براساس نتايج سرشماري كه سال گذشته انجام شده، 20 ميليون واحدمسكوني در كشور وجود دارد كه از اين تعداد يك ميليون و 666 هزار واحدمسكوني خالي از سكنه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، وزير راه و شهرسازي درخصوص آمار واحدهاي خالي از سكنه در تهران اعلام كرده بود كه تعداد اين واحدها با استناد به گزارش مركز آمار 327 هزار و 750 واحدمسكوني است که وجود اين تعداد آپارتمان بدون‌استفاده در كشورمعنا ندارد و حتما نياز به اعمال قانون دارد.

براساس اين گزارش ، محمد علي آقايي رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز ، با بيان اينكه من به آمار مركز آمار در خصوص وجود خانه خالي شبهه دارم افزود: عوامل قابل اطميناني براي شناسايي خانه هاي خالي وجود ندارد ومن آمار خانه هاي خالي مركز آمار را قبول ندارم.

وي در ادامه توضيح داد: بسياري از انبوه سازان ، تعداد زيادي واحد مسكوني توليد و براي فروش دارند و يا شايد فردي واحد مسكوني خود را براي فرزندان خود نگه داشته است كه اين خانه ها جزء واحدهاي خالي محسوب نمي شود.

این در حالی است که مقداد همتی مشاور وزير راه و شهرسازي در خصوص واحدهای خالی در تهران گفته است : شناسايي واحدهاي خالي از سكنه در تهران چندان مشكل به نظر نمي‌رسد، بلکه واحدهاي خالي از سكنه از طريق انشعابات و يا اطلاعات محلي سريعا امكان‌پذير شده است.

همتي با اشاره به اينكه بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار واحد خالي از سكنه درتهران داريم گفت: اين ميزان واحد خالي در تهران بيش از حد استاندارد واحدهاي خالي در ساير كشورها است.

وي در ادامه يادآور شد: افزايش تعداد واحدهاي خالي در كشور به اميد افزايش قيمت اجاره يا خريد نشان از وجود سوداگران در كشور است.

وی با بیان اینکه مسكن به عنوان يك كالاي سرمايه اي مي تواند موجب افزايش تورم در جامعه شود گفت:تمامي عواملي اقتصادي درجامعه از جمله اقتصاد خانوار ،رونق و رشد اقتصادي به طور يكنواخت كارشان را در جامعه انجام مي دهند تا مسكن را در جايگاه خود قرار دهند.

آقایی ادامه داد: مسكن نيز دربخشي از اقتصاد جامعه قرار دارد و تحت تاثير عوامل بسياري، نوسان پيدامي كند.

وی در ادامه اظهار داشت: بايد زمينه هاي تشويق براي عرضه مسكن فراهم شود به طوري كه هركس 50 واحد مسكوني توليد كند ، تسهيلات ويژه اي به آنها پرداخت و يا اگر واحد هاي بيشتري توليد كند از تمامي جرائم معاف شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،رئيس كميسيون عمران مجلس در ادامه تصريح كرد: بسياري از مسئولان براي مقابله با افزايش قيمت ها دربازار مسكن، بحث تعزيرات و جرائم مالياتي را به كارمي گيرند.

آقايي با اشاره به اينكه تا زماني كه تعادل در بخش عرضه و تقاضا ايجاد نشده ، اهرم جرائم مالياتي و تعزيرات پاسخ گو نيست، افزود:بسياري از افراد سرمايه هاي خود را براي توليد و عرضه مسكن به كار گرفته اند.

مشاور وزیر راه وشهرسازی  نيز معتقد است: در صورت عملياتي شدن طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي افزايش عرضه مسكن خواهيم داشت  و با اجرايي شدن اين طرح بسياري از مالكان مجبور به عرضه واحدهاي خالي به صورت عرضه يا خريد مي‌شوند.

وي ادامه داد: با عرضه تمامي واحدهاي خالي در تهران امكان تثبيت يا كاهش اجاره بها را خواهيم داشت.

مشاور وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه در صورتي كه تعرفه ماليات بر خانه‌هاي خالي هيچ فايده‌اي در ساماندهي بازار اجاره يا مسكن نداشته باشد، افزود: پايين بودن ميزان ماليات تنها باعث ناكارآمد شدن سياست ماليات بر خانه‌هاي خالي مي‌شود.

همتي درادامه اظهار داشت: بايد ميزان ماليات بر خانه‌هاي خالي به گونه‌اي باشد كه انگيزه مالكان براي  خالي نگه داشتن واحدهاي مسكوني به اميد افزايش قيمت در آينده كاهش يابد.

مشاور وزير راه وشهرسازي در ادامه يادآور شد: قيمت ماليات بر خانه‌هاي خالي بايد برابر با قيمت اجاره باشد تا انگيزه مالكان براي اجاره يا فروش افزايش يابد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در همین خصوص ياد آور شد: بسياري از بخش ها در جامعه وجود دارند كه با درآمدهاي كلان ، چنين جرائمي براي آنها مهم نيست بنابراين اگر مواردي از جمله ماليات و بحث هاي تعزيراتي در مجلس مطرح شود نمايندگان مخالفت خواهند كرد.

رئيس كميسيون عمران مجلس با اشاره به اينكه مشكل اصلي در بخش مسكن عدم عوامل تشويقي در اين حوزه است افزود: بايد با عواملي همچون تشويق، فراهم كردن امكانات توليد و نيز ايجاد فرصت هاي سرمايه گذاري ، بستر را براي عرضه مسكن فراهم كنيم.

وي خاطر نشان كرد: بنابراين بايد همه افراد و مسئولان با همكاري يكديگر مشكلات ساخت و ساز مسكن را پشت سر گذاشته و گامي در جهت خانه دار كردن اقشار كم در آمد جامعه بردارند.

همتي از اقدام مجلس در ورود ماليات بر خانه‌هاي خالي استقبال كرد و گفت: درصورتي كه واحدها بالاتر از ۵۰ متر باشند اين ميزان ماليات هيچ فايده اي ندارد.



گزارش از محبوبه کباري

برچسب ها: آمار ، مسکن ، خانه های خالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار