منشور حقوق مراجعان به آزمایشگاه های تشخیص طبی و سند جامع اخلاقی نظام داروئی کشور در جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران چهارمین جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور دکتر لاریجانی قائم مقام وزیر و رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر محققی، دکتر قانعی و دکتر آیتی معاونان وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی اخلاق پزشكي در سالن شهدای ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد.

بنا بر این گزارش در ابتدای جلسه دکتر سعيدمهدوی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه استقرار استانداردهای مدیریت کیفیت خدمات، توجه به حفظ حقوق و رعایت کرامت انسانی مراجعان به آزمایشگاه های تشخیص طبی را از جمله ضرورت‌ها و اولویت‌های استقرار نظام مدیریت کیفیت برشمرد و پايبندي به آن را موجب افزایش رضایتمندی مراجعان مراکز آزمایشگاهی دانست.

وی در ادامه به تشريح روند تدوین منشور حقوق مراجعين به آزمايشگاه پرداخته و اظهار داشت: تهیه پیش‌نویس این منشور با بهره‌مندی از همکاری استادان و صاحب‌نظران حوزه اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن‌های حمایتی بیماران، سازمانهای بیمه‌گر، استادان و دست اندرکاران علوم آزمایشگاهی و تمامی دست‌اندرکاران عرصه سلامت کشور صورت گرفت.

بر پایه این گزارش این منشور در چهارمین جلسه شورایعالی اخلاق پزشکی طرح و به تصويب اعضاي شورا رسيد.

این گزارش حاکیست دکتر طاهره چنگیز عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نیز در این جلسه  ضمن اشاره به تدوین مجموعه کدهای اخلاق حرفه‌ای برای مدرسان پزشکی، این کدها را راهنمای عملی استادان و اعضای هیئت علمی در حیطه آموزش پزشکی دانست و یادآور شد: بکارگیری این دستورالعمل اخلاقی می‌تواند منجر به ایفای نقش اساتید گروه پزشکی به عنوان الگوی عملی دانشجویان در تحقق رفتارهای اخلاق محور نظیر وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری، احترام به دیگران، برخورداری از سعه‌صدر، پایبندی به وجوه احکام شرعی و همچنین تعالی علمی عفاف تواضع شود.

بنا بر این گزارش اعضای شورایعالی اخلاق ضمن تاکید بر اهمیت و لزوم تدوین راهنماهای اخلاقی برای مدرسان کلیه رشته های علوم پزشکی، بازنگری و تکمیل کدهای ارائه شده را تصویب کردند.

گزارش خبرنگار ما حاکیست طرح دستور بعدی جلسه توسط دکتر پونه سالاری معاون آموزشي مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران صورت گرفت.

وی از تدوین سند جامع اخلاقی نظام داروئی کشور در آن مركز با همکاری مرکز تحقیقات علوم داروئی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و یادآور شد: این سند مشتمل بر 5 کد و منشور اخلاقی شامل کدهای حرفه‌ای داروسازان، منشور اخلاقی شرکت های تولیدکننده دارو، منشور اخلاقی شرکت‌های واردکننده دارو و همچنین منشور اخلاقی شرکت‌های پخش فرآورده‌های داروئی است.

گفتنی است کلیات این منشور نیز در چهارمین جلسه شورایعالی اخلاق پزشکی مورد تصویب اعضا قرار گرفت./ح

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار