خلاهای موجود در مدیریت فرهنگی کشور باعث شده برخی کشورها با سوء استفاده از این خلأ بسیاری از هنرمندان و اساتید فرش ایران را جهت تولید در آن کشور جذب کنند.

دکتر سید جلال الدین بصام، رئیس انجمن علمی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: همایش سراسری دوسالانه فرش این واقعیت تلخ را به وضوح نشان می دهد هنرمندانی که در دور همایش مشارکت داشته و جز نفرات برتر این همایش بودند، هم اکنون در کشورهایی چون استرالیا، چین و ارمنستان، به کار طراحی و تولید فرش مشغولند که با نام کشور مربوطه در بازارهای جهانی به فروش می رسد.

بصام مشکلات تولید و عدم حمایت از این هنرمندان را دلیل اصلی خروج این بخش تولید از کشور می داند و ادامه می دهد: یکی از هنرمندان مطرح کشور با تولید سالانه بیش از 5 هزار متر مربع فرش دستباف بعلت گرانی و دستمزدها و بالا بودن قمیت مواد اولیه نسبت به قیمت تمام شده آن، تمام کارگاه های خود را به کشور ارمنستان منتقل کرده و به تولید فرش مشغول است.

مدیر عامل سابق شرکت سهامی فرش با یادآوری سابقه درخشان فرش ایرانی به حمایت دولتمردان ازاین هنر صنعت تاکید کرده و می افزاید: تجمیع کارگاه ها و تولید بصورت متمرکز و حمایت از طراحان و تولید کنندگان، تنها راه خروج ازاین بن بست تولید فرش دستبافت و جلوگیری از خروج این هنربی صنعت اصلی ایرانی از کشور است./ي2
برچسب ها: فرش ، خلا ، بصام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.