جریان افشا شدن رابطه 10 ساله بانک بزرگ انگلیسی استاندارد چارتر با ایران در چند روز گذشته راس خبرهای رسانه‌های غربی بوده است.فارین پالیسی نیز در همین راستا در مقاله‌ای به قدرت روابط تجاری ایران با شرکت‌های بزرگ غربی پرداخته و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را چیزی جز بازی موش و گربه نمی‌داند که در طی آن ایران به راحتي میتواند تحریم‌ها را دور زده و به رابطه تجاری با شرکای غربی خود بپردازد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارین پالیسی، در هفته اخیر رابطه 250 میلیارد دلاری بانک استاندارد چارتر با بانک‌ها و نهادهای مالی ایران به سرتیتر خبرهای رسانه‌های غربی تبدیل شده است. مسئله‌ای که باعث شگفتی مقامات غربی، بویژه آمریکایی‌ها شده است.

بانک استاندارد چارتر که فارین پالیسی از آن به عنوان "جواهر سلطنتی" انگستان یاد کرده است، در 10 سال گذشته بدون توجه به تحریم‌ها به روابط تجاری خود با ایران ادامه داده، به طوری که این بانک در 60 هزار معامله‌ای که با بانک‌ها و موسسات مالی ایران داشته حدود 250 میلیارد دلار مراوده مالي با ايران داشته است. فارین پالیسی نیز، در سرمقاله امروز خود به این موضوع پرداخته و به قدرت تجاری ایران اذعان کرده است.

مارک دوبو ویزتز، روزنامه نگار فارین پالیسی، در آغاز مقاله خود، تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران را به بازی موش و گربه تعبیر کرده است.به عقیده ویزتز، ایران به راحتی سیستم‌های نظارتی آمریکا را دور زده و ایالات متحده را به گربه‌ای فربه و تنبل تشبیه کرده است که تنها هیکل بزرگی دارد و در عمل هیچ کاری از او بر نمی‌آید.

فارین پالیسی در ادامه این گزارش اقرار میکند که بانک استاندارد چارتر تنها موسسه غربی نیست که تحریم‌ها را نادیده گرفته و به روابط تجاری خود با ایران ادامه داده است. بنا به این گزارش، موسساتی مانند بارکلیز، کردیت ایشو، الیودز بانک و ای.بی.ان آرمو طی دو سال گذشته با ایران روابط تجاری داشته‌اند. همین دو هفته پیش بود که وزارت خزانه داری بانک چینی کانلون و بانک اسلامی علاف را به خاطر داشتن روابط تجاری با ایران جریمه کرد.

مقاله نویس فارین پالیسی با بیان این نکته که استاندارد چارتر از روش بسیار ساده‌ای به نام "پوشش" برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است، بانک انگلیسی از این روش برای مخفی کردن اطلاعات محرمانه معاملات ایران استفاده کرده، به این موضوع اشاره می‌کند که روش "پوشش معاملات" تنها یکی از صدها روشی است که در شرکت‌های غربی و شرکای ایرانی آن‌ها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود.

فارین پالیسی که یکی از بنگاه‌های فرافکنی ایالات متحده است، در پایان گزارش خود اذعان می‌کند که با وجود افزایش تحریم‌ها علیه ایران، این کشور چنان دیپلماسی قدرتمندی دارد که به راحتی با بزرگترین موسسات غربی روابط تجاری کلان برقرار کرده تحریم‌ها تاثیری بر دبپلماسی تجاری ایران نداشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار