موشک سجیل به دلیل سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب، اولین موشک دور برد سوخت جامد ایران و خط شکن موشک‌های ایرانی بشمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، پس از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي و آغاز تحريم‌ها، با توجه به نياز کشور در ارتقاء سطح فناوري‌هاي تسليحاتي، ايجاد توان دفاعي موشكي در دستور کار قرار گرفت.
 
 از اواخر دهه 70، با تأسيس سازمان هوافضا در وزارت دفاع، تلاش‌ها در این زمینه طی دو مرحله شامل طرح‌ریزی برای ساخت موشك سوخت مايع و موشك سوخت جامد آغاز شد.
 
 ابتدا مطالعه و تحقيق در زمينه ساخت موشک سوخت مايع شروع و بسترسازی برای تولید آن فراهم آمد كه نتيجه اوليه تحقیقات راه‌اندازی خط توليد موشك‌هاي زمين به زمين سوخت مايع بود.
 
 صنايع هوافضاي ايران در ده سال گذشته به توسعه و ساخت موشك سوخت مايع شهاب2، 3 و موشك‌هاي قدر پرداخت. در موازات اين تلاش‌ها، نتيجه تلاش‌هاي چندين ساله ساخت موشك سوخت جامد سجيل نيز به ثمر نشست و ايران توانست با اقتدار كامل سجیل را به يگان موشكي خود اضافه كند.
 
ویژگی‌های سجیل
 
 سجیل موشکی دو مرحله‌ای است که با موتورهای سوخت جامد کار می‌کند. موتورهای مراحل اول و دوم تا اندازهای باهم تفاوت دارند و طول موتور مرحله دوم از مرحله اول کوتاه‌تر است.
 
 
اهمیت جایگزین کردن سوخت جامد به جای سوخت مایع، زمانی مشخص میشود که بدانیم از 26 متر طول موشكهاي قبلي حدود 23 متر را سوخت مایع تشكيل ميداد اما استفاده از سوخت جامد حجم سوخت در سجیل را به يك هشتم، یک دهم و يك دوازدهم كاهش داده است. 
 
موشک سجیل در دو نمونه با عناوین سجیل 1 و سجیل 2 به تولید انبوه رسیده، سجیل2 از نوع موشک‌های دو مرحل‌های بوده و پس از اتمام سوخت در مرحله اول، قسمت بار اضافه از بدنه موشک جدا شده و مرحله دوم روشن می‌شود.
 
 این موشک بالستیک با خروج از جو با سرعتی حدود 10 تا 12 ماخ -حدود 3400 تا 4080 متر بر ثانیه- به سوی هدف حرکت می‌کند.
 
 موشک سجیل دارای 2000 کیلومتر برد، 23623 کیلوگرم وزن، 17.57متر طول، 1.25 متر قطر و سر جنگی به جرم 500 کیلوگرم است.
 
 این موشک در زمان 835 ثانیه - حدود 13 دقیقه و 55 ثانیه- به بیشینه برد خود می‌رسد.
 
 دقت بسیار بالای سجیل ناشی از بکارگیری سامانه‌های دقیق هدف‌گیری ناوبری و هدایت است.
 
سجیل دايره‌اي به شعاع 250 تا 300 متر را در جو به وجود آورده و در برخورد با هدف از سرعت، دقت بالا، و عملكردی منحصر به فرد در سيستم ناوبري برخوردار است.
 
 خصوصیات بارز سجیل
 
 
سجیل به دلیل سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب، اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران بوده و خط‌ شکن موشک‌های ایرانی بشمار می‌رود.
 
 خصوصیت بارز موشك سجیل  نسبت «تراست به وزن» بالاي آن است و این به این معنی است که به ازاي يك نيروي پيشران معين، وزن كمتري را به سازه موشك تحميل مي‌كند.
 
 این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد می‌تواند تنها ظرف چند دقیقه آماده شلیک شده و پس از پرتاب، لانچر(پرتابگر) به سرعت از منطقه خارج شود که این خصوصیت احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب را کاهش می‌دهد.
 
 فناوری سوخت جامد مرکب علاوه بر ویژگی‌های رانشی مناسب، عمر انبارداری بالایی را برای این موشک ایجاد کرده است.
 
بهينه‌سازي سکوي پرتاب و سيستم نشانه‌روي سرعت عمل اين موشک را نيز به نحو چشمگيري افزايش داد.

قدرت تخريب بسيار بالا، هدف‌‌گيري دقيق، کوتاه بودن زمان مورد نياز براي استقرار، سرعت عمل بالا در پرتاب و خروج از محل پرتاب، مدت زمان بالاي نگهداري موشک، از ويژگي‌هاي سجیل 2 است .
 
شتاب بسیار بالای سجیل، ردگیری این موشک را برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار پایین آورده و عملاً توان انهدام سجیل را برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود در طول پرواز ناممکن ساخته است.
 
سجیل با يك سيستم هدايت‌گر در مرحله دوم و يك سيستم كلاهكي ورود مجدد به جو بوده که از تمام جهات دارای زاويه پرتاب است.
 
سيستم ناوبري جديد و سنسورهاي بسيار پيچيده در این موشک باعث افزايش ضریب دقت آن شده و رديابي سجیل را براي رادارهاي پیشرفته دنیا بسيار مشكل کرده است.
 
اهمیت و روند ساخت سجیل
 
سجيل موشک سجیل که در نیمه دوم دهه سال 80 معرفی شد از دید بسیاری کارشناسان نظامی به عنوان برترین موشک بالستیک ایرانی نام گرفت که اذعان کارشناسان دشمن در نبود مشابه خارجی موشک سجیل گواهی بر این ادعا است. با قابليت پرتاب از زواياي مختلف بعنوان يك موشك چند مرحله‌اي، صنايع موشكي كشور را در مرحله جديدي قرار داده است.
 
پروژه عاشورا درجهت تقويت توان دفاعي کشور، تولید موشك سجيل2 را متكي بر دانش بومی به دنبال کرد و دیری نپایید که متخصصین ایرانی به این مهم دست یافتند.
 
پرتاب موفقيت آميز سجيل 2، اصابت دقیق به هدف از قبل تعيين شده، علاوه بر نمايش سرعت عمل يگان‌هاي موشکي، دقت بسيار بالاي هدف‌گيري این موشک را نشان داد و بدین ترتیب قدرت موشکي ایران کاملاً تثبيت شد.
 
به جرأت می‌توان گفت که توليد موشک سجيل 2 خط بطلاني بر تحريم گسترده عليه ايران و سند زنده‌ای از مقاومت و خلاقيت رزمندگان ديروز است که امروز در جایگاه متخصصان داخلی صنعت دفاعي موفقیت‌های ديگري را براي ملت ايران به ارمغان آورده‌اند.

گردآورنده: مرضيه ارجمندي

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار