مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از پایان مرمت و افتتاح و بهره برداری مدرسه عمادیه گرگان در مهر سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان قربان عباسی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: مدرسه عمادیه گرگان مربوط به دوران صفویه، یکی از مدارس قدیمی شهر گرگان است که تحت عنوان حوزه علمیه استفاده می شود.

وی افزود: مرمت و بازسازی این بنای تاریخی از اسفند سال 90 با اعتبار 600 میلیون تومان از سوی سازمان میراث فرهنگی آغاز شده است.

عباسی تصریح کرد: مرمت، بازسازی، مقاوم سازی، مرمت راه های ارتباطی، برق کاری، کانال کشی، مرمت درب های قدیمی، کف سازی، برداشتن سفال، مرمت شیروانی و چوب های زیر سقف، استحام سازی و رطوبت زدایی از جمله فعالیت های اجرایی در مدرسه عمادیه شهر گرگان است.

وی ادامه داد: پس از اتمام عملیات اجرایی این مدرسه و همزمان با آغاز سال تحصیلی طلاب در مهر سال جاری، این مدرسه افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مدرسه عمادیه گرگان مربوط به دوره صفوی، در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه عمادیه در ضلع شرقی مرکز محله درب نو در بافت قدیم گرگان واقع است، این مدرسه با پلانی مستطیل شکل و به صورت چهار ایوانی و با فرم حیاط مرکزی و در جناح های جنوب، شمال و شمال غربی دارای حیات های خلوت می باشد که همه عناصر آن به صورت قرینه و با فرم و ریتم منظم و یکسان کنار هم قرار گرفته اند. بنا کرسی چینی و بندکشی شده و جرزهای مدرسه آجری با ملات گل وآهک است و در بعضی نقاط جرز خشت خام نیز دیده می شود، اندودهای به کار رفته از کاه گل و گچ است و ابعاد و اندازه آجرهای به کار رفته 20 در20 در4 سانتی متر است./س


برچسب ها: میراث ، مرمت ، عمادیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.