دولت آلمان به علت فروش تسلیحات به رژیمهای سرکوبگر عرب خلیج فارس هدف انتقادات گسترده ای است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله، آلمان به عنوان سومین فروشنده تسلیحات در جهان به علت فروش تسلیحات به برخی دولتهای سرکوبگر مورد انتقاد است.

گرچه بیشتر تسلیحاتی که آلمان به کشورهای دیگر می فروشد فقط قابل استفاده در میدان جنگ هستند اما برخی از این تسلیحات استفاده دوگانه دارند و برای جنگ شهری و حتی مقابله با تظاهرکنندگان نیز قابل استفاده است.

یکی از این تسلیحات، تانک پلنگ دو است که بویژه در خاورمیانه محبوبیت زیادی دارد. در نمایشگاههای بین المللی عربستان سعودی و قطر بیش از همه به تسلیحات ساخت آلمان بویژه این نمونه از تانکها علاقه زیادی نشان می دهند. اما در نهایت این دولت آلمان است که باید فروش تسلیحات را تایید کند و در آلمان احزاب مخالف از دولت می خواهند تا در فروش تسلیحات دقت بیشتری به خرج دهد.

یان فان آکن نماینده پارلمان آلمان از حزب چپ گفت هر سلاحی که کشور ما صادر می کند ممکن است در قتل مردم و به راه انداختن جنگ استفاده شود. همچنین از این تسلیحات ممکن است برای اهداف داخلی استفاده شود. رژیم عربستان سعودی تظاهرات مردم کشورش را به شدت سرکوب می کند. من نمی خواهم تا چند وقت دیگر شاهد باشم که رژیم عربستان با تانکهای ساخت آلمان به تظاهرکنندگان شلیک می کند.

البته آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دیدگاه متفاوتی دارد. او در سفرهای خود به خاورمیانه، آسیا و آفریقا بارها تاکید کرده است که صدور تسلیحات بخشی از سیاست خارجی اوست. او می خواهد تا قدرتهای منطقه ای نظیر عربستان سعودی را چندان قوی کند که بتوانند ثبات را در منطقه برقرار کنند.

البته دولت آلمان تاکید دارد که فروش تسلیحات به کشورهای منطقه باید بر اساس اصول موجود انجام شود. این اصول در سندی گنجانده شده است که دولت گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان در سال دو هزار تنظیم و تصویب کرد. این سند دستورالعمل سیاسی برای صادرات تسلیحات جنگی را مشخص می کند. این دستورالعمل امروز هم استفاده می شود. اما مشکل این است که عربستان با این اصول همخوانی ندارد. حکومت این کشور پادشاهی دیکتاتوری است. در این کشور حقوق بشر معنای زیادی ندارد. رژیم عربستان سعودی مخالفان را سرکوب می کند. این کشور حتی در مارس دوهزار و یازده با اعزام نیروی نظامی به بحرین در سرکوب تظاهرکنندگان در این کشور به رژیم آل خلیفه کمک کرد. اصول حاکم بر فروش تسلیحات در آلمان ملاحظات خاصی را برای رعایت حقوق بشر در کشورهای خریدار در نظر می گیرد اما مسئله این است که عربستان سعودی برای خرید تسلیحات به آلمان وابسته نیست.

فرانک والتر اشتینمایر رهبر فراکسیون حزب اس پی دی در پارلمان آلمان گفت همه پیشنهادها و تصمیماتی که شورای امنیت فدرال اتخاذ می کند باید در پارلمان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
هفتاد درصد از تسلیحات تولید آلمان صادر می شود و تقاضای داخلی چندان زیاد نیست. در سال هزار و نهصد و نود، نیروهای مسلح آلمان بیش از دوهزار دستگاه تانک پلنگ داشتند اما اکنون این تعداد به دویست و بیست و پنج دستگاه کاهش یافته است. متحدان غربی آلمان نیز بودجه های نظامی خود را کاهش داده اند. از این رو صادرات حیات صنعت تسلیحاتی آلمان را تضمین می کند. بیشتر تسلیحات تولید آلمان در سراسر جهان مشتری دارند که مهمترین آنها تانکهای پلنگ، تفنگهای هکلر و کوخ و زیردریایی دلفین هستند. در هر صورت صادرات تسلیحات برای پیشبرد اهداف سیاسی دولت ضروری است.

مارتین لیندنر معاون رئیس فراکسیون حزب اف دی پی در پارلمان آلمان گفت وقتی آلمان تانک پلنگ دو به عربستان سعودی که از سال هزار و نهصد و هشتاد درخواست کرده است، نمی فروشد، آنها از آمریکا تانک آبراهام را می خرند. از این رو ما باید با همکاری متحدان نزدیکمان در اروپا و ناتو قوانین مشترکی را درباره فروش یا عدم فروش تسلیحات به کشورهای دیگر وضع کنیم.

البته غرب به عربستان و قطر به عنوان دو متحد خود در مقابله با دشمن مشترک یعنی ایران نگاه می کنند. ایران تهدید کرده است تنگه هرمز را ببندد. این تنگه مهمترین آبراه برای صادرات نفت و گاز از خاورمیانه به بازارهای جهانی است. غرب امیدوار است اگر عربستان سعودی به قدرت کافی مسلح شود، چنین سناریویی اتفاق نیفتد. البته فقط فروش تسلیحات به عربستان سعودی نیست که بحث برانگیز شده است بلکه آلمان به آنگولا قایقهای گشتی می فروشد در حالیکه این کشور هنوز به طور کامل از دهه ها جنگ داخلی رهایی نیافته است. تصمیمات دولت درباره صادرات تسلیحات در شورای امنیت فدرال گرفته می شود. جلسات این شورا پشت درهای بسته برگزار می شود. البته خبر و گزارش درباره صادرات تسلیحات یک سال بعد منتشر می شود. بعلاوه گزارش منتشر شده شامل جزئیات حساس قراردادها نمی شود. احزاب مخالف خواستار شفافیت بیشتر در این معاملات هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار