به مناسبت ماه مبارک رمضان، ، قرآن بایسنقری؛ بزرگترین قرآن خطی جهان موجود با حضور کارشناسان اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی مورد بررسی حفاظتی و مرمتی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد وبه نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، استاد مرمتکار اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این سازمان با بیان این مطلب گفت: طی این عملیات اوراق این قرآن که در مخزن مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود، از محفظه مخصوص خود خارج شد و پس از تورق، گردگیری و پاکسازی، مورد بررسی حفاظتی مرمتی قرار گرفت.

هادی دهقان پور خاطرنشان کرد: ‌طی این روند و پس از انجام اقدامات حفاظتی، ‌اوراق در محفظه قرار داده شد و به منظور حفاظت بيشتر برگه های نازک کاغذ دست ساز بین ‌اوراق آن قرار داده شد.

وی در خصوص این قرآن تشریح کرد: قرآن بایسنقری در قرن 9 هجری قمری توسط بایسنقرمیرزا، فرزند شاهرخ تیموری و گوهرشاد به خط محقق کتابت شده است.

وی افزود: این قرآن در چندصد برگ به کتابت در آمده که هم اکنون قطعات و برگهايي از آن در شماری از کتابخانه ها و موزه های بزرگ ایران و جهان حفاظت می شود و بيشترين تعداد و سالمترين برگه هاي آن در کتابخانه آستان قدس رضوي نگهداري مي شود.

همچنین گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با بيش از16 هزارو500 نسخه قرآن و جزوه قرآني خطي به عنوان يكي از غني‌ترين گنجينه‌هاي معنوي جهان اسلام، قرآنهاي بسيار ارزشمندي را از سده‌هاي اوليه اسلامي تا عصر حاضر در خود حفظ مي‌كند. /س

برچسب ها: بزرگترین ، قران ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.