صنعت چرم كشور كه از قدمت ديرينه اي برخوردار است توان درآمدزايي بالايي دارد كه در صورت توجه ويژه به اين بخش تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي تسهيل مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، صنعت چرم سبك و سنگين كشور با فعاليت 350 واحد توليدي پروانه دار و ظرفيت توليد بيش از 246 ميليون فوت مربع پتانسيل بالايي در ايجاد ثروت و جذب سرمايه گذاري براي توسعه صنعتي كشور دارد.
براساس اين گزارش در شرايطي كه اقتصاد كشور به سمت اقتصاد مقاومتي و بهره گيري از توان بخش هاي توليدي و كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي پيش مي رود، توجه ويژه به پتانسيل هاي فراوان در صنايعي همچون صنعت چرم، پوشاك و كفش مي تواند به ايجاد ثروت و درآمدزايي و كمك به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي كمك كند.
لازم به ذكر است: مسئولان دولتي نيز از اهميت اين موضوع غافل نمانده اند و راهكارهاي ارزشمندي در جهت توسعه و رونق صنعت چرم و كفش ارايه داده اند.
* رشد ظرفيت توليد چرم طي 2 سال گذشته
در همين ارتباط مهدي اسلام پناه عضو كارگروه حمايت از توليد اظهار داشت: طي 2 سال گذشته توليد چرم در كشور به دليل افزايش سرمايه گذاري افزايش يافته و هم اكنون ايران سهم مطلوبي در توليد جهاني اين محصول به خصوص چرم سبك دارد.
وي با اشاره به مصوبات كارگروه حمايت از توليد در بخش حمايت از صنعت چرم و كفش تصريح كرد:‌ به اين منظور در لايحه بازسازي و نوسازي صنايع چرم و كفش طي چندين بند از جمله پرداخت تسهيلات با بهره مناسب، اختصاص منابع صندوق توسعه ملي، بهبود وضعيت صادرات پوست دامهاي سبك و سنگين و توسعه فرآوري كالا با ارزش افزوده بالا از اين صنعت حمايت شده است.
* بهره مندي صنعت چرم از اعتبارات نوسازي و خوشه هاي صنعتي
همچنين مولايي مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي در اين ارتباط اظهار داشت: با وجود تحريم ها و فشارهاي بين المللي طي سال هاي گذشته پيشرفت مطلوبي در بخش هاي مختلف صنعت از جمله صنعت چرم حاصل شده است.
وي با اشاره به پتانسيل بالاي درآمدزايي صنعت چرم تصريح كرد:‌ طي سال جاري اعتبارات مناسبي در سازمان براي رفع مشكلات توليدكنندگان اين بخش اختصاص مي يابد.
مولايي با تاكيد بر پرهيز از خام فروشي در اين حوزه عنوان كرد:‌ سعي شده با توسعه سرمايه گذاري در صنعت چرم، صادرات محصولات چرمي با ارزش افزوده بالا صورت گيرد.
* آموزش مهارت هاي فني سبب توسعه كيفي محصولات
براساس اين گزارش ايرج موفق معاون سازمان صنايع كوچك با تاكيد بر توسعه كيفي محصولات چرمي توسعه صادرات را به دنبال دارد اظهار داشت: اين سازمان آمادگي دارد در حوزه آموزش مهارت هاي حرفه اي و افزايش كيفيت محصولات به اين صنعت كمك كند.
وي تصريح كرد: همچنين سازمان به توليدكنندگاني كه در فرآِيند اجراي قانون هدفمندي يارانه ها با افزايش قيمت تمام شده مواجه شده اند تسهيلات مناسبي ارايه داده است.
موفق خاطرنشان كرد: همچنين فعالسازي خوشه تخصصي صنعت چرم و ايجاد تشكل مركزي در اين خصوص به رشد و ارتقاي اين صنعت كمك مي كند.
براساس اين گزارش تاكنون وعده هاي مناسبي براي ارتقاي صنعت چرم داده شده كه در صورت عملي شدن آن بهره گيري از پتانسيل بالاي اين بخش يكي از اهداف مهم اقتصاد مقاومتي كه همان درآمدزايي بالا از بخش توليد است محقق مي شود./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار