رئيس کل بانک مرکزي اعمال وظايف حاکميتي و نظارتي بانک مرکزي در زمينه استانداردسازي ، توزيع مناسب و نظارت بر مبادلات الکترونيکي کشور در مراکز فروش کالا و خدمات را ماموريت اصلي طرح شاپرک (شبکه الکترونيکي پرداخت کارتي) اعلام کرد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي ، محمود بهمني بزرگترين دستاورد اجراي طرح  شاپرک را استاندارد و يکسان سازي فعاليت‌هاي شرکت‌هاي ارائه خدمات بانکداري الکترونيک دانست و گفت : جايگزيني مبادلات الکترونيکي به جاي پول نقد و نظارت هوشمندانه از ديگر مزاياي اجراي طرح  شاپرک است.

رئيس شوراي پول و اعتبار اظهارداشت : اجراي طرح شاپرک ضمن تسهيل پرداختها با استفاده از کارتهاي بانکي ، بانک مرکزي را قادر مي‌ کند نظارت دقيق تري بر عمليات بانکي از طريق پايانه‌هاي فروش داشته باشد.

وي با اشاره به روند شتابان استفاده مردم از کارتهاي بانکي در مبادلات به جاي پول نقد حتي در دورترين نقاط کشورگفت : مديريت و بهره‌ برداري از پايانه‌هاي فروش‌ را عمدتاً شرکت‌هاي PSP يا ارائه کنندگان خدمات بانکداري الکترونيک انجام مي‌ دهند که به طور سنتي از يک سو با بانک‌ها طرف قرارداد هستند و از سوي ديگر، با پذيرندگان پايانه‌هاي فروش (POS) مرتبطند.

بهمني گفت : نبود سازمان مديريتي و نظارتي مناسب موجب شد اين شرکت‌ها ، رشد متقارن و همگون نداشته باشند و دستگاههاي کارتخوان يا پايانه هاي فروش نيز به طور متوازن توزيع نشده است.

وي افزود : براي برطرف کردن اين مشکلات و بر اساس تصويب شوراي پول و اعتبار طرح شبکه الکترونيکي پرداخت کارتي (شاپرک) پس از يکسال تلاش اجرا شده است.

بهمني افزود : قبل از اجراي طرح شاپرک ، 29 بانک و 17 شرکت به طور جداگانه عمليات راهبري دستگاههاي کارتخوان را بر عهده داشتند و طبيعي است که استاندارد سازي و مديريت انها کار مشکلي بود و طرح شاپرک براي حل اين معضلات شکل گرفته است.

رئيس کل بانک مرکزي تطبيق عمليات پايانه ها با ضوابط مبارزه با پولشويي ، پرهيز از اقدامات بازارشکنانه و پوشش مناسب پايانه ها در سراسر کشور را از ديگر اهداف اجراي طرح شاپرک اعلام و ابراز اميدواري کرد با تلاش مسئولان بانک مرکزي، اهداف اجراي طرح شاپرک زودتر از پيش بيني ها تحقق يابد.

بهمني با بيان اينکه نظام پرداخت کشور دوران گذار خود را براي رسيدن به  نظام پرداخت بالغ طي مي‌کند ، تصريح کرد : تلاش فراواني شده است به سطح قابل قبولي از امنيت و پايداري در اين عرصه برسيم امّا تا رسيدن به وضع مطلوب و استانداردهاي بين المللي راهي طولاني در پيش داريم.

رئيس کل بانک مرکزي افزود : اتصال شرکت‌هاي ارائه‌ دهنده خدمات پرداخت به سوئيچ شاپرک و به کارگيري ابزارهاي متنوع در آن، آغاز راهي است براي آن که ادعا کنيم اينک به نقطه‌اي رسيده‌ايم که بسترهاي اصلي براي يکپارچگي و امنيت شبکه پرداخت الکترونيکي مهيا شده است.

بنابراين گزارش روز شنبه 14 مرداد مقارن با ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبي عليه‌السلام، آئين گشايش شبکه الکترونيکي پرداخت کارتي (شاپرک) با حضور رئيس کل بانک مرکزي ، اعضاي هيأت عامل، مديران عامل، اعضاي هيات مديره بانکها برگزار شد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار