نحوه تامین مبالغ مورد نیاز برای تکمیل پروژه های مشخص شده در طرح مهرماندگار یکی از ابهاماتی بوده که از ابتدای اجرای آن توسط کارشناسان مطرح شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، دولت در سال 91 با اعلام و اجرای طرح مهر ماندگار تلاش دارد پروژه های نیمه تمام موجود در سراسر کشور را تا پایان دولت دهم تکمیل کرده و از این طریق، گام بزرگی در توسعه کشور بردارد.

به همین خاطر، محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان در پیام نوروزی امسال خود با بيان اينکه برنامه عظيم "مهر ماندگار" براي تكميل و بهره‌برداري از تمام طرحهاي بزرگ عمراني، علمي، بهداشتي، صنعتي، فنآوري و كشاورزي و فرهنگي تهيه شده و آماده اجرا است، گفت: « بناي دولت بر اين است تا به گونه اي كار كند تا باري را بر دوش دولت بعدي نگذارد و در حقيقت ما مي‌خواهيم اين فرصت براي دولت بعدي باقي باشد كه برنامه‌ و بودجه خود را خودش تنظيم كند و براساس برنامه‌هايي كه به تاييد ملت ايران مي‌رسد كارهايش را جلو ببرد و طرح‌هاي نيمه تمام مانع اجراي برنامه‌هاي دولت بعدي نشود.»

اما نحوه تامین مبالغ مورد نیاز برای تکمیل این طرح ها یکی از ابهاماتی بوده که از ابتدای اجرای آن توسط کارشناسان مطرح شده است. بنا بر اعلام مسئولان دولتی، 170 هزار میلیارد تومان برای طرح های مهر ماندگار در كشور هزینه می شود.

حال علی لاریجانی رییس مجلس نیز اخیرا با ارسال نامه ای به شماره 25116هـ/ب خطاب به محمود احمدی نژاد، با اشاره به اشکالات قانونی مصوبه هیئت دولت به شماره 256703/ت47821هـ که در تاریخ 28 اسفندماه سال گذشته تصویب شده، لغو این مصوبه را که اختصاص بودجه به برخی طرح‌ هاي مهر ماندگار مورد تایید قرار گرفته را به دلیل مغايرت با بند 2 قانون بودجه سال 1390 كل كشور اعلام کرده است.


در نامه رییس مجلس شورای اسلامی آمده است:

جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره 249465/47821 مورخ 17/12/1390، موضوع: «صدور مجوز کلی انتشار اوراق مشارکت»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقـی به « قانون نحوة اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آیین‌نامه اجرایی‌ آن، ‌مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرّر‌ قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرّر در ‌قانون، آن بخش از مصوّبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

1ـ نظر به اینکه طبق بندهای(48) و (51) ماده واحده قانون بودجه سال 1390، انتشار اوراق مشارکت به صورت تفکیک شده و با احکامی متفاوت به دولت اجازه داده شده است، بند(1) مصوبه مذکور از حیث عدم رعایت تفکیک مذکور و در نتیجه نقض احکام مربوط به هر دسته خصوصاً حکم مربوط به مرجع تضمین اوراق مذکور، مغایر با قانون است.

2ـ با توجه به ماده(10) قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت ـ مصوب 1376ـ مبنی بر ممنوعیت‌ «مصرف وجوه حاصل از واگذاری اوراق مشارکت در غیر اجرای طرح‌های مربوط» و نظر به اینکه در بندهای (48) و(51) ماده واحده قانون بودجه سال 1390 طرح های مشخصی برای مصرف وجوه حاصل از واگذاری اوراق مشارکت معین شده است، بند(2) مصوبه مذکور مبنی بر الزام به مصرف 100% وجوه حاصل از واگذاری اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های مهر ماندگار، از حیث عدم تطابق کامل با طرح های مدنظر قانونگذار در بندهای مذکور، مغایر با قانون است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

برچسب ها: مهر ، ماندگار ، لغو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.