مبارزه با آفت کنه گرد آلود خرما در 4 هزار هکتار از نخلستان های فارس با موفقیت پایان یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس کنه گردآلود یا تار عنکبوتی خرما با نام علمی olygonychus afrasiaticus از آفات بسیار مضر خرما است.
آفت کنه تار عنکبوتی یا بیماری گردآلود میوه های خرما بیشتر به سبب خشکسالی پدید می آید و همه ساله زیان های بسیاری به نخلستان های فارس وارد می کند.
آقای دبیری کارشناس مسئول حفظ نباتات استان فارس گفت: هزینه سم پاشی در هر هکتار 80 هزار تومان است که با توجه به این که از 27 هزار هکتار نخلستان فارس یک ششم آن به سم پاشی نیاز داشت در مجموع 2 و نیم میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شد.
آقای دبیری با بیان این که در صورت سم پاشی نکردن نخلستان ها ، 70 درصد محصول نابود می شود ، گفت : به علت سم پاشی به موقع پارسال ، آفت کنه تار عنکبوتی به نخلستان های فارس خسارتی وارد نکرد.
او گفت: آفت کنه تار عنکبوتی از اوایل تابستان و از آغاز رنگ زنی میوه های خرما پدید می آید و کنه ، شیره میوه خرما را می مکد و موجب لاغر شدن و نابودی میوه می شود.
استان فارس با تولید سالانه حدود 120 هزار تن خرما ، مقام پنجم تولید خرما را در کشور دارد.
در استان فارس 100 رقم خرما وجود دارد و معروفترین آنها کبکاب ، شاهانی ، زاهدی ، پیارم ، خاصویی ، برحی و لشت است.
عمده خرمای استان فارس در شهرستان های جهرم ، کازرون ، خنج ، قیر و کارزین ، مهر ، لامرد ، فراشبند ، فیروز آباد ، داراب ، زرین دشت و لارستان تولید می شود.

برچسب ها: کنه ، خرما ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.