تحليلگر روسي تصريح کرد عربستان سعودي براي جلوگيري از برقراري روابط خوب بين مصر و ايران از افراد مسلح در سينا حمايت مي‌کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم، "ايلنا گالکنا" احتمال مي‌دهد عربستان سعودي از افراد مسلح در شبه جزيره سينا در مصر حمايت مي‌کند.

گالکنا همچنين گفت به نفع رياض است که قاهره ضعيف شود و موانع در مذاکرات بين مصر و ايران ايجاد کند.

اين کارشناس سوري در اظهارات خود تصريح کرد: البته حادثه سينا با تحولات داخلي مصر ارتباط دارد. در سال گذشته کنترل نيروهاي دولتي بر شبه جزيره سينا ضعيف شد. اقدام مسئولان نظامي در مرزها به کناره گيري از سمت خود به اين ضعف شدت بخشيد.

همه اين عوامل به تشکل گروه‌هاي تروريستي (در سينا) منجر شد. افراد قبايل نيز در اين شرايط آزادي بيشتري را به دست آوردند. اين مسئله نسبت به مرحله پس از انقلاب مسئله طبيعي است. از سوي ديگر اوضاع سياسي خارجي بر پررنگ شدن نقش گروهاي تندرو در سينا تاثير گذاشت. قدرتهاي به خصوصي براي ممانعت از برقراري روابط خوب بين مصر و ايران تلاش مي‌کنند. مي‌دانيم که محمد مرسي، رئيس جمهور مصر با معاون رئيس جمهور ايران ديدار و گفتگو کرد. دو طرف توافق کردند که رئيس جمهور مصر براي اولين بار از چندين ده به ايران سفر کند. به نظر مي‌رسد قدرتهايي وجود دارند که براي ايجاد تنشها بين مصر و حماس از يک سو و مصر و ايران از يک سوي ديگر تلاش مي‌کنند.

ايلنا گالکنا در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من عربستان سعودي از گروه‌هاي تندرو حمايت مي‌کند. معلوم است که رياض به  جنبشها و گروه‌هاي سلفي کمک مي‌کند مسئله ديگر اين است که به نفع عربستان سعودي مصر را تضعيف کند و موانع در مذاکرات اين کشور با ايران ايجاد کند، زيرا دستيابي گروه اخوان المسلمين به قدرت و انجام مذاکرات با ايران باعث مي‌شود مصر يک قدرت مطرحي در منطقه خاورميانه شود. مي‌دانيم که عربستان سعودي قدرت سني در اين منطقه است، از اين رو مي‌خواهد اين مسئله را حل و فصل کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار