بيماري جسمي قادر است تغييرات شيميايي و هورموني در بدن ايجاد كند و در فرد مبتلا به بيماري جسمي باعث بروز اختلال رواني شود.

به گزارش سرويس علمي،‌  پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ معصومه افسري، كارشناس اداره سلامت روان ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: جسم و روان، دو جنبه از وجود انسان هستند كه با تأثير مداوم بر يكديگر، وضعيت يكي از آنها مي‌تواند تعيين كننده وضع ديگري باشد.

وي افزود: كم كاري تيروئيد موجب پايين آمدن سطح هورمون تيروئيد و كاهش سروتونين و در نتيجه، منجر به بروز افسردگي مي‌شود همچنين پركاري تيروئيد نيز مي‌تواند اضطراب، علائم خشم و پرخاشگري در بيمار را در پي داشته باشد.

افسري ادامه داد: بيماري‌هاي جسمي توانايي جسماني و عملكرد فرد را دچار اختلال مي‌كند و براي بيمار وضعيت نااميدكننده‌اي بوجود مي‌آورد كه منجر به كاهش اعتماد به نفس و اميدواري وي خواهد شد.

اين روان‌شناس با اشاره به اين كه بيمار در مدت بيماري جسمي خود نمي‌تواند كارآيي هميشگي خود را داشته باشد و بسياري از فعاليت‌هايش محدود مي‌شود، گفت: اين وضعيت، بيمار را دچار اضطراب، خشم و افسردگي كرده و وي را با فشار روحي و بحران رواني مواجه مي‌كند.

به گفته افسري، بيمار مبتلا به سرطان به دليل علائم ناتوان‌كننده بيماري، ممكن است توان سازگاري با شرايط اين بيماري و اميد به زندگي خود را از دست داده و دچار افسردگي شديد شود.

كارشناس اداره روان درباره مقابله با اين وضعيت تأكيد كرد: پذيرش بيماري، پذيرش درمان بيماري و همكاري با پزشك معالج، برقراري ارتباط اجتماعي مؤثر، انجام فعاليت‌هاي هنري، تقويت ارتباط با خدا، ورزش و شوخ طبعي و نشاط از اقداماتي است كه به بيمار، خانواده و اطرافيان وي كمك مي‌كند تا بتوانند وضع جسماني خود را پذيرفته و با آن سازگار شوند./ ح

برچسب ها: تیروئید ، افسردگی ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار