پایین بودن سطح درآمد بافندگی و عدم ارزشمندی این شغل در جامعه سبب نارضایتی بافندگان از این شغل شده و متأسفانه به احساس حقارت بافندگان منتهی شده است.

یک بافنده فرش در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان گفت:درآمد پایین بافندگی و ساعات کاری طولانی ومستمروهم چنین نگاه غیرواقعی جامعه به آن، این هنر اصیل و باارزش را درفراموشی و انزوا فرو برده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه از 2 سال گذشته تا به امروز با تلاش سرپرست کارگاههای قالی بافی سعی شده دستمزد بافندگان افزایش یابد،افزود: ما تمام تلاشمان را کردهایم که دستمزد این قشر زحمتکش افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در دهه 60 و 70 که قالی‌بافی صنعتی رو به رشد و بالنده بود و دوران طلایی خود را سپری می‌کرد، دستمزد یک بافنده قالی 3 برابر دستمزد یک کارمند معمولی بود، ولی با نوسانات بازار و افول فرش ایران در جهان رفته رفته قالی‌بافی از رونق افتاد، به همین دلیل قالی‌بافان متضرر شدند.

این سرپرست کارگاه قالی‌بافی با تأکید بر این نکته که باید مهمترین چالش مسئولان ارزش‌گذاری و اعطاء تسهیلات ویژه به فعالان عرصه فرش و احیای این هنر ناب باشد، گفت: افراد هنرمندی که توانایی بافندگی دارند باید به این شغل افتخار کنند چرا که میراث هنری عظیمی را با خود دارند و مسئولان باید برای بهتر شدن ذهنیت مردم جامعه نسبت به بافندگی تلاش کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در گذشته بانوان زنجانی بیشتر رغبت به بافندگی قالی‌های کوچک و بزرگ در منازل داشتند و در کنار خلق اثر هنری به اقتصاد خانواده نیز کمک می‌کردند، اما متأسفانه امروزه تولید فرش در سرگرمی و خلاقیتهای بانوان هیچ جایگاهی ندارد./س

برچسب ها: وضعیت ، نامطلوب ، فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.