معاونت پيشگيري بهزيستي خراسان رضوي از تلاش اين نهاد براي تدوين شيوه‌نامه‌ي نظارتي براي نظارت بر بازار محصولات فرهنگي آموزشي در زمينه روان‌شناسي خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران ،حسن حاجي‌پور افزود: با توجه به نياز خانواده‌ها و گروه‌هاي مختلف اجتماعي به آموزش‌هاي تخصصي روان‌شناسي، به نظر مي‌رسد كه عده‌اي از افراد و مؤسسات خصوصي، مشغول توليد محصولات روان‌شناسي در قالب لوح فشرده و كتاب هستند و چون هيچ نهاد دولتي در اين زمينه، به عنوان متولي و ناظر وارد نشده، برخي افراد و شركت‌ها محصولاتي را وارد بازار كرده‌‌اند كه پشتوانه‌ي علمي نداشته و بعضا ممكن است با الگوهاي غير بومي تدوين شده باشند.
وي اضافه كرد: در سال‌هاي اخير با توجه به بالا رفتن سطح فرهنگ عمومي، تقاضا براي محصولات فرهنگي در زمينه روان‌شناسي، افزايش چشم‌گيري داشته كه اين امر، ضرورت نظارت بر بازار اين محصولات را ايجاب مي‌كند.
وي گفت: همان‌طور كه در بخش دارو و درمان، وزارت بهداشت بر محصولات توليد شده و شركت‌هاي غير دولتي اين بخش نظارت مي‌كند در قسمت روان‌شناسي نيز بايد بهزيستي به عنوان ناظر ورود پيدا كند كه خانواده‌ها و افرادي كه تقاضاي محصولات فرهنگي روان‌شناسي را دارند يك نهاد قابل اطمينان و موثق داشته باشند كه در خصوص علمي بودن و استاندارد بودن اين محصولات اطلاعات لازم را كسب كنند.
حاجي پور تأكيد كرد: البته نمي‌شود گفت همه‌ي محصولاتي كه در بازار وجود دارد زمينه علمي نداشته و خارج از حيطه‌ي دانش روان‌شناسي است اما وقتي نهادي به عنوان ناظر وارد نشود، افراد سودجو كه فقط به منافع خود فكر مي‌كنند، ممكن است اطلاعات و آموخته‌هايي را در اختيار مردم بگذارند كه يا گرهي از كار مردم باز نمي‌كند و يا آموزش‌هاي غلط به آنان مي‌دهد كه ممكن است مشكلات بيشتري ايجاد نمايد.
وي گفت: در حال حاضر، محصولات آموزشي زيادي در سطح جامعه وجود دارد كه علاقه‌مندان و خانواده‌ها نمي‌دانند كداميك از اين محصولات را انتخاب كنند. وي اضافه كرد: بسياري از اين محصولات بدون نام و نشان و يا تأييد دولتي ارائه مي‌شوند كه معمولا قابل پيگيري نبوده و كسي نسبت به صحت و سقم مطالب آنها پاسخگو نيست.
وي خاطر نشان كرد: براي پاسخگويي به اعتماد مردم، معاونت تخصصي بهزيستي در نظر دارد اقدام به توليد محصولاتي كند كه از مباني علمي برخوردار بوده و در مقابل آموزش‌هاي ارائه شده نيز مسؤوليت بپذيرد.
وي همچنين اظهار داشت: صاحبان آثار روان‌شناسي توليد شده، مي‌توانند براي دريافت تأييد علمي در خصوص محصول خود، از كارشناسان و روان‌شناسان بهزيستي كه از نهادهاي مورد وثوق دولت مي‌باشد كمك بگيرند.
معاون پيشگيري بهزيستي خراسان رضوي گفت: دريافت تأييد علمي از نهادهاي دولتي، علاوه بر اينكه سبب اطمينان بيشتر مشتريان اين محصولات به ارائه‌دهندگان آنها مي‌شود مي‌تواند پشتوانه‌ي علمي خوبي براي محصولات توليد شده نيز باشد.
حاجي پور با اشاره به مشكلاتي كه هم‌اكنون در سطح جامعه و در بين خانواده‌ها در خصوص ازدواج، اختلافات زوجين و تفاوت نسلي والدين و فرزندان وجود دارد گفت: به نظر مي‌رسد اگر به والدين آموزش‌هاي صحيح در زمينه‌ي شناخت و تكيه بر قابليت‌هاي رواني فرزندان‌شان داده شود، اين فرزندان پس از بلوغ و هنگام ازدواج، مشكلاتي كه امروز در بين جوانان ديده مي‌شود را كمتر خواهند داشت.
وي تأكيد كرد: شناخت از رابطه‌ي والدين و فرزندان، رابطه‌ي زن و شوهر، رابطه‌ي فرزندان با يكديگر و ارتباطات ميان‌فردي و اجتماعي، مي‌تواند ما را در حل مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي بويژه در زمينه‌ي گسست نسلي و مشكلات جوانان در ازدواج، ياري رساند.
حاجي‌پور اضافه كرد: كارشناسان بهزيستي در حال تلاش براي يافتن راهكاري جهت نظارت بر توليد محصولات روان‌شناسي است و در اين مهم، از نظرات متخصصين و كارشناسان ساير نهادهاي علمي نيز بهره‌مند خواهد شد./ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار