساعات بین 16 تا 17 بعد از ظهر اتفاق افتاده و این در حالی است که اگر در ساعات شب اتفاق می افتاد میزان آسیب ها بیشتر بود.
 
تسنیمی تصریح کرد: ما در سالهای 79 تا 89 شمسی در ایران 13 هزار و 655 زلزله داشتیم که بزرگای آنها 4 تا 5 در مقایس ریشتر بوده همچنین 1354 زلزله با بزرگای 5 تا 6 ریشتر داشتم و 17 زلزله در بین اینها 6 تا 7 ریشتر بوده علاوه برآن 10 زلزله با بزرگاي بیش از 7 ریشتر داشتیم یعنی هر 10 سال یکبار زلزله ای بزرگتر از 7 ریشتر داشتیم و هر سال هم یک زلزله 6 تا 7 ریشتری داشتیم.
 
می توان گفت که در 10 سال اخیر بیش از 14 زلزله داشتیم که بزرگاي بین 6 تا7 ریشتری داشتند و 111 زلزله داشتیم که بزرگای 5 تا 6 ریشتری داشتند.
 
در 15 سال اخیر زلزله ای با بزرگاي بیش از 7 ریشتر نداشتیم
 
وی گفت: آمار می گویند که شب تاریخی این آمار دستگاهی نیستند و بنابراین ثبت دستگاهی خوب ما در کشور مربوط به 30 سال اخیر است و با این امار باید منتظر زلزله های بزرگتر باشیم.
 
البته در نظر داریم به دلیل اهمیت منطقه آذربایجان شرقی مطالعات متمرکزی را بر روی گسل شمال تبریز داشته باشیم تا بتوانیم به نوعی آینده نگری کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه زلزله اهر و ورزقان تاکنون بیش از 1300 پس لرزه داشته تصریح کرد: این آمار این را بیان می کند که منطقه حساسی است و بیش از 105 زمین لرزه بعد از 2 شوک بزرگ اصلی تاکنون اتفاق افتاده است.
زلزله یک مسئله مستمر است اما متاسفانه زمانی به آن توجه می کنیم که خسارت داشته باشیم پس به موضوع زلزله باید مستمر دیده شود و هر تصمیمی که در توسعه عمرانی کشور گرفته می شود باید بر مبنای یافته های علمی باشد.
 
برای دست یابی به این مبنا باید سرمایه گذاری مناسب کرد ما در کشور یک موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران داریم یک پژوهشگاه زلزله شناسی و یک موسسه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اما اگر به قانون بودجه هر سال مراجعه کنید می بینید که بودجه این مرکز چقدر است؟
 
"مدیریت بحران فقط رساندن کمک و چادر به زلزله زدگان نیست"
 
رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی در ادامه افزود: مدیریت بحران فقط رساندن چادر نیست هر زلزله ای که رخ می دهد به ما می آموزد و یک آزمایشگاه بزرگ طبیعی است.
 
وی گفت: متاسفانه هزینه پایان نامه های ارشد در دانشگاه های معتبر ما 800 هزار تومان است و هزینه پایان نامه دکترای ما 4 میلیون می باشد و این نشان می دهد که سرمایه گذاری درستی نداریم هر کشوری باید تولیدات علمی خود را در غالب آئین نامه مستقل داشته باشد./عط
برچسب ها: تولیدات ، علمی ، ژئوفیزیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار