سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کمیجان از اجرای عملیات حفاظت و قرق در سطح 450 هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان خبر داد.

 

محمدی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  ، گفت: این پروژه‌ها به منظور حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از توسعه بیابان‌ها صورت گرفته است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ منابع طبیعی استان و توجه جدی مسئولین در این زمینه افزود: هرگونه بی‌توجهی به اراضی بیابانی موجب گسترش اراضی بیابانی می‌شود و باید در این زمینه با برنامه‌ریزی عمل کرد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کمیجان وجود ماسه‌های روان و ریزگردها را از آسیب‌های جدی به منابع طبیعی استان دانست و بیان داشت: متأسفانه خسارات و آسیب‌های ناشی از تولید ریزگردها تأثیرات منفی مختلفی را در سطح شهرها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، تأسیسات، مزارع و باغات بر جای گذاشته است که برخورد با این پدیده ضروری است.

محمدی همچنین کاهش حاصلخیزی خاک‌های زراعی، کمبود کمی و کیفی میزان آب سفره‌های زیرزمینی، افزایش سیلاب‌ها و آلودگی زیستی را از عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: استفاده بیش از حد از مراتع و بروز خشکسالی‌ها انجام فرآیند بیابانی شدن را سرعت می‌بخشد.

وی با اشاره به طرح مطالعات اجرایی بیابان در این شهرستان گفت: این طرح در حال حاضر در سطح بیش از 10 هزار هکتار در سه پلاک نهرپشته، حسین آبادشکرایی کمیجان و پلاک چزان از شهرستان خنداب در حال اجراست.

مساحت مراتع شهرستان کمیجان 82 هزار هکتار است./س

برچسب ها: اراضی ، عملیات ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.