در این ماه رمضان تمرین می کنیم که بر اراده و شهوات خود مسلط باشیم و چون بر اراده خود مسلط شدیم، می توانیم سعادت یا شقاوت خود را رقم بزنیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ کویریات در آخرین یادداشت خود نوشته است:

در منطق قرآنی، سعادت و شقاوتی خارج از سیطره انسانی وجود ندارد. چگونه انسان سعادتمند می شود؟ آنگاه که خود آینده خود را ترسیم کند، بر نفس خود مسلط باشد و سرنوشتش را به دست گیرد و دربرابر فشارها کمر خم نکند. ما در این ماه رمضان تمرین می کنیم که بر اراده و شهوات خود مسلط باشیم و چون بر اراده خود مسلط شدیم، می توانیم سعادت یا شقاوت خود را رقم بزنیم. در نتیجه ماه رمضان ماه تعیین سرنوشت است. در این ماه از صبر (روزه) و نماز یاری می جوییم تا زندگی خود را رقم بزنیم.


این تمرین در چه مقطعی از زمان به اوج خود میرسد؟ دهه ی آخر رمضان که شب قدر هر کسی در آن قرار دارد. شب قدر شب تقدیر احکام و مشخص شدن حقایق و روابطی است که میان انسان و پیرامون او پیوند برقرار می کند. این شب را گرامی میداریم تا از آن آینه ای بسازیم و مواضع درست خود را از نادرست بازشناسیم. چه بسا امت دچار ضربه شود اما به فضل قرآن و گرامیداشت شب قدر و مقایسه ی اعمال خود، در نخستین فرصت ممکن به آگاهی و هوشیاری خود بازمی گردد. سعادت و شقاوت آدمی بسته به اراده و سعی و جهد فردی و اجتماعی انسان است. سرنوشت انسان با اراده ی او پیوند دارد؛ آن هم هنگامی که این اراده به سوی تزکیه ی نفس هدایت شود.


سه عامل بریا توفیق آدمی وجود دارد؛ اراده ی آزادی که از مصلحت ورزی ها و نیازهای شخصی دور است، درک دردهای امت و سومین عامل، آگاهی و فهم و ذهنیت باز در برابر حقایق. با این عوامل سه گانه آدمی می تواند طرح آینده اش را ترسیم کند و بدین گونه در شب قدر، آینده ی خود را نقش بزند و خود و امت خود را به سعادت یا شقاوت برساند. پس می بینیم که شب قدر هر کسی با دیگری متفاوت است.


شروط استجابت دعا، تزکیه ی نفس و تن ندادن به نیازها و قطع دلبستگی های مادی زمینی و معراج و درک اندوه دیگران و آمادگی دل و عقل برای پذیرش مضامین والاست. این امور آدمی را تا مقامی بالا می برد که دعایش مستجاب می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار