بيماري هاي انگلي به ويژه بند پاياني به نام مايت، به طور مستقيم خطر ابتلا به آسم را افزايش داده و مي تواند موجب ورم توده هاي هوايي و بروز علايمي همچون سرفه و خس خس سينه شوند.

احمدرضا شريفي، متخصص آسم و آلرژي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود:آسم يك بيماري التهابي تنفسي در كودكان است كه عوامل مختلفي موجب بروز آن و ايجاد مشكلات تنفسي مي شود.

 وي با بيان اينكه بيماري هاي انگلي به ويژه بند پاياني به نام مايت، به طور مستقيم خطر ابتلا به آسم را افزايش مي دهد،تصريح كرد:با ورود اين انگل به مجاري تنفسي، بدن شروع به ساخت آنتي بادي مي كند، به طوريكه افزايش اين آنتي بادي در بدن، موجب ورم توده هاي هوايي مي شود و همين امر موجب بروز علايمي همچون سرفه و خس خس سينه خواهد شد.

 شريفي با اشاره به اينكه گرد و غبار منزل مخلوطي از عوامل آلرژي زاست و مايتها محتواي اصلي آن هستند، اظهارداشت:مايتها زير ميكروسكوپ مانند عنكبوتهاي ريزي هستند كه زندگي كرده و قابليت توليد مثل دارند، اما به سادگي مي توان آنها را از بين برد.

 وي گفت:تهويه خوب هواي منزل،شستشوي كف منزل به جاي جارو كردن و پهن نكردن قالي و قاليچه در اتاق كودك كه باعث تجمع گرد و غبار و مايتها و قارچ ها در آن مي شود، از راه هاي اصلي كنترل آسم است.

 اين متخصص آسم و آلرژي افزود:همچنين كشيدن پوشش پلاستيكي و غيرقابل نفوذ روي بالش و تشك، استفاده نكردن از بالش پر،شستشوي پتو و ملحفه ها در آب 60 درجه سانتي گراد و خشك كردن آن زير نور مستقيم آفتاب، از بروز آسم به ميزان قابل توجهي پيشگيري مي كند.

 شريفي با بيان اينكه گردگيري منزل بايد زماني انجام شود كه كودك در خانه حضور ندارد،خاطرنشان كرد:پرهيز از دود سيگار و ساير دخانيات،خارج كردن حيوانات مودار و گلدانها از منزل به علت داشتن قارچ ها، كپك ها و ساير مواد آلرژن نيز از ديگر راههاي پيشگيري از آسم به ويژه در كودكان است./ح
برچسب ها: آسم ، ریه ، گردوغبار ، مایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار