ویروس‌ها و کرم‌ها معمولاً از فایل‌های به اشتراک گذاشته مانند ایمیل، آدرس‌های تماس و... نیز استفاده می‌کنند تا به دیگر کامپیوترها وارد شوند.

یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکززنجان گفت: واژه ویروس‌های کامپیوتری اغلب به جای بدافزار استفاده می‌شود، هر چند درواقع این دو واژه به یک معنی نیستند ودر دقیق‌ترین معنی، ویروس برنامه‌ای است که خود را مدام تکثیر کرده و کامپیوتر را با گسترش خود از یک فایل به فایل دیگر آلوده می‌کند، سپس وقتی فایل‌ها از یک رایانه به دیگری کپی شده و بین دو یا چند رایانه به اشتراک گذاشته می‌شوند،از کامپیوتر آلوده به دیگران منتقل می‌شود و این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند.

سلیمی افزود: اکثر ویروس‌ها خود را به فایل‌های اجرایی متصل می‌کنند، اما برخی می‌توانند به فایل‌های ذخیره اطلاعات بوت، اسکریپت فایل‌های اتوران، فایل‌های آفیس و یا حتی در برخی موارد به فایل‌های دلخواهی متصل شوند.

وی تصریح کرد: بدافزار و یا Malware خلاصه کلمه "نرم‌افزار مخرب" است، بدافزارها شامل نرم‌افزارهای جاسوسی و یا برنامه‌های تبلیغاتی مزاحم مانند ردیابیکوکی‌ها که به ردیابی علاقه‌مندی‌های کاربران در کامپیوتر می‌پردازند و یا برنامه‌های گمراه کننده دیگری مانند کی‌لاگرها ، اسب‌های تروا، کرم‌ها و ویروس‌ها می‌باشند.

گفتنی است،key logger ها برنامه‌هایی هستند که هر کلید فشرده شده روی کیبرد کاربر را ذخیره کرده و به کسی که جاسوسی شخص را می‌کند ارسال می‌کنند که می‌تواند شامل کلمات عبور کاربر، شماره حساب بانکی وی، شماره کارت اعتباری و ... باشد.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ویروس‌ها یا کرم‌ها خود را تکثیر می‌کنند، خاطرنشان کرد: این نوع از نرم افزارهای مخرب ممکن است به ارسال اسپم (Spam) بپردازند و یا به انجام انواع فعالیت‌های ناگوار دیگربپردازند و کاربر حتی متوجه آن نشود، چرا که ویروس‌ها معمولاً به دیگر برنامه‌ها می‌چسبند، در حالی که کرم‌ها از خود موجودیت دارند و هر دو می‌توانند به سیستم شخص، با ازبین بردن منابع ضروری سیستم صدمه بزنند که ممکن است کامپیوتر کاربر کند و یا متوقف گردد./س


برچسب ها: ویروس ، فایل ، اشتراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.