پایگاه تحلیل پریزون پلانت در گزارشی با نگاه به تاریخچه تحریم‌های غرب و آمریکا علیه ایران در طول 30 سال گذشته به نقض قوانین بین المللی توسط این کشورها اشاره کرده است و در تحلیل جامع خود ابراز می‌‌کند که ایران باید تحریم های غیر‌قانونی غرب را پیگیری و در دادگاه‌های بین المللی علیه آمریکا و غرب شکایت کند تا حقوق پایمال شده خود را بدست آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پریزون پلانت، پایگاه تحلیل پریزون پلنت در گزارشی تحلیلی ابتدا تاریخچه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بررسی کرده و بیان می‌کند که در 30 سال گذشته پس از انقلاب اسلامی، رییس جمهوران آمریکا و به تازگی اتحادیه اروپایی از هر فرصتی استفاده کرده تا با دلایل واهی و بی‌اساس، تحریم‌هایی غیر قانونی علیه مردم و دولت ایران اعمال می کنند.

تاریججه 30 ساله تحریم‌های بی اثر آمریکا

کارشناس پریزون پلانت در خصوص تاریخچه تحریم‌ها می‌نویسد:

ارونالد رگان در سال 1987 با استفاده از بهانه های واهی مانند ادعای حمایت ایران از تروریسم بین المللی خدمات و کالاهای نفتی ایران را تحریم کرد.

در مارس 1995، کلینتون، ایالات متحده را از شرکت در توسعه میادین نفتی ایران بازداشت. او در سال 1997 تمام روابط تجاری و سرمایه گذاری آمریکا در ایران را قطع کرد. در سال 1996 تحریم های ایران ولیبی تبدیل به یک قانون شد که در سال 2006، به نام "قانون تحریم های ایران" تبدیل شد.

این قانون مانع حضور سرمایه گذاران خارجی و امریکایی در توسعه نفت ایران شد. نقض کننده های این قانون با جریمه های سختی از قبیل لغو مجوز صادرات روبرو خواهد شد.

در سال 2008، بانک ها و دیگر نهادهای مالی امریکا از پردازش معاملات میان بانک های ایرانی و بانک های خارجی ممنوع شدند.

در سال 2010 تحریم های جامع آمریکا علیه ایران نیز قانونی شد که طبق آن، قانون تحریم های سال 1996 را گسترش یاقت. به استناد این قانون، شرکت هایی که با بخش نفت ایران رابطه تجاری داشته باشند تحریم می شوند.

ماده 103 این قانون واردات موادغذایی و فرش از ایران را ممنوع می کند. مفاد دیگر، دیگر محصولات ایران را تحریم کرده است.

در کل، افراد آمریکایی که هر جای جهان قرار دارند از هر گونه معامله با ایران محروم هستند. معاملاتی از قبیل خرید،فروش،حمل ونقل، مالی، یا واسطه گری معاملات مرتبط با کالاها و خدمات بخش‌های خصوصی دولتی ایران می باشند.در اول ژولای، اتحادیه اروپا تحریم های نفتی خود را آغاز کرد.این تحریم‌ها شامل نفت خام، بنزین و محصولات پتروشیمی، معاملا نفتی، تجهیزات و تکنولوژی، فروش محصولات پالایشگاهی تهران، سرمایه گذاری های جدید و معامله با بانک مرکزی ایران است .

پایگاه پریزون پلانت در ادامه این گزارش بر تاثیر منفی تحریم‌های ایران روی کشورهای بحران زده اروپایی پرداخته و اذعان می‌کند:

اروپا تا 20 درصد از نفت خود را از ایران خریداری می کند و در صورت پایان رابطه نفتی ایران و اروپا، کشورهای حوزه یورو بیشتر در مرداب بحران اقتصادی فرو رفته و مردم این کشورها فشار بیشتری را تحمل خواهند کرد.

این گزارش با بی‌اثر خواندن تحریم‌ها بیان می‌کند نه تنها کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و کره جنوبی روابط تجاری خود را با ایران قطع نکرده‌اند بلکه خرید نفتی خود از ایران را نیز افزایش داده اند. هم‌چنین، چین به نفت ایران وابسته است و با آزادی کامل از ایران نفت خریداری می کند. در همین چند روز پیش مشخص شد یکی از بانک2های بزرگ انگلیس به نام استاندارد چارتر در 10 سال گذشته بیش از 250 میلیارد دلار رابطه تجاری با بانک‌ها و نهادهای مالی ایران داشته است.

تحریم های جدیدی که علیه ایران اعمال شد نهادهای مالی،بیمه گذاران، و محموله کشتی‌هایی را که به فروش نفت ایران کمک می کنند مورد هدف قرار داده است.

تحریم ها و نقض قوانین بین المللی

بنا بر منشور 1974 مجمع عمومی سازمان ملل در موضوع حقوق اقتصادی و وظایف دولت ها " هیچ کشوری حق ندارد استفاده از اقدامات سیاسی و اقتصادی کشور دیگری را وا دارد تا دست از حقوق حاکمیتی خود بردارد".

طبق بخش 4، قسمت1، منشور 3،ماده 54 پروتوکول 1 افزوده به کنوانسیون ژنو :

1. گشنه نگه داشتن غیر نظامی ها در جنگ

2. حمله و ویرانی، حذف یا استفاده از سلاح های کشتار جمعی ممنوع است.

قطع نامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1989 هرگونه تهدید اقتصادی و سیاسی به ویژه، محدودیت های مالی و تجاری، محاصره اقتصادی، تحریم نفتی و دیگر تحریم ها علیه کشورهای در حال توسعه را ممنوع می دارد.

کنفرانس بین المللی تغذیه،اعلامیه جهانی تغذیه، سازمان کشاورزی و غذا، و سازمان بهداشت جهانی همگی حق دسترسی به مواد غذایی کافی را به عنوان یکی از حقوق اولیه بشر به رسمیت شناخته اند.

تحریم‌های نامشروع آمریکا علیه ایران ضربه سنگینی به حقوق بشر وارد کرده است. ایالات متحده هنجارها و قوانین بین المللی را نقض می‌کند.

پریوزن پلانت در نهایت با استناد به گفتگوهای مقامات ایرانی، تحت پیگرد قرار دادن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را حق مسلم ایران می‌داند.

در 31 ژولای ، سید حسین نقوی حسینی نماینده مجلس ایران با انتقاد از تحریم‌های غرب گفت:

" تحریم ها در زمینه بهداشتی و درمانی نقض آشکار حقوق بشر است و باید از طریق راه‌های قانونی پیگیر آن شد".

در 29 ژولای، رییس مرکز امور حقوق بین الملل ایران مجید جعفرزاده گفت: تهران تحریم های غیر قانونی آمریکا و غرب را تحت پیگرد قرار خواهد داد.

رون پائول تحریم های ایران را اقدام جنگی می‌داند و مجله پزشکی نیو انگلند تحریم ها را جنگ با بهداشت عمومی خوانده است.

در پایان این گزارش، کارشناس پایگاه تحلیلی پریزون پلنت اینگونه نتیجه می‌گیرد که با توجه به قوانین بین المللی، ایران نه تنها کشوری جنگ‌طلب نبوده و تهدیدی برای دیرگ کشورها به حساب نمی‌آید بلکه همواره در راستای صلح قدم برداشته و حضور ایران در منطقه خاورمیانه به ثبات و صلح در این منطقه کمک شایانی کرده و خواهد کرد.همچنین، فعالیت‌های هسته‌ای ایران کشور با اصول معاهده عدم دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای مطابقت کامل داشته و در راستای اهداف صلح‌آمیز بوده است.

برچسب ها: ایران ، تحریم ، قانون ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
France
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
گشنه نگه داشتن؟ به گرسنگی کشانیدن درست است
آخرین اخبار