تشکیل گروه رایحه خوش خدمت و نتیجه انتخابات شورای سوم شهر و تداوم اختلاف نظرها ميان دولت و مجلس، از سال 1386 انسجام و وحدت در جریان اصولگرايي به اولویت اصلی این جریان تبدیل كرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،  تشکیل گروه رایحه خوش خدمت و نتیجه انتخابات سومين دوره شورای شهر و تداوم اختلاف نظرها در عرصه‌های مختلف ميان دولت و مجلس، از آغاز سال 1386 انسجام و وحدت در جریان اصولگرايي را  به اولویت اصلی این جریان تبدیل كرد.

پس از تشکیل جلسه 30 نفره اصولگرایان با رئیس جمهور بنا بر توافقات انجام گرفته حبیب الله عسگر اولادی، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل مامور پیگیری وحدت در میان اصولگرایان شدند و این 3 نفر با همکاری جامعتین سازوکار 8+7 را برای فراگیر کردن بیشتر فهرست اصولگرایان طراحی کردند.

بررسي روند شکل گیری ريشه‌هاي تاريخي ساز و کارهای اصولگرایان درغالب جبهه متحد توسط باشگاه خبرنگاران در ادوار گذشته انتخابات مجلس و  انتخابات آتي مي‌تواند افق روشني براي اصولگرايان در آستانه انتخابات رياست جمهوري باشد.

آغاز توافقات تشکیل جبهه متحد با جلسه 15 نفره شخصیت‌های حقیقی تشکل از احمدی نژاد، حداد عادل، علی لاریجانی، احمد توکلی، علی اکبر ولایتی، حسین فدایی، علیرضا زاکانی، محمدرضا باهنر، صادق محصولی، حجت الاسلام حیدر مصلحی، علی کردان، مهدی چمران، محمدرضا رحیمی، محسن کوهکن و حبیب الله عسگراولادی باز می‌گردد که پس از نشست‌های این 15 نفر، یک کارگروه 9 نفره متشکل از چمران، باهنر، مصلحی، محصولی، کوهکن، فدایی، زاکانی و ... ماموریت تدوین منشور اصولگرایی و توافق برای حصول به وحدت را برعهده گرفت که در نهایت، 3 طیف از جریان اصولگرا، شورایی را تشکیل دادند که جبهه متحد اصولگرایان نام گرفت و حجت الاسلام حیدر مصلحی و صادق محصولی از سوي گروه رایحه خوش خدمت، اسدالله بادامچیان و شهاب الدین صدر از جبهه پیروان (گروه های همسو با حزب موتلفه اسلامی) و حسین فدایی و علیرضا زاکانی از جمعیت ایثارگران و جبهه اصولگریان تحول‌خواه شورای مرکزی جبهه متحد را تشکیل دادند.

**کمیته واحد اصولگرایان (جبهه متحد اصولگرایان)
 
کمیته واحد اصولگرایان ‌‌ترکیبی از 2 کمیته 7 و 8 نفره (7+8) است‌ که کمیته 7 نفره متشکل از نمایندگان ‌جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌ (4 نفر) و اعضای کمیته سه نفره شامل عسگراولادی، حداد‌عادل و ولایتی ‌است. آيت الله هاشم حسینی بوشهری و حجت الاسلام عباس کعبی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام سید رضا تقوی و حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی نیز نمایندگان جامعه روحانیت مبارز در کمیته 7 نفره هستند که به گفته حجت الاسلام سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به نام کمیته داوری و نظارت نامگذاری شده است.

**سازوكار انتخاباتي هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي

در انتخابات دور هشتم مجلس شوراي اسلامي پرويز سرورري عضو کمیته اجرایی جبهه متحد اصولگرایان با ضرورت تغییر در سازوکار "جبهه متحد اصولگرایان " با اشاره به اينكه سازو کار جبهه متحد مربوط به انتخابات مجلس هشتم است  و مشخص نیست که در مراحل بعدی هم بتواند مناسب و پاسخگو باشد و در مراحل بعدی باید برنامه ریزی بهتری در این مورد صورت بگیرد از  تدوين اين سازو كار خبر داده بود.

اما با برگزاري انتخابات دور هشتم مجلس شوراي اسلامي وي اعلام كرد: جبهه متحد مدلی بود برای اتحاد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم و از اول هم بنا نبود این جبهه همچون یک حزب فعالیت دایمی داشته باشد.

البته وحدت ضرورت انکار ناپذیر جریان اصولگرا به شمار می‌رود اما با برگزاری انتخابات مجلس باید ادامه فعالیت اصولگرایان با سازوکار جدیدی صورت بگیرد كه از مهمترين موارد آن جامع تر شدن و فراگیری بیشتر و نیز انجام آسیب شناسی در رابطه با فعالیت جبهه متحد در انتخابات آتي خواهد بود.

**اولویتهای راهبردی جبهه متحد اصولگرایان در دوره نهم مجلس

اما در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي جبه متحد با سازو كارهاي و اولويت هاي  متفاوتي علرغم تخريب ها و ناملايمتي ها وارد صحنه شد كه در ابتدا با مشخص كردن رئوس برنامه  كاري خودكه بيشتر بر پايه دو محور سياست ابلاغي برنامه پنجم توسعه و پياده كردن آن استوار بود وارد صحنه انتخاباتي شداگرچه در محورهاي همچون اجتماعي،اقتصادي،كشاورزي،حقوقي قضايي،فرهنگ وسياست نيز از سوي جبهه متنحد برنامه هاي ارائه شده بود.

جدایی و دوگانگی دوميان جبهه متحدوجبهه ايستادگي در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی
در استانه انتخابات اولين جرقه هاي اختلاف ميان اين  دو جبه با عدم پذيرش نماينده جبهه متحد درگروه 8 كليد خورد كه امیرعلی امیری دبیر شورای عالی جبهه ایستادگی اعلام كرد اگر در ۸+۷ نماینده نداشته باشیم لیست مستقل ارایه می‌کنیم.

با اين حال در انتخابات پشت سر گذاشته شده علرغم دعوت از جبهه ايستادگي براي معرفي كانديدا اين جبهه اصولگرايي اقدام به معرفي كانديداي مستقل كرد.

**انتخابات نهمين دوره مجلس

یک سال پیش از انتخابات مجلس نهم، اقداماتی توسط جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای تعیین ساز و کاری برای ایجاد وحدت رویه درميان اصولگرایان در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. نتیجه این اقدامات با محوریت آیت الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت، منجر به شکل گیری جبهه متحد با فرمول ۷+۸ شد که در آن ۷ نفر به عنوان کمیته داوری و ۸ نفر به عنوان نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی در آن حضور داشتند تا از طریق جلسات این کمیته، فهرست انتخاباتی اصولگرایان در شهرستان‌های مختلف کشور تعیین شود.

**انتخابات رياست جمهوري

چند ماه مانده به انتخابات آتي رياست جمهوري درميان جريان اصولگرايي مباحث انتخاباتي ونحوه ورود به اين عرصه داغ تر از گذشته شده  كه به نظر مي رسد همچنان براي انتخاب شخص كانديدا از سوي اين جريان اقداماتي نيز صورت گرفته شده است و هنوز هم ادامه دارد.

اما در ميان تكاپوي انتخاباتي اين روزها بحثي كه  در چند روز گذشته به ويژه باشگاه خبرنگاران به دنبال آن بوده تا براي افكار عمومي اطلاع رساني داشته باشد،  ورود جبهه متحد به بحث انتخابات و معرفي كانديداي واحد از سوي اصولگرايان بوده كه در موردي حبيب الله عسگر اولادي پدر معنوي اصولگرايي در مراسم يادبود سعيد اماني در محل برگزاري يادمان شهداي هفتم تير از اصولگرايان خواسته بود بر روي دو كانديدا اجماع داشته باشند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر اينكه كانديداي اصولگرايان از جبهه متحد خواهد بود ياخير؛ اظهار داشت: خير جبهه متحد نياز به باز نگري دارد.   
 
از سوي ديگر اظهارات محمد‌نبي حبيبي، دبير كل حزب موتلفه اسلامي در خصوص پيروي از مدلي شبيه به مدل انتخابات مجلس هشتم براي گزينش كانديداي جبهه متحد در انتخابات رياست جمهوري سال آينده ابهاماتي را با خود به همراه داشته است.

چنانكه دبير اجرايي جبهه متحد مي‌گويد هنوز سخنان محمد‌نبي حبيبي درخصوص ساز و كار و انتخابات رياست جمهوري در اين جبهه را مطالعه نكرده، اما بحث بر سر چگونگي تدوين مصداق‌ها و تعريف ساز و كار را در دستور كار دارند.

همچنين شهاب‌الدين صدر در عين حال يادآوري مي‌كند كه همچنان بر حفظ وحدت جريان اصولگرايي پافشاري مي‌كنند اما جزئيات چگونگي حضور در انتخابات رياست جمهوري يازدهم در ماه‌هاي آينده مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

وي گفتگو درباره نحوه ادامه فعاليت جبهه متحد در انتخابات رياست جمهوري و شيوه تعيين كانديدا ميان سه ضلع اين تشكل يعني جبهه پيروان خط امام و رهبري، ايثارگران و حاميان را نيز به آينده و پس از بررسي كامل اين مسائل در جلسات داخلي موكول كرد.

اسدالله بادامچيان نيز درباره نحوه رفتار اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: هنوز نحوه فعاليت و نام احتمالي تشكلي كه قرار است همانند جبهه متحد، در آن انتخابات فعاليت كند مشخص نيست اما به طور طبيعي از سوي اصولگرايان پيشنهاداتي مطرح مي‌شود كه قابل بررسي است.

اين عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به سه ضلع حاضر در جبهه متحد و تفاوت «سهميه‌ها» در انتخابات مجلس و رياست جمهوري هم اينگونه اظهار داشت: در ابتداي تشكيل جبهه متحد بحث سهميه مساوي مطرح بود اما در فهرست نهايي اين امر مورد نظر نبود.

وي ادامه داد: رياست جمهوري تفاوت‌هاي زيادي با مجلس دارد چه اينكه تعداد كانديداهاي باقيمانده در عرصه انتخابات نيز به اندازه انگشتان دست است. گروه‌هاي اصولگرا هم به اين محدوديت‌ها توجه لازم را داشته و بنابراين ملاك و معيارها با اهميت‌‌تر از گرايش گروه‌هاي اصولگرا خواهد بود.

"انتهاي پيام"/ب2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار