تهيه كننده فيلم سينمايي "آتش بس" گفت: حمايت از تهيه كننده و كارگردان مجزا براي يك فيلم وضعيت مشخصي را براي اين دو طيف در سينما فراهم مي آورد.

محمد نيك بين تهيه كننده سينما در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: شايد اين طرح به گونه اي از هر دو ضعف تهيه كننده و كارگردان حمايت كند، گر چه در يك پروژه فيلم سازي درست اين است كه تهيه كننده و كارگردان جدا باشند زيرا هر كدام يك سري وظايف مخصوص برخوردارند كه اگر قرار باشد تهيه كننده و كارگردان يك پروژه يكي باشد قطعا به آن اثر صدمه وارد مي شود.

*جايگاه تهيه كننده و كارگردان مشخص مي شود

تهيه كننده فيلم سينمايي "آتش بس" به مستقل شدن جايگاه تهيه كننده و كارگردان اشاره كرد و اظهار داشت: من به عنوان تهيه كننده از اين موضوع اين گونه برداشت مي كنم كه در اين صورت جايگاه تهيه كننده و كارگردان مستقل شده و وظايف هر يك مشخص مي شود.

گر چه در اين ميان نيز مثالهايي مبني بر اينكه تهيه كننده و كارگردان يك فيلم يك نفر بوده وجود داشته كه آنها در ساخت يك پروژه به خوبي نيز عمل كرده اند.

*تهيه كننده فقط مسائل مالي و يك فيلم را توليد نمي كند

نيك بين در پاسخ به اينكه آيا تهيه كنندگي در سينما صرفا فراهم آوردن مسائل مالي يك فيلم است، گفت: خير، تعريف تهيه كنندگي در اين نيست در اغلب كشورها و پروژه هاي حرفه اي تهيه كننده كسي است كه يك پروژه را به وجود مي آورد و يا اينكه ايده اي دارد كه يكسري سناريست انتخاب مي كند كه آنها بتوانند كار نويسندگي را آغاز كنند.

وي ادامه داد: در نهايت متناسب با آن كارگردان نيز انتخاب مي شود و كسي كه پروژه را شكل مي دهد تهيه كننده است به همين دليل در كشورهاي ديگر تهيه كننده جايگاه ويژه دارد ولي در كشور ما اين گونه نيست.

*قبل از انقلاب سينماي متفكر نداشتيم

تهيه كننده فيلم سينمايي واكنش پنجم به سينماي قبل از انقلاب اشاره كرد و ادامه داد: قبل از انقلاب ما سينماي چندان متفكري نداشتيم و عمدتا سرمايه اي فراهم و فيلمي ساخته مي شد اما بعد از انقلاب تمركز بيشتري بر روي كارگردانان صورت گرفت و به اين ترتيب امروز تعداد زيادي تهيه كننده و كارگردان در سينما داريم كه هر كدام جايگاه ويژه براي خود به دست آورده اند.

*امروز ديگر هيچ چيز در جايگاه خود نيست

وي در پاسخ به اينكه چرا مخاطبان امروز كم تر به سينما مي رود، اظهار داشت: مشكل اين است كه هيچ چيز در جايگاه خود نيست، مشكلات ما به تمام دنيا متفاوت است در نتيجه دلايلي كه بايد مطرح شود مختلف است.

*كشورهاي اروپايي قبل از ساخت فيلم، مخاطب شناسي مي كنند

اين تهيه كننده سينما به مخاطب شناسي كشورهاي اروپايي قبل از ساخت يك فيلم اشاره كرد و ادامه داد: در كشورهاي ديگر وقتي فيلمي مي خواهد ساخته شود، از قبل مخاطب شناسي و بعد در خصوص آن پروژه سرمايه گذاري مي شود اما اين فرمول بندي در اين جا به اين صورت نيست.

تهيه كننده فيلم سينمايي دو زن ادامه داد: در يك مقطعي در كشور اجازه ساخت يك سري فيلم ها داده مي شود و چند سال بعد ديگر اجازه ساخت داده نمي شود در نتيجه يك تهيه كننده و كارگردان برپايه آن اصولي كه مي بايست مخاطب شناسي كند و بعد فيلمي را كليد بزنند، عمل نمي كنند.

وي افزود: امروز عوامل بسياري در اينكه چرا مخاطب به سينما نمي رود دخيل است زماني دغدغه فيلم سازان اين بود كه چه فيلمي مجوز ساخت و چه فيلمي مجوز اكران مي گيرد اما امروز اين موضوع مطرح شده كه عده اي ديگر تصميم مي گيرند كه چه فيلمي اكران شود و يا چه فيلمي اكران نشود.

*"تنهايي پرهياهو" پروانه ساخت گرفت

نيك بين در پاسخ به اينكه بالاخره تكليف ساخت جديدترين اثرش به كارگرداني تهمينه ميلاني  روشن شد اظهار داشت: براي ساخت فيلم "تنهايي پر هياهو" پروانه ساخت گرفته ايم اما به دليل اينكه اين فيلم از بودجه بالايي برخوردار است بايد در ابتدا مقدمات ساخت را فراهم آوريم تا بعد وارد مرحله پيش توليد شويم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.