نان برنجی، اصلی ترین سوغات استان کرمانشاه است که باید در زمینه معرفی آن بیش از پیش تلاش شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

مجتبی صفایی، رییس صنف نان برنجی پزان استان کرمانشاه می گوید: نان برنجی یکی از اصلی‌ترین سوغات‌های استان کرمانشاه است که در همه ادوار مورد توجه خاص گردشگران و مردم استان کرمانشاه بوده است. این سوغات خوش طعم و به یاد ماندنی استان کرمانشاه از قدیم الایام به کلوچه برنجی مشهور بوده است که با ابعاد بزرگتر از ابعاد کنونی پخت می‌شده و این نام به خاطر شباهت شکل و اندازه آن با کلوچه‌های دیگر روی آن گذاشته شده است

وی افزود: بعدها کلوچه برنجی تغییر نام يافت و به نان برنجی شهرت پيدا كرد

صفایی درباره نحوه تولید نان برنجی در گذشته، گفت: نحوه تولید نان برنجی در قدیم الایام به این گونه بوده که ابتدا برنج را در تشت‌های مخصوص شسته، سپس آن را در چاله‌ای می‌ریختند و با پتک‌های سنگی دسته‌دار می‌کوبیدند.

صفایی ادامه داد: برنج را آنقدر می‌کوبیدند که به صورت آرد در می‌آمد سپس آرد را غربال کرده و بر روی قسمت بالایی تنورهای نانوایی که به آن «داش» گفته می‌شد می‌ریختند تا آرد کاملا خشک شود.

وی گفت: پس از خشک شدن آرد مواد اولیه نان برنجی شامل روغن کرمانشاهی، شکر، تخم مرغ، هل و گلاب را به آن اضافه می‌کردند و نان برنجی را در تنور قرار می دادند تا پخته شود.

رییس صنف نان برنجی پزان كرمانشاه گفت: در حال حاضر سالانه حدود پنج هزار تن نان برنجی در استان تولید می‌شود.

وی، سپس درباره خواص نان برنجی، گفت: اصلی‌ترین و منحصر به فردترین ویژگی نان برنجی این است در آن هیچ گونه مواد شیمیایي به کار نرفته است و صد در صد طبیعی است. فواید مواد بکار رفته در پخت نان برنجی از نظر علمی ثابت شده هستند./س.

  


برچسب ها: رایحه ، نان برنجی ، تاریکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.