حرف از تيم ملي تكواندو ايران، پر افتخار ترين تيم ورزش كشور در سال گذشته است كه با قهرماني هاي متعدد نام خود را طي چند سال اخير مطرح كرده و هم اكنون حال و روز خوبي ندارد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ وقتي صحبت از پول و سمت مي شود پاي مدعيان زيادي به ميان مي آيد اما دريغ از دلسوزي به حال تكواندو كه حكايت غم انگيزي در المپيك براي بازيكنانش به وجود آمد تكواندو ايران موفق ترين رشته ورزشي در بازي هاي المپيك 2004، آتن و 2008 پكن روز هاي بدي را پيش رو دارد.

در لندن خبري از جسارت قهرمانان تكواندو جهان نبود  تكواندو ايران كه روزهاي پر شكوهي را در مسابقات جهاني و آسيايي داشت و به راحتي حريفان خود را مغلوب مي كرد، نشاني از افتخارات گذشته در شياپ چانگ المپيك از خود بروز نداد خاطرات تلخي كه به زودي فراموش خواهد شد و براي برطرف کردن آن نيازمند برنامه ريزي درست براي آينده هستيم.

 با اينكه محمد باقري معتمد در وزن منهاي 67 كيلو گرم به نشان نقره المپيك رضايت داد اما خبري از مبارزات جسورانه و روحيه شاداب وي در مسابقات نبود تا بيننده از بازي هاي او لذت كمتري ببرد.

معتمد در پايان مسابقات با وجود كسب مدال نقره يك بار هم لبخند بر لب نداشت اين اتفاق براي يوسف كرمي هم به وجود آمد كه همه فكر و ذهن خود را روي طلاي المپيك متمركز كرده بود.
حالا هم با اين وضعيت به وجود آمده برخي ها با خروج از منش پهلواني به فكر صعود خود و نابودي داشته ها هستند.

در جايي رضا مهماندوست گفته است كه ، هر مربي شيوه خود و تمرينات ويژه خود را براي شاگردانش دارد و مطمئنا ايجاد تغييرات در كوتاه مدت نتيجه نمي دهد تكواندو كاران تيم ملي پنج سال با شيوه تمريني من آشنا شده و براي كسب مدال طلا كار كرده بودند که اين موضوع با عقل هم جور در مي آيد.

* همه مشكلات فني

 كرمي پس از باخت هاي ناباورانه اش مي گويد، روز مسابقه خواب بودم و خودم هم نمي دانم چه اتفاقي در بازي اول افتاد. اما مگر همه زندگي ورزشي يك تكواندو كار المپيكي براي اين مسابقات تنظيم نشده بود  كه يك بازيكن بدون تمركز كافي و بي برنامه وارد مسابقه اولش مي شود.

 آنهايي كه با روحيه و سبك بازي هاي كرمي آشنا هستند مي دانند كه وي ضربات كشنده اي در مسابقات دارد اما روحيه جنگندگي وي مقابل حريفان مبارز به شدت كاهش پيدا مي كند و اين موضوع بايد توسط كوچ با دقت بيشتري دنبال مي شد كه نشد.

كرمي خصوصيت ديگري نيز دارد كه زماني كه از حريفش عقب مي افتد براي جبران امتيازات از دست رفته روحيه ندارد و اين مورد بسيار مهم و بديهي نيز بايد مورد توجه كادر فني قرار مي گرفت.

به نظر مي رسد كه كادر فني تيم ملي در مدتي كه تمرينات ملي پوشان المپیکی را در دست داشت، برنامه های به اوج رساندن آنها برای روز مسابقه تنظیم نشده بود.

اتفاقی که چهار سال قبل برای احسان حدادی در پرتاب دیسک المپیک رخ داد. روز به اوج رسیدن حدادی در المپیک قبلی همزمان با روز مسابقه اش تنظیم نشده بود.

*بازی با زندگی ورزشی قهرمان

محمد باقری معتمد و یوسف کرمی به گفته کارشناسان بهترین گزینه های تکواندو ایران برای اعزام به بازی های المپیک 2012 لندن بودند اما تصمیم گیری های نادرست و استفاده از بی تجربه ها باعث شد تا با زندگی ورزشی یک قهرمان که اولویت خود را کسب مدال طلای المپیک قرار داده بازی شود.

یوسف کرمی که در ویترین افتخاراتش تنها جای خالی مدال طلای المپیک خالی بود حالا تنها حسرت کسب این مدال را دارد.

برای تکواندوکاراني مثل کرمي با کمک اهالی ورزش و این رشته روز هاي پر اميدي باید ساخته شود این را هم نباید فراموش کرد که تیم ملی ارث پدری کسی نیست تا برخی ها ادعایی داشته باشند و همه چیز را از آن خود بدانند و از باخت ها خوشحال شده و دست به تخريب بزنند.

با این حال مسئولان فدراسیون هم برای بازی های حساس المپیک باید در کنار تکواندوکاران با تجربه از کادری با تجربه استفاده می کرد زیرا همانطور که گفته می شود المپیک جای کسب تجربه نیست.

*سياست فرگوسني در تکواندو

سیاست باشگاه فوتبال منچستر یونایتد بر پایه تصمیم گیری نهایی سرمربی این تیم موفق بنا شده و موجب کسب افتخاران فروان برای آن شده است.

زمانی که دیوید بکهام کاپیتان تیم ملی فوتبال انگلیس و بهترین بازیکن آن زمان منچستر یونایتد در اختلاف نظر با فرگوسن خود را به عنوان یک بازیکن مطرح و بزرگ مقصر ندانست، مورد غضب فرگوسن قرار گرفت به طوریکه مجبور شد عطای حضور در منچستر تیم مورد علاقه اش را به لقا آن ببخشد.

فرگوسن دوست ندارد کسی را در منچستر بالاتر از خود ببیند همه این موارد شباهت زیادی به سیاست های کلان تکواندو دارد.

یادمان نرود تکواندو با کسب تنها مدال طلا در بازی های المپیک 2008 پکن حماسه ساز شد اما چنین درخشش و خلاقیتی در تکواندو المپیک 2012 دیده نشد در حالیکه قبل از آن همواره از تکواندو به عنوان شاگرد اول ورزش ایران نام برده و تأکید می شد.

در این میان نباید از در حاشیه بودن برخی ها در آستانه المپیک و توجه بیش از حد به رسانه ها و انتقاد ناپذیر بودن نیز غافل شد که تیشه به ریشه تمرکز تیم زد.

حالا هم با این اتفاقات تلخ به دنبال مشکل چیست و کیست نگردیم و برای آن از کمیته های بررسی شکست و ارزیابی عملکرد تشکيل ندهیم.

تکواندو ایران با وجود مدیریت خوب و نسل پر امیدش باید برای مسابقات و افتخار آفرینی های آینده امیدوار باشد./مح

گزارش از انسيه بحري
 

 

برچسب ها: ملی ، تکواندو ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار