سد هـایقـر فـارس با 55 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است تا علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهرهای جنوبی فارس و همچنین تامین آب مورد نیاز صنایع پایین دست از شور شدن آب در مسیر حرکت رودخانه فیروز آباد جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس مجری سد هایقر گفت : تاکنون برای ساخت این سد 500 هزار متر مکعب خاکبرداری و سنگ برداری ، 3 کیلومتر فضای زیر زمینی حفاری و130 هزار متر مکعب بتن ریزی شده است.
همچنین محور جایگزین فیروز آبادکه به این سد منتهی می شود با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
اجرای بدنه سد به روش بتنی غلتکی انجام می گیرد.
مهندس رحیمی گفت : این تنگه که به گراند کانیون ایران معروف است تنگه ای با چشم اندازهای زیبای گردشگری طبیعی است و با احداث سد بر زیبایی های آن افزوده می شود.
احداث سد هایقر از جمله مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان فارس بوده است که ساخت آن از سال 88 آغاز شد.
برای ساخت این سد 90 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تاکنون 12 میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.
پیش بینی شده است علاوه بر تامین آب مورد نیاز آشامیدنی و صنعت با ساخت سد هایقر یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه نیز توسعه یابد و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی پایین دست تامین شود.
مجری سد هایقر گفت : در صورتی که اعتبارات مورد نیاز سد هایقر تخصیص یابد پیش بینی می شود طی 18 ماه آینده بدنه سد تکمیل و تحویل شود.
سد هایقر با طول تاج 233 متر و ارتفاع 77 متر و با حجم مخزن 220 میلیون متر مکعب در فاصله 45 کیلومتری جنوب فیروز آباد در استان فارس در دست ساخت است.

برچسب ها: سد ، هایقر ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.