وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دستاوردهای علمی و پیشرفت های اخیر کشور در حوزه دانش های نوین از جمله هوا فضا، هسته ای، نانو فناوری و زیست فناوری اشاره کرد و گفت: دشمن از تقویت علمی بومی کشور در هراس است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، 'کامران دانشجو' در جمع اعضای شورای مرکزی تشکل های اسلامی استادان افزود: با همت، تلاش و حرکت جهادی جامعه دانشگاهی کشور و به برکت خون شهدا و نعمت ولایت فقیه دانشگاه های ما دستاوردهای مهمی را تقدیم جامعه کرده اند و قطعا اگر دانشگاه های ما از ابتدا جهت گیری بومی داشتند شاهد پیشرفت ها و دستاوردهای بیشتری بودیم.

وی تغییر 400 سرفصل و برنامه درسی دانشگاهی، ایجاد 10 دانشگاه ویژه دختران، بازگشت گفتمان انقلاب، اصرار بر جاری و ساری کردن احکام شرع مقدس اسلام، حرکت به سوی علم تواًمان با دین و تولید علم جهت دار را ازجمله اقدامات وزارت علوم در سال های اخیر برشمرد.

دانشجو تاکید کرد این توفیقات با حمایت بی دریغ دولت دهم و رئیس جمهور، مراجع عظام و حوزه های علمیه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مردم ایران اسلامی و جامعه ولایتمدار دانشگاهی در راستای حرکت به سوی دانشگاهی اسلامی - ایرانی صورت گرفته است.

وي ضرورت اسلامی شدن دانشگاهها را یادآور شد و گفت: اگر ایجاد دانشگاه به سبک غربی را گسترش دهیم هیچ مخالفتی از سوی دشمن ابراز نمی شود زیرا با سرمایه خودمان فرهنگ غرب را در کشور خودمان گسترش می دهیم و مشکل اساسی دانشگاههای ما این بوده است که هم در محتوا و هم در شکل و مناسبات در زمانی که غرب گرایی به غرب ستایی تبدیل شده بود یعنی در زمان رضاخان عینا از غرب کپی داری شد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بیان اینکه هنوز با تحقق دانشگاه اسلامی فاصله زیادی داریم، خاطرنشان کرد: باید به دنبال دانشگاهی باشیم که در آن اخلاق و علم و احکام شرع مقدس اسلام جاری و ساری باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول در علوم انسانی دانشگاهها را یک ضرورت خواند و گفت: بخش غالب متون درسی علوم انسانی در دانشگاهها نظریات 50 سال گذشته اندیشمندان غربی است که تحول این متون در جهت استفاده از آموزه های اسلامی، بومی سازی و روز آمد سازی ضروری است.

وی تاکید کرد: کسی به دنبال حذف نظریات و تئوریهای غربی نیست بلکه باید به صورت تطبیقی عمل کرد و نظریات و جهان بینی توحیدی و زیر بنای اسلامی در متون علوم انسانی در کنار نظریات مادی - غربی جای مناسب خود را بیابند.

دانشجو برگزاری سراسری و نیمه متمرکز آزمون دکتری و جذب نیمه متمرکز اعضای هیئت علمی دانشگاهها را دو اقدام مهم وزارت علوم در دو سال گذشته توصیف کرد و گفت: با توجه به سابقه بسیار کم و نوپا بودن این اقدامات شاهد برخی اشکالات نیز بودیم که با گذشت زمان و رسیدن این اقدامات به حالت تثبیت، اجرای بهتری خواهیم داشت.

وزیر علوم توجه به حوزه های کاربرد را از سیاست های حوزه پژوهش و فناوری در وزارت علوم در دولت دهم عنوان کرد و افزود: در جهت تقویت رویکرد اعضای هیات علمی دانشگاهها به سمت طرحهای کاربردی، آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی تغییر یافت و در کنار امتیاز ویژه انتشار مقاله در نمایه های بین المللی به انجام طرح های تحقیقی برای رفع نیاز حوزه های کاربرد امتیاز بالاتری تعلق گرفت.

دانشجو افزود: با تلاش وزارت علوم 38 پروژه کلان ملی با دو هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار کل برای مدت سه تا پنج سال و 60 میلیارد تومان اعتبار اولیه در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تصویب شد که با اجرایی شدن این پروژه ها، دانشگاهها و پژوهشگاههای مختلف در سراسر کشور، زنجیره همکاری با صنایع و حوزه های کاربرد ایجاد می کنند.

وی تصريح کرد: دشمن از پیشرفته های صورت گرفته در دانشگاهها عصبانی است و به همین دلیل در رسانه های استکباری از جمله صدای آمریکا و بی بی سی فارسی هر روز آموزش عالی کشور را زیر سوال برده و مورد حمله قرار می دهند و البته بنا به فرموده رهبر کبیر انقلاب اسلامی، عصبانیت غرب درستی کار جامعه دانشگاهی را نشان می دهد.

وزیرعلوم تصریح کرد: اقدامات وزارت علوم در همه زمینه ها از جمله فعالیت های فرهنگی با حمایت همه مجموعه دولت اتفاق افتاده است و همچنین اسلامی شدن دانشگاهها که مورد حمایت بخش اعظم جامعه است برای محقق شدن باید به یک مطالبه فراگیر و عمومی تبدیل شود.

گفتني است؛ نمایندگان 17 تشکل اسلامی استادان در این دیدار حضور داشتند که تعدادی از آنها به ارائه دیدگاه ها و انتظارات خود از حوزه آموزش عالی پرداختند.

"انتهاي پيام"/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار