نام همه شخصیت های حاضر در نمایش به دلیل اشاره داستان به حضرت یونس "ع" و اهداف خط داستانی اثر "یونس" است.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در محل نشست خبری نمایش "کشتی 126" که قرار است از دوشنبه 23 مرداد و به کارگردانی شهرام نوشیر در تالار وحدت به صحنه رود،این کارگردان در خصوص این اثر بیان کرد: "همه ما یونسیم" گرفتار در شکم نهنگی که دنیاست" این خلاصه نمایش است.من ایده نگارش این اثر نمایشی را از یکی از گفته های "الهي قمشه ای" شنیدم و پس از آن شروع به نگارش کردم که برای تحقیقات آن 7 ماه وقت گذاشتم و 4 ماه نگارش آن بطول انجامید.
وی افزود:من دغدغه نوشتن داستان یک انسان را داشتم و هدفم از نگارش این متن در راستای همین دغدغه بود.
نوشیر تصریح کرد:پس از پایان نگارش متن آن را به یک جشنواره نمایشنامه نویسی فرستادیم که به عنوان ثر برگزیده انتخاب شد و جایزه گرفت.
وی ادامه داد:سال گذشته،این متن را به جشنواره فجر و پخش چشم انداز دادیم تا نهایت برای اجرا در این زمان مشخص شد.
این کارگردان بیان کرد:من در تمرینات این اثر به یک تکنیک جدید رسیدم و به همین خاطر نمی خواستم به شیوه قدیمی کار کنم،قصد داشتم تجربه ای جدید ارائه دهم.
نوشیر گفت:در خصوص در اماتوژری متن از نگاه خلاق، ویژه و جذاب و اهل خطر حسین نوشیر، پسرم، استفاده کردم و اکنون متن از 58 صفحنه به 37 صفحه رسیده است.
وی ادامه داد: من هیچ گاه دوست ندارم در زمان و تاریخ یک اتفاق خاص بمانم بلکه دوست دارم به همان اندازه به جلو بروم و ببینم در آینده چه اتفاقی می افتد.
این کارگردان در خصوص انتخاب تالار وحدت برای اجرای این اثر بیان کرد: من برای اجرای این اثر به عمق و دهند صحنه بسیار باز احتیاج داشتم، به همین خاطر تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر اولویت داشت و از این دو تالار وحدت ارجحیت داشت، اما این تالار را به خاطر نامش انتخاب نکردم بلکه هدفم اجرای مناسب بود.
وی افزود: تالار وحدت این اطمینان را به ما کرد که ما 5 هزار تیر آب را در صحنه داشته باشیم و به تالار خسارت نزنیم که این مسئله مهمی است.
کارگردان "کشتی 126" اظهار کرد: این اجرا به دلیل این که در تالار وحدت به صحنه می رود، اثری سفارشی نیست و من در عمرم هیچگاه سفارشی برای یک اثر دریافت نکرده ام.
وی افزود:من اعتقاد دارم هرگاه تماشاچی از سالن بیرون می رود، سپس درگیری او با اثر شروع می شود و من از هم اکنون می خواهم که مخاطبان بی پسر برای دیدن نمایش بیایند.
وی در رابطه با نام "126" در این اسم گفت: "126" به حروف ابجد معنای "یونس" می دهد و به همین خاطر می خواستم نامش نیز مثل خودش حالتی رمز گونه داشته باشد.
سید جواد یحیوی،از بازیگران نمایش نیز در خصوص تجربه حضورش در این اثر بیان کرد: این حضور فرصت خوبی برای کسب تجربه های متفاوت و برگشت به تئاتر بود.
وی افزود: زمانی که در مقام گویندگی و در تلویزیونی ظاهر شدم.اگر نام و نشانی کسب کردم نیز فرصت مناسبی برای حضور در پروژه های تلویزیونی و سینمایی بود.
وی ادامه داد:همه این ها برای بازیگر بودن کافی نبود،شاید فرد راحتی برصحنه باشم اما از این که بر صحنه بر اساس تفکیک حضور دارم یا نه اطمینان نداشتم و همیشه فکر می کردم این فرصت باید در تئاتر بوجود آید.
وی با اشاره به این که تجربه حضور در نمایش "عشق اتفاقی نیست که بیفتد" بسیار خوب بود تصریح کرد: اینکه پس از چند سال با فرد با تجربه و کار کشته ای روبرو شدم که در تمرین ها بسیار جدی و کوشاست بسیار خوشحال کننده بود و اکنون خرسندم که این فرصت را داشتم و امیدوارم این شانس را از دست ندهم.
این هنرمند در رابطه با تفاوت عمده حضور در تلویزیون به عنوان یک گوینده و بازیگری بیان کرد: در تلویزیون باید هر لحظه به لنزها نگاه می کردم تا با مخاطب ارتباط برقرار کنم اما در سینما بر عکس بود و باید دیدم را از دوربین پنهان می کردم،تئاتر نیز تلفیقی از این دواست.
وی بیان کرد:سینما و تلویزیون وام دار تئاتر است و این یک اتفاق مهم به شمار می رود.
وی افزود: شاید رکوردی که هم اکنون در فرهنگ ایجاد شده باعث شود تا رسیدگی بیشتری به تئاتر شده و هنرمندان اسباب رونق تئاتر و تمرکز رسانه ها شوند که این مسئله به طور حتم باز پس دادن یک وام بزرگ است.
مسعود سخاوت دوست،آهنگساز این اثر بیان کرد:در این اثر نمایشی هم سو بودن ذائقه ها بهترین اتفاقی است که افتاده وموسیقی این اثر نیز بیشتر مبتنی بر پرفورمنس و ایپرووایز است.
وی افزود: بخشی از کار را به اتمسفر لحظه ای خود اثر سپردم و بخشی از آن نیز بصورت پلی بک پخش می شود.
سخاوت دوست بیان کرد:عنصر لامکانی و لازمانی مهمترین مولفه این اثر است و بصورت نوعی بدست با انواع سازهای نامتعارف و حتی سازهایی که ابداع شده اند، ارائه می شود.
گفتنی است؛این اثر نمایشی از دوشنبه 23 مرداد ساعت 19 اجرای خود را در تالار وحدت آغاز می کند./ه
برچسب ها: شهرام ، نوشیر ، تمامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار