با توجه به این که طرح پزشک خانواده نیازمند اصلاحاتی است و متولیان این طرح باید قبل از اجرا با انجمن هایی از جمله مامایی و متخصصان مشورت می کردند اما همچنان برای قبول اصلاحات آن انتقادپذیر نیستند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد افزود : نظام سلامت یک طیفی است که در رابطه با ارتقاء و حفظ سلامت ، پیشگیری از بیماری ها ، درمان و بازتوانی اشکالات بجا مانده از بیماری ها می باشد. درحال حاضر در حیطه پرستاری با وجود بیش از 140 دانشکده و تربیت نیروی پرستاری جای هیچ گونه نگرانی نیست و همه برای اجرای عدالت در سلامت تلاش می کنند اما متاسفانه تا کنون حق مطلب در رابطه با پرستاری در پزشک خانواده آنطور که باید لحاظ نشده است .

وی گفت : به موضوع پزشک خانواده نباید سیاه و یا سفید نگاه کرد پزشک خانواده می تواند در  مسیر کاهش پرداخت از جیب مردم موثر باشد در حال حاضر بیش از 60 درصد پرداخت ها از جیب مردم هزینه می شود و پزشک خانواده می تواند این مشکل را حل کند به شرط این که مشکلات آن اصلاح شود . و متولیان امر می بایست با انجمن های علمی مشورت می کردند.

 جایگاه پرستاران در طرح پزشک خانواده منتقدانه است

میرزابیگی در ادامه افزود : در طرح پزشک خانواده جایگاه پرستاران چیدمان مناسبی ندارد زیرا پرستاران باید در سرشاخه های خدمت باشند در حالی که در این طرح گفته شده پرستار یا ماما و این در حالی است که هرکدام جایگاه خود را دارد .

وی گفت :  در اجرای طرح پزشک خانواده مشکلات بودجه ای داریم اما این موضوع نباید مردم را نگران کند چرا که مشکلات بودجه ای باید در مسیر درستش قرار گیرد و اگر عدالت در سلامت بخواهد اجرا شود باید در سیاست گذاری ها ، انجمن ها نیز مورد مشورت قرار بگیرد.

وی تصریح کرد : یکی از آفت های فساد انگیز وجود رابطه مالی بین پزشک ، مدد جویان و مردم است بنابراین باید نظام پرداخت در طرح پزشک خانواده به سمتی پیش رود که اگر 2500 نفر بیمار ویزیت شدند بحث های سلامت محوری آنها در اولویت باشد و یکی از راهکارهای قطع این رابطه مالی تقویت بیمه ها است و بر اساس پایشی که بیمه ها می کنند برای افزایش سلامتی مردم پول داده شود نه بر اساس تعداد خدمات.

 بهتر بود قبل از اجرای طرح پزشک خانواده با ارائه دهندگان خدمت مشورت می شد

مقیمی، عضو سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود : ما دو گروه داریم كه با طرح پزشک خانواده مخالفند گروه اول کسانی هستند که می خواهند تیشه به ریشه پزشک خانواده بزنند و گروه دوم نگاه منتقدانه به این طرح دارند. متاسفانه کوچکترین مشورتی با انجمن های پزشکان عمومی ، متخصصان داخلی و انجمن پرستاری نشده و این طرح با این نواقص در حال اجراست و وقتی هم که انتقاد می کنیم هیچ کس انتقاد پذیر نیست در حالی که باید اصلاحات این طرح صورت پذیرد .

وی گفت : یکی از اشکالات این طرح در مورد ساعت کار و تعداد پذیرش است در کشورهای دیگر که این طرح انجام شده سالها طول کشیده اما در کشور ما در عرض 2 سال انتظار اجرای آن را دارند. اگر این طرح قبل از اجرا با ارائه دهنگان خدمت مشورت می کردند مشکلات پیش نمی آمد پرستار نمی تواند کار ماما را انجام دهد و ماما نیز شرح وظایف خود را دارد . بنابراین پیشنهادی که دادیم این بود که کلمه ( یا ) از بین پرستار یا ماما حذف شود و ماما در کنار پزشک خانواده خدمات خود را بر طبق شرح خدماتی که تعریف شده ارائه دهند.

 ماما ها از طرح پزشک خانواده خیلی استقبال نکرده اند

ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامايی ایران در ادامه افزود : حرفه مامایی از سال 1298 یک هویت حقوقی و حقیقی داشته و تا الان نیز آنرا حفظ کرده و حتی شرح وظایف آن مشخص است اما متاسفانه جایگاه ماما در طرح پزشک خانواده به درستی مشخص نیست و تدوین کنندگان برنامه ها در وزارت بهداشت از یک اتاق به اتاق بقلی خبر ندارند. در این طرح اعلام کردند که ماما به عنوان دستیار پزشک است در حالی که هیچ زمانی ماما دستیار شناخته نشده است.

وی گفت : مامایی حرفه ای است که سالها دم از اجرای پزشک خانواده می زند اما با این وضعیتی که در نسخه 01 و 02 پیش آمده گروه مامایی را دچار شک بزرگی کرده ما باید اولویت اولمان سلامت مردم باشد اما الان اولویت ها بررسی مشکلات سیستم شده چه لزومی دارد که یک مادر باردار اول پیش پزشک عمومی برود و پزشک عمومی او را به ماما معرفی کند و دوباره  به پزشک عمومی مراجعه کند همین رفت و آمدها مادر باردار را دچار مشکل می کند در هیچ جای دنیا هیچ بسته پزشک خانواده ای با این چیدمان غلط نداریم.

وی تصریح کرد : اعضای گروه مامایی و  اعضای هیئت علمی زمانی متوجه این مشکل شدند که 3  روز تا امضای دو وزیر برای امضای این طرح باقی مانده بود متاسفانه بر اساس انتقادهای ما قول هایی دادند اما از صبوری ما سوء استفاده کردند .

خداکرمی در ادامه گفت : ماما ها خیلی از این طرح استقبال نکردند زیرا معتقدند که می توانند به صورت مستقل خدمات را ارائه دهند در حال حاضر تعداد زیادی مامای بیکار داریم که سیستم بهداشت و درمانی پناتسیل جذب آنان را به درستی ندارد وقتی خدمات ناقص ارائه می شود پس ماما ها بیکار می شوند.زمانی که ما به عنوان رشته ای که مهر نظام پزشکی و شماره نظام پزشکی و دفتر کار داریم می خواهیم و خدماتمان را با شرح وظایفی که اعلام شده انجام دهیم انتظار داشتیم مسئولان در وزارت بهداشت تحمل شنیدن انتقادات ما را داشته باشند اما این گونه نشد.

وی خاطرنشان کرد : در این طرح قر ار است ماما در کنار پزشک عمومی بنشیند و به ماما به حقوق پرداخت کند اما زمانی که رابطه مالی بین پزشک و ماما در مطب باشد همین باعث آسیب به خدمات و مردم می شود اگر انجمن ها مورد مشورت قرار می گرفتند این مشکل را نداشتیم .

اگر قرار بر عدالت در سلامت باشد باید اول پرسنل درمانی عدالت را لمس کنند

ایرج خسرو نیا، متخصص داخلی در ادامه افزود : متاسفانه هنوز پایه پزشک خانواده ریخته نشده و در حال اجراست حتی برای متخصص داخلی ، متخصص اطفال و متخصص عمومی جوری برنامه ریزی کرده اند که  در کنار پزشک عمومی بنشیند و همان تعرفه را در یافت کند . هنوز جایگاه پزشک خانواده معلوم نیست چه برسد به این که سطوح بعدی آن مشخص شود.

وی گفت : اگر قرار باشد عدالت در سلامت رعایت شود اول باید پرسنل درمانی ما عدالت را لمس کنند. اول باید بودجه لازم برای طرج پزشک خانواده در نظر گرفته شود و بعد این طرح اجرا شود . با 13 هزار تومان سرانه چگونه می توانیم درمان را رایگان کنیم و به زور بگوییم که این طرح باید اجرا شود و هر کس هم که نمی خواهد می تواند برود.

 تاكنون 9419 نفر ماما در سامانه پزشک خانواده ثبت نام کرده اند

شریعتی، نماینده وزارت بهداشت در ادامه افزود : بر اساس آمارها 9419 ماما در طرح پزشک خانواده ثبت نام کرده اند و این نشان دهنده استقبال خوب ماما ها است . دفاتر مامایی هنوز هم می توانند خدمات مامایی را ارائه دهند و در این طرح ماما ها به عنوان کسانی هستند که بتوانند مراقبت های گروه های سنی و دوران بارداری را انجام دهند، بنابراین از این همه مامای بیکار هم می توانند استفاده کرد.

وی گفت : نکته اساسی این است که ماما و یا پرستاری که وارد مطب پزشک خانواده می شود آنجا به پایگاه پزشک خانواده تبدیل می کند و می تواند مراقبت گروه های سنی و خدمات سرپایی را انجام دهد این یکی از نقاط قوت است . متخصصان هم می توانند در سطح 2 خدمات را ارائه دهند./ح

      
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار