مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران گفت: 220 مخزن ذخيره سازي گاز در كشور مورد بررسي قرار گرفته كه از اين تعداد 34 مخزن به عنوان بهترين گزينه ذخيره سازي شناسايي شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسعود سامي وند مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران با بيان اين مطلب گفت: نخستين تأسيسات ذخيره سازي گاز طبيعي خاورميانه و بزرگترين پروژه ذخيره سازي سراجه به نام شهيد حسين فهميده نامگذاري شده است.
وي تصريح كرد: موضوع ذخيره سازي گاز در ايران از سال 67 مطرح و بعد از پيگيري كار ذخيره سازي پروژه شروع شد و اولين مخزن هيدروكربوري تخليه شد و مخزن سراجه به مدت چند سال متروكه و بلااستفاده بود به طوري كه ميلياردها دلار ثروت در زيرزمين پنهان مانده بنابراين با انجام ذخيره سازي مقداري از مايعات گازي و ثروتي كه بود توانستيم از آن استفاده كنيم.
سامي وند اظهار داشت: ايران دومين دارنده ذخاير گازي در دنيا است و ظرف چند سال آينده كه فاز عسلويه كه در مدار سرويس قرار مي گيرد بايد جايگاه و مخازن ويژه اي براي ذخيره سازي داشته باشيم.
وي با بيان اينكه ما در ايران كلمه ما مي توانيم را در سرلوحه كاري خود قرار داريم و هيچ كار نشده اي براي جوانان ايراني معنا ندارد گفت:‌ در سالجاري اولين بار برداشت از مخازن را شروع كرديم و تاسيسات و تزريق خط لوله امكانات در زمان بسيار كم و با ادوات تكنولوژي بالا توسط متخصصان ايراني ساخته شده كه مطابق با ادوات كلاس صنعت نفت و گاز دنيا است.
* شهريور ماه ذخيره سازي گاز به 11 ميليون مترمكعب مي رسد
مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز طبيعي تصريح كرد: ماشين مدرني كه براي اولين بار براي كشور وارد كرديم 330 بار قدرت ايجاد فشار داشت كه طبق گارانتي شركت A بايد 8 هزار ساعت سرويس افزايش فشار پلكاني بدهد كه از مردادماه سال گذشته در مجموع نزديك به 400 ميليون مترمكعب ذخيره سازي انجام شد و ذخيره سازي بين 4 تا 5.5 ميليون مترمكعب در برنامه پيش بيني شده كه شهريور ماه بنا داريم به 11 ميليون مترمكعب برسانيم.
وي تاكيد كرد: اميدواريم كار تزريق ذخيره سازي به 1.5 ميليارد مترمكعب برسد به طوري كه روزانه 10 ميليون مترمكعب ذخيره سازي صورت مي گيرد.
سامي وند اضافه كرد: در حال حاضر 3.3 ميليون مترمكعب از يكي از مخازن تخليه شده نفت و گاز وجود دارد كه به خاطر امنيت فشار 13 ميليون بشكه ميعانات گازي داريم كه ابتدا 13 ميليون را برداشت و حدود يك ميليارد دلار صرفه جويي و 10 ميليون برداشت و تزريق مي كنيم و امسال در راستاي توليد ملي و سرمايه نيروي اسناني توانستيم به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي دست پيدا كنيم.
* بومي سازي 63 درصدي توليدات در كشور
سامي وند اظهارداشت: حدود 63 درصد توليد در كشور بومي سازي شده به طوري كه اكثر تاسيسات در داخل ساخته مي شود.
وي گفت: نخستين پروژه ذخيره سازي گاز طبيعي ايران و خاورميانه كه فعاليت آن كليد خورده براساس سياست ها و برنامه ريزي ها در كل كشور كار ذخيره سازي را انجام مي دهد و امنيت گازرساني را فراهم مي كند.
* شناسايي 220 مخزن در كل كشور
وي تاكيد كرد: 220 مخزن در كل كشور مورد بررسي قرار گرفته كه از اين تعداد 34 مخزن مناسب شناسايي شده است و در شناسايي بزرگترين گنبد نمكي كشف و شروع به كار شده است و 5 نقطه ديگر را در دست اجرا داريم و همچنين براي 30 تا 40 مخزن ديگر نيز طبق برنامه نياز داريم.
سامي وند ادامه داد: مخزن شورجه خانگيران خراسان شمالي در حال حاضر 78 درصد پيشرفت دارد و ظرفيت پالايشگاهي آن 2 برابر مخزن ذخيره سازي است و در سال آينده از اين مخازن 30 تا 40 ميليون مترمكعب گاز مصرف خواهد شد.
در ادامه محمدمهدي آزما رئيس تاسيسات ذخيره سازي گاز طبيعي با بيان اين مطلب گفت: عمليات راه اندازي پروژه ذخيره سازي از سال 89 شروع و در 20 ارديبهشت سال گذشته به واحدها تزريق شد و به دنبال آن واحدهايي تاسيساتي در سرويس قرار خواهند گرفت.
وي تصريح كرد: عمليات تزريق چاه ها در تابستان 90 شروع شد و در حال حاضر كار ذخيره سازي گاز براي فصول زمستان در حال انجام است.
همچنين پالايش كردن گاز 4.5 ميليون مترمكعب در روز صورت مي گيرد به طوري كه فاز اول در دي ماه 1390 راه اندازي شد و تاسيسات آماده پالايش گاز است.
آزما اظهار داشت: عمليات راه اندازي فاز دوم از 2 ماه گذشته شروع شده و در اين فاز پالايش 14 ميليون مترمكعب در روز صورت مي گيرد كه در حال حاضر فرآيند توزيع انجام شده و در دست اقدام است.
* راه اندازي 100 درصد عمليات و تاسيسات توسط متخصصان ايراني
رئيس تاسيسات ذخيره سازي گاز طبيعي تصريح كرد: 70 درصد تاسيسات در داخل ساخته شده و 100  درصد عمليات راه اندازي توسط جوانان و متخصصان ايراني با اتكا به دانش بومي انجام شده است و اين تلاش نخبگان ايراني در سال توليد ملي را به همراه دارد.
وي تاكيد كرد: نخستين پروژه ذخيره سازي گاز در خاورميانه و بزرگترين پروژه ذخيره سازي طبيعي ايران با همت و كمك پرسنل داخلي راه اندازي شده كه از اين به بعد در فصول سرما مشكل گاز نخواهيم داشت.
آزما خاطرنشان كرد: در ساخت اين تاسيسات از بهترين تجهيزات داخلي استفاده شده و هيچگونه حمايت خارجي در راه اندازي اين پروژه ها به كار گرفته نشده است.
در ادامه محمدعلي اژدهاكش مدير پروژه بخش تزريق گاز سراجه با بيان اين مطلب گفت: ذخيره سازي از دو بخش تزريق گاز و توليد گاز تشكيل شده كه در بخش تزريق گاز، گاز با فشار 42 بار توسط يك رشته خط لوله 30 اينچ به طول 16 كيلومتر از خط لوله پنجم سراسري دريافت و پس از طي فرايند افزايش فشار در دو مرحله توسط كمپروسوري كه فشار ضعيف و قوي، قابليت تزريق در مخزن ذخيره سازي گاز با فشار 295 بار را خواهد يافت. 
وي تصريح كرد: گاز تزريقي از طريق يك رشته خط لوله  16 اينچ به طول 5.5 كيلومتر به سمت چاههاي تزريقي مخزن سراجه هدايت گرديده كه در فازاول روزانه 10 ميليون استاندارد متر مكعب گاز در مخزن تزريق خواهد شد.
اژدهاكش اظهار داشت: ذخيره سازي به عنوان پشتوانه صادرات و مصرف در فصول سرد سال طراحي شده که در فصول گرم  از خط لوله سراسري دريافت و در مخازن مناسب ذخيره مي گردد.
وي خاطرنشان كرد: نزديك بودن مخزن ذخيره سازي سراجه مراكز مصرف و شرايط مخزن سراجه به عنوان يك مخزن هيدروكربوري براي تزريق را از مزاياي اين مخزن عنوان نموده كه از خرداد سال گذشته به صورت آزمايشي كار خود را آغاز كرده است./س
گزارش از حبيبه رحيميان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار