غروب که می شود، دلتنگی ها خودنمایی می کنند. بعضي روزهاست که جاي خالي‌ات بيشتر حس مي‌شود، مثل جمعه‌ها؛ و بعضي ماه‌هاست که آدم بيشتر چشم به راهت مي‌شود، مثل رمضان.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

غروب که می شود، دلتنگی ها خودنمایی می کنند. بعضي روزهاست که جاي خالي‌ات بيشتر حس مي‌شود، مثل جمعه‌ها؛ و بعضي ماه‌هاست که آدم بيشتر چشم به راهت مي‌شود، مثل رمضان.

شياطين به غل و زنجير کشيده شده‌اند، فرشته‌ها بين زمين و آسمان در رفت و آمدند، خدا هم تندتند قلم بر روي گناهان ما مي‌کشد و به هر بهانه‌اي ثوابي در دفتر اعمال‌مان مي‌نويسد؛ حتي به بهانة نفس کشيدن. رمضان که مي‌شود، کمتر گِرد گناه مي‌گرديم، انگار که خدا مي‌خواسته گوشه‌اي از قشنگي دنياي بعد از آمدنت را نشان‌مان بدهد. وقتي رمضان مي‌آيد، دلمان برايت تنگ مي‌شود مولاي من که هر سحر و افطار کنار سفره، براي آمدنت دعا مي‌کنيم.

رمضان، ماه مناجات است، ماه دعا. در اين فرصت باقي‌مانده، برويد سراغ دعاهايي که کمتر به آن‌ها سرزده‌‌ايد: مناجات خمس‌عشر، ابوحمزه‌ثمالي يا صحيفه سجاديه. دوتا منبع خيلي خوب هم بگذاريد کنار اين‌ها: "سجاده‌هاي سلوک" آيت‌ا... مکارم که شرح دعاهاي پنج‌گانه خمس عشر است و "بشنُو از نِي" که شرح دعاي ابوحمزه ثمالي است.

شنبه 22 رمضان

حتماً شنيده‌ايد که مي‌گويند: "آدم قدر بعضي چيزها را وقتي مي‌داند که از دستشان مي‌دهد" مثل سلامتي. يک مورد ديگر را هم اضافه کنيد: پدر و مادر. قدرشان را بدانيد، تا که آن‌ها را داريد. دعاي خير پدر و مادر از آن دعاهاست که رَدخور ندارد. با لبخندتان، با محبت‌تان با معرفت‌تان آن را بخريد.

يکشنبه 23 رمضان

يک فهرست تهيه کنيد؛ از همه کساني که مي‌شود برايشان دعا کنيد. از پدر و مادرتان تا دوست و همسايه. امشب به دردتان مي‌خورد.

دوشنبه 24 رمضان

زندگي خيلي‌هايمان را که نگاه کني، مي‌بيني پر شده از حسرت، حسرت نداشته‌ها. روزه براي ما يک درس بزرگ دارد؛ پذيرفتن نداشته‌ها. چه طور با گرسنگي خودمان تا شب کنار مي‌آييم؟ رمضان به آدم ترک دنيا و گذشت کردن ياد مي‌دهد، نه فقط ترک غذا. همين اثر روحي، مي‌تواند از ما انسان‌هاي راضي‌تري بسازد.

سه‌شنبه 25 رمضان

گاهي عصرهاي رمضان پراز بي‌حالي است. استادي مي‌گفت در همين حال به خدا بگو: "من ضعيفتم! خيلي ضعيفتم." مي‌گفت ما هيچ وقت مثل ضعف غروب‌هاي رمضان نمي‌توانيم اين حرف را قشنگ به خدا بزنيم! مي‌گفت بگو: "خدايا خيلي از اين ضعيف‌تر هم مي‌شوم، آنجايي که دارم جان مي‌کَنَم..."

چهارشنبه 26 رمضان

زود قضاوت کردن دقيقاً مثل نگاه کردن از يک پنجره کوچک به يک اتاق خيلي بزرگ است و اين يعني نديدن خيلي چيزها. چقدر سعي کرده‌ايم عقلمان به چشم‌مان نباشد؟ چقدر سعي کرده‌ايم براساس لباس و چهره، آدم‌هاي دور و برمان را قضاوت نکنيم؟ اين قضيه آن‌قدر جدي است که نمي‌شود با آن شوخي کرد؛ با آبروي ديگران...

پنج شنبه 27 رمضان

راستی این ماه اصلا به فکر درگذشتگان بودید؟ اگر یادتان نبوده که سری هم به قبور عزیزان خود بزنید، حالا وقتش است. چه چیزی زیبا تر از این که با زبان روزه طلب مقفرت و آمرزش کنید برای رفتگانی که محتاج دعای خیر شما هستند؟

جمعه 28 رمضان

آخر رمضان! آخر ضیافت الهی، آخر هفته و امیدی که نا امید نمی شود تا لحظه ظهور.

شنبه 29 رمضان

زود گذشت! میهمانی خدا به همین زودی تمام شد. بنشین یک حساب و کتابی با خودت بکن. ببین از میزان بدهی های تریلیاردی ات به حضرت حق، چقدرش را پرداختی؟ چقدر مانده؟ به هر حال این ماه فرصت خوبی بود که وزن این بدهی سنگین را کمتر کنی.
برچسب ها: ماه ، رمضان ، مشرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار