رئیس مرکز تحقیقات ایران شناسی دانشگاه یونن چین، دین و اعتقادات را مهمترین عامل شکل گیری انقلاب اسلامی و ماندگاری آن تا کنون و الگو برداری دیگر انقلابهای بیداری در سراسر جهان از آن دانست.

دکتر سعید یاسر یاجیده در حاشیه دیدار و گفتمان علمی مذهبی با رئیس دانشگاه پیام نور کاشان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب عقیدتی و اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) است که مردم دیگر کشورها آن را بصورت واقعی باور دارند.

وی با تاکید اینکه امام خمینی(ره) شخصیتی است که نه تنها مسلمانان چین بلکه تمام مردم این کشور از ایشان بعنوان یک مصلح جهانی یاد می کنند افزود: امام خمینی پس از سید جمال الدین اسدآبادی تنها شخصیت استعمار ستیز، مصلح و تاثیرگذار در عرصه جهانی بود که حیات انقلاب ایران بواسطه افکار و اندیشه های ایشان جاری و ساری است.

به گفته وی، مبارزه با غربزدگی، دعوت به اسلام گرایی، استعمار ستیزی و استقلال طلبی از مهمترین ویژگیهای امام خمینی است که حتی پس از رحلت ایشان نیز با زعامت مقام معظم رهبری در وجود ملت ایران ماندگار شده است.

یاجیده تاکید کرد: کشور ایران با وجود همه فشارها، توطئه ها و تحریم های دنیای استکبار و حمایتگرانشان بویژه 8 سال جنگ تحمیلی با تکیه بر آرمانها و اندیشه های امام خمینی است که تا کنون توانسته به حیات مستحکم و پایدار سیاسی اسلامی خود ادامه دهد و با دستیابی به پیشرفتهای روز افزون به سوی قله های عزت و ترقی حرکت کند.

این خاورشناس چینی معتقد است اقتصاد یا دیگر ویژگی های مادی عامل پیدایش انقلاب اسلامی در ایران نبود بلکه اسلام عنصر مهم و اساسی در پیدایش این انقلاب و ثبات و پایداری آن تاکنون شده است.

سعید یاسر یاجیده اظهار داشت: انقلاب اسلامی حرکتی برخاسته از اعتقادات و عجین شده با اعتقادات مردم ایران است که هیچ گاه از بین نمی رود و برای همیشه جاودانه و مایه درس آموزی دیگر مصلحان و استقلال طلبان دنیا در مقابله با مستکبران است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فشارهای آمریکا علیه ایران با مطرح کردن مسائل هسته ای و بمب اتم فقط یک بهانه برای جلوگیری از پیشرفت، استقلال علمی و حیات آزاد سیاسی ایران است افزود: از آنجا که دست آمریکا پس از پیروزی انقلاب از دست اندازی به ایران و دخالت در امورش کوتاه و منافعش قطع شد تمام این مسائل را مطرح می کند تا با ایجاد حکومت دست نشانده خود در ایران باردیگر بر این کشور تسلط و نفوذ پیدا کند.

رئیس بخش خاور شناسی دانشگاه یونن چین در ادامه با اشاره به ظهور اندیشمندان و شخصیتهای ارزشمندی همچون سعدی، حافظ، فردوسی و مولانا در ایران گفت: ایران امپراطوری عظیم فرهنگ و تمدن است.

سعید یاسر یاجیده بازدیدش از آثار تاریخی و معماری ارزشمند در کاشان و مشاهیر علمی و مذهبی و فرهنگی این شهرستان را یادآورشد و گفت: میراث به جامانده از پیشینیان در این شهر کوچک کویری نشانگر توانمندی بالا و فرهنگ و تمدن مردم آن است.

وی ظهور دانشمندان و شخصیتهای برجسته بویژه علما و فقهایی همچون ملا احمد و مهدی نراقی در کاشان را بسیار قابل تامل و اهمیت دانست و گفت: این شهرستان گنجینه ای از فرهنگ و هنر و تمدن است.

یاجیده در پایان با تقدیر از مهمان نوازی گرم و صمیمی رئیس دانشگاه پیام نور کاشان خوشحالی و رضایت خود از گفتمان علمی مذهبی و فرهنگی با رئیس این دانشگاه را اعلام کرد و گفت: احاطه و تسلط یک مسئول دانشگاهی به مسائل فقهی بویژه اطلاعات در حوزه مذاهب مختلف برای وی بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.

وی گسترش روابط دانشگاه استان یونن چین بعنوان یکی از دانشگاه های قدیمی و بزرگ چین با 90 سال سابقه با دانشگاه پیام نور کاشان در آینده ای نزدیک را خاطرنشان کرد و گفت: این دو دانشگاه می توانند تعاملات خوبی را در حوزه علوم انسانی و اسلامی داشته باشند.

دکتر سعید یاسر یاجیده سفر یکروزه خود به کاشان را پس از گفتمان علمی مذهبی با رئیس دانشگاه پیام نور کاشان با بازدید از آثار تاریخی شهرستان، شهر قمصر و نیاسر و دیدار با استاد صائم کاشانی به پایان رساند.

دکتر سعید یاسر یاجیده دارای مدرک کارشناسی در رشته ادبیات چینی، کارشناسی ارشد در رشته تاریخ و دکترای علوم انسانی است که تا کنون تحقیقات در خصوص جاده ابریشم، و تالیفاتی در مورد تاریخ ایران بعد از اسلام و مسلمانان به زبان چینی داشته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.