طرح نانو ساختار تیتانیا با روش رسوب نشانی الکتروفورتیک توسط مهندسان مواد انجام شد.

مهندس مرتضی فرخی راد دانشجوی دکتری مهندسی مواد درباره این طرح در گفتگو با خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: در این طرح پوشش های نانو ساختار تیتانیا با استفاده از روش رسوب نشانی الکتروفورتیک روی زیر لایه فولاد زنگ نزن ایجاد شد و در مرحله بعد خاصیت فتوکاتالیستی پوشش ها اندازه گیری شد.
وی در ادامه هدف از انجام این پروژه را چنین بیان کرد: هدف اصلی این طرح ایجاد اقتصادی پوشش های تیتانیا با ریزساختار و کیفیت مناسب بر روی فولاد زنگ نزن و بررسی خواص فتوکاتالیستی آن بود و مطالعه اثر پارامترهای مختلف نظیر ولتاژ اعمالی، زمان رسوب نشانی و غلظت افزودنی بر روی سرعت ایجاد پوشش و زير ساختار آن نیز از هداف دیگر این طرح بود که بخش عمده ای از اهداف این طرح محقق شد.
فرخی راد کاربردهای این طرح را با نمونه هاي قبلی مقاسه کرد و بیان کرد: پوشش های تیتانیا را می توان در کابردهای مختلفی به عنوان پوشش های خود تمیز شونده، ضد باکتری، ضد قارچ استفاده نمود و همچنین این پوشش ها در سنسورها و تصویه آب و هوا نیز کاربرد دارند که از مزیت این طرح نسبت به طرح های قبل می توان به اقتصادی و کم هزینه تر بودن این روش در مقایسه با روش های دیگر اشاره کرد.
وی در ادامه افزود: در این طرح نانو ذرات تیتانیا به 3 الکل مختلف متانول، اتانول و بوتانول اضافه شد و سوسپانسیون های پایداری با افزودن تری اتانول آمین به آنها تهیه گردید و فرآیند رسوب نشانی الکترو فورتیک از سوسپانسیون هایی باغلظت بهینه تری اتانول آمین که دارای بیشترین میزان پایداری بودند در ولتاژها و زمان های مختلف اجرا شد و پوشش های به دست آمده در دماهای مختلف عملیات حرارتی شدند.
فرخی راد عنوان کرد: ریزساختار پوشش ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی مشاهد شد و ولتاژ، زمان و دمای بهینه عملیات حرارتی تعیین گردید و در مرحله بعد رفتار فتاالکتروشیمیایی پوشش های ایجاد شده در شرایط بهینه مطالعه شد.
وی در پایان اظهار داشت: با توجه به اقتصادی بودن این روش در ایجاد پوشش های تیتانیا قابلیت تجاری شدن برای آن وجود دارد ولی تاکنون اقدامی بدین منظور صورت نگرفته است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار