تولد و گریه هایی که در گوش زن رنج کشیده می پیچید و به او امید می دهد گویی زندگی دوباره ای را این کودک نوپا برای مادر به نقش می کشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران هنگامی که پدر با خوشحالی برای پدرشدنش و حک کردن نام فرزندانشان به دنبال ثبت نام کودک در سجلی خود و گرفتن شناسنامه برای کودک می رود، زمانیکه یک زن مادر شدنش را، محبت، عاطفه، عشقی متفاوت را با شیر دادن به فرزندش تجربه می کند و آن شیرینی را در مکانی به نام ثبت احوال حک می کند گرمی و عشقی که قابل وصف نیست...
سخن از روزگاریست که قرآن سفره عقد سجلی برای هر یک از بچه ها می شد به مرور زمان قصه ی سجلی هایی مطرح شد که قبل از انقلاب به صورت دستی نوشته شد ماموری از سازمان ثبت احوال برای گرفتن نام خانوادگی افراد به روستاها می رفت و برای هر خانواده ای بر اساس نام و پیشینه، کارش و محل زندگی شان نام گزاری می کردند.
مدتی که سپری شد سجلی هایی چاپ شد که برای هر نفر نام، نام خانوادگی، نام پدر و مادر و غیره در ان حک می شد سجلی هایی با آرم شیر و خورشید برای اولین بار روی کار آمد.
به دلیل نبود امکانات در روستاها ولایات هر چند وقت یک بار ماموری می آمد و نام کودک تازه به دنیا آمده را به ثبت می رساند عده ای به دلیل نبود تحصیلات و آگاهی سجلی کودک پیشین که به دلایلی فوت کرده بود را برای کودک جدید استفاده می کردند. عده ای دیگر سن دختران را برای ازدواج زیاد می گرفتند و سن پسران را برای دیر رفتن به سربازی بیشتر می گفتند که هرکدام قصه ای پربار دارد.
بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و به واقعیت پیوستن آمال و آرزوهای ملت بزرگ ایران نام و شکل شیر و خورشید حک شده بر روی سجلی ها همانند صاحبش برای همیشه مدفون شد و نام الله بروی شناسنامه ها حک شد.
سرانجام در سوم دی ماه سال 1297 براساس مصوبه شماره 1167 هیات وزیران با صدور اولین سجلی و شناسنامه به نام خانم فاطمه ایرانی کار تنظیم اسناد و توزیع شناسنامه توسط ماموران شهرداری بین مردم در شهر تهران شروع شد. پس از گذشت یک قرن از تاریخچه ثبت احوال و حالا در حال نوین سازی خود است.
* 1100 دستگاه مسئول خدمات به مردم  در خصوص ثبت احوال است.
مدیر کل اسناد هویتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: شناسنامه های پیشین در سال 1364 به فرمان حضرت امام یک طراحی به رنگ آلبالویی شدند و روی جلد آن نام الله حک شد.
محسن اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: از سال 1308 در نمایندگی های خود خارج از کشور ولادت ایرانیان مقیم کشورهای دیگر را به ثبت می رساندند که اولین سند درسال 1308 در بمبیی به نام آقای عبدالحسین سپنتا به ثبت رسید.
وی افزود: هم اکنون ثبت احوال 1100 اداره در مناطق مختلف را داراست که کارهای مربوط به ثبت احوال را نیز بر عهده دارند.
اسماعیلی تصریح کرد: شناسنامه های مکانیزه به دو شکل است برای افراد زیر پانزده سال که شناسنامه ی این افراد فاقد عکس و به شکل سبز رنگ است و شناسنامه ی افراد بالای 15 سال که به رنگ قهوه ای و دارای چند صفحه بیشتر است.
وی بیان داشت: افرادی که سن 15 سالگی را رد می کنند و بزرگتر می شوند برای عکس دار کردن شناسنامه خود باید به مراکز ثبت احوال مراجعه کنند و شناسنامه ی خود را تعویض  کنند./ف
برچسب ها: تولد ، طعم ، عقد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار