معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: در 4 ماه اخیر در زمینه کلاهبرداری کارت به کارت، اعلام شماره حساب و واریز پول از طریق تلفن همراه اعتباری حدود یک هزار و 500 مورد گزارش شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با بیان اینکه پیشگیری تنها کار پلیس نیست، اظهار داشت: تلفن همراه به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی در دنیای فناوری اطلاعات علاوه بر کارکردهای مثبت برای افراد یک جامعه گاهی وسیله‌ای برای اعمال و رفتارهای ناشایست و متضاد با هنجارها و قوانین اجتماعی حاکم بر جامعه می‌شود، در حقیقت افرادی هستند که با استفاده از تلفن همراه دست به رفتارهای جرم‌خیز مانند مزاحمتهای تلفنی و کلاهبرداری می‌زنند و از طرفی بروز و ظهور تلفنهای اعتباری در میان مردم و سهل الوصول بودن تهیه آن برای مجرمان باعث شده براحتی و با استفاده از این وسیله دست به کارهای نامتعارف و غیرقانونی بزنند.

وی ادامه داد: بیش از 60 میلیون سیم کارت بطور دائمی و اعتباری به مشترکان واگذار شده است به این آمار می‌توان حدود 500 هزار تلفن عمومی و همگانی که در اقصا نقاط شهر و اماکن عمومی موجود است را هم اضافه کرد. از سوی دیگر بیش از 26 میلیون خط تلفن ثابت در اختیار مردم است. زمانیکه این خطوط ارتباطی را جمع می‌زنیم بیش از 80 میلیون وسیله ارتباطی برای مردم وجود دارد که تسهیلات و خدمات ویژه‌ای برای ارتباط افراد با یکدیگر ایجاد کرده است. این پدیده به لحاظ شاخص‌های توسعه پدیده مثبتی تلقی می‌شود و نشان دهنده آن است که امکان ارتباطات اجتماعی بوسیله تلفن افزایش پیدا کرده است.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی بیان کرد: اخیرا با استفاده از تلفنهای همراه با صاحبان مشاغل و صنوف تماس می‌گیرند و ادعا می‌کنند قصد خرید دارند به بهانه اینکه پول را از طریق کارت به کارت می‌پردازیم. فروشنده را پای دستگاه خود پرداز بانک می‌کشاندند و بعد تماس می‌گرفتند که پول واریز شده است وقتی فروشنده حساب را بررسی می کند و متوجه می‌شود که پولی واریز نشده است کلاهبرار اظهار می کند ممکن است اشتباهی شده باشد و از فروشنده می‌خواهد وارد قسمت انتقال وجه یا منوی انگلیسی شود و شماره کارت را با کد مورد نظر وارد کند بعد به جای اینکه پول از حساب خریدار به حساب فروشنده بیاید از حساب فروشنده به حساب خریدار وارد می‌شد. اخیرا میزان فعالیتها در این فضا بسیار زیاد شده است یعنی با حجم زیادی پیامک ارسال یا تماسهای تلفنی بر قرار می‌شود البته گاهی به دلیل آگاهی مردم یا انعکاس اخباری از این دست توسط پلیس کلاهبرداران موفق نمی‌شوند.

سرهنگ امیدی عنوان کرد: در 4 ماه اخیر در زمینه کلاهبرداری کارت به کارت واعلام شماره حساب و واریز پول از طریق تلفن همراه اعتباری حدود 1500 مورد گزارش شده است. این رقم کمی نیست تا جایی که در یک موردی که بررسی شد فردی با استفاده از 10 سیم کارت حدود 15 هزار پیامک درباره فروش سکه‌های عتیقه برای مردم ارسال کرده بود. برخی از افراد متاسفانه بخاطر عدم آگاهی در دام کلاهبرداران می‌افتادند پلیس نیز برای مقابله با کسانی که مردم را مورد سوء استفاده قرار داده‌اند پس از شکایت از آنها به پیگیری و شناسایی کلاهبرداران می‌پردازند.

وی افزود: به طور مثال محدودیت و فشارهایی روی اپراتورهای تلفن همراه یا نظارتی روی مراکز خرید و فروش سیم کارتهای اعتباری صورت می‌گیرد کمااینکه دیده شده برخی از این سیمکارتهای اعتباری در کیوسک‌های روزنامه فروشی با مبلغی حدود 6-5 هزار تومان خریداری می‌شود البته بدون هیچ گونه مدارک معتبر. پلیس اقداماتی برای پیگیری و کشف جرم انجام می‌دهد البته اقداماتی فراتر از مسئولیت ما نیزانجام می‌شود. با توجه به اینکه در پلیس آگاهی مسولیت کشف جرم را داریم اما برای اقدامات پیشگیرانه وظیفه داریم مشکل با سازمان‌هایی که منشاء اصلی مشکلات از آنجاست متذکر شویم. اپراتور‌های فروش برای واگذاری سیم‌کارت یا بانکها برای افتتاح حساب باید مدارک و اطلاعات دقیقی از هویت واقعی و آدرس افراد خریداری دشته باشند تا اگر کسی ایجاد مزاحمت کرد بتوانیم فرد را شناسایی کنیم. مسائلی از این دست به همه نهادها و سازمان‌ها مربوط می‌شود و فقط کار پلیس نیست.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: متاسفانه همکاری‌ها به اندازه کافی نیست چرا که معتقدیم کار درست صورت نمی‌گیرد که عده‌ای می‌توانند با استفاده از تلفن‌های اعتباری کلاهبرداری کنند. خطاهایی همیشه وجود دارد که باید با آگاه کردن مردم حل شود، هر روز یک شیوه و شگرد جدید توسط مجرمان و کلاهبرداران اجرا می‌شود، اگر مردم را آگاه نکنیم، نمی‌توان انتظار داشت که حجم خسارت‌ها پایین بیاید. بنابر این با آگاهسازی مردم میزان آسیب پذیری آنها کم و میزان موفقیت کلاهبردارن نیز به همین نسبت کاهش پیدا می‌کند. البته گاهی هم طمع ورزی افراد باعث می‌شود که طعمه کلاهبرداران قرار گیرند.

وی در خصوص اینکه آگاهسازی وظیفه کیست، اظهار داشت: پلیس احساس مسئولیت و وظیفه می‌کند و برای اینکه مردم آگاه شوند، اطلاع رسانی و آگاهی از طریق مطبوعات و روزنامه‌ها انجام می‌دهد. اما بخشی از این مقوله وظیفه ماست و بخشی دیگر وظیفه نهادهای ذی‌ربط مانند بانک، مراکز فروش سیم کارت‌های اعتباری و وزارت ارتباطات و فناوری است، در حقیقت مجموعه‌ای باید با هم مشارکت داشته باشند چون مسئولیت را نمی‌توان به گردن یک نهاد انداخت. نهادهایی که منشاء تولید ابزار نو در دنیای فناوری و ارتباطات هستند، باید آگاهسازی و اطلاع رسانی دقیق استفاده از آن ابزار نو را در دست گیرند.

سرهنگ امیدی یادآور شد: در مزاحمتهای تلفنی و کلاهبرداری برای اجرای اعمال و نقش‌های خود نیاز به یک سری وسایل ارتباطات جمعی دارند پیش از اینکه تلفنهای اعتباری اینگونه باب شوند آنها به صورت رودرو برای کلاهبرداری از مردم اقدام می‌کردند با ظهور و گسترده شدن وسیله ارتباطات جمعی مانند انواع تلفنهای اعتباری پایگاههای اینترنتی و سایتها فضایی نو برای حیطه علمی کلاهبرداران ایجاد شد. از تلفنهای ثابت و اعتباری برای ایجاد مزاحمت و بر هم زدن آرامش مردم استفاده می‌کردند اما با سازوکارهایی که پیش بینی شد دستگاه آی دی کالر (نمایشگر تلفن) اگر مزاحمتی صورت می‌گرفت با استفاده از آن شرکت مخابرات فرد مزاحم را پیدا می‌کرد. با وجود این دستگاه اندکی از مزاحمتهای تلفنی کم شد گر چه هنوز بطور کلی از بین نرفته است.

وی به نمونه‌هایی از کلاهبرداری‌هایی که مجرمان به وسیله تلفن‌های اعتباری انجام داده‌اند اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه تلفن همراه اعتباری که اخیرا بسیار وارد بازار شده برخی از انواع مزاحمتهای تلفنی و کلاهبرداری‌ها افزایش پیدا کرده است. برای نمونه سوء استفاده‌هایی از تلفن همراه اعتباری به منظور کلاهبرداری از مردم صورت گرفته، کلاهبرداران با دادن پیامک یکسری اجناس تقلبی و کم ارزش را بعنوان فروش ویژه به مردم پیشنهاد می‌کنند و زمانیکه فرد خریدار اظهار موافقت می‌کند به درب منزل می‌روند و بعد از دریافت پول از خریدار کالا را می‌دهند بعد خریدار متوجه می‌شود که جنس بی کیفیت را خریداری کرده است یا پیامکهایی برای خرید و فروش سکه‌های عتیقه و اشیاء زیر خاکی ارسال می‌کرده‌اند که به پیامکهای چوپان دروغگو معروف شده‌اند. پیامکی با موضوع اینکه من روستایی هستم گوسفندانم را به چرا برده‌ام و تعدادی سکه عتیقه یافته‌ام و با قرآن استخاره کرده‌ام و شماره شما را گرفته ام اگر می‌توانید کمک کنید من قصد کلاه گذاشتن بر سرتان را ندارم واقعی است بعد اگر جواب مثبت می‌دادند به آنها تعدادی سکه‌ واقعی و عتیقه نشان می‌دادند و زمانی که اعتماد آنها را جلب می‌کردند قرار اصلی را با مبلغی بیشتر می‌گذاشتند و تعدادی در برخی از موارد مجرمان بعد از کلاهبرداری سیم کارت خود را می‌سوزانند، آیا پلیس این امکان را دارد که پس از سوخته شدن سیم کارت هابه اطلاعات قبل از آنها دسترسی پیدا کند؟

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: قطعا پلیس در اینگونه موارد شیوه و شگردهای خاصی دارد. البته لزوما در همه موارد این اتفاق نمی‌افتد، در برخی از موارد با پیگیری به مجرم می‌رسیم و در برخی موارد به مجرم نمی‌توان رسید و این موارد به صورت خاص در پرونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. در حال حاضر سیم کارتهای فعال شده را برای فروش واگذار می‌کنند و این زنگ خطری است که نشان می‌دهد ساز و کار واگذاری سیم کارت مناسب نیست. ما باید در نظام توزیع بیشتر نظارت کنیم و به دنبال روشهایی باشیم که ضریب خطا و سوء استفاده در آن کم باشد.

وی بیان کرد: تمام سیم کارتهای تلفن همراه را باید از تلفن ثابت خانگی فعال کنیم تا هویت خریدار معلوم باشد حتی تحقیقات کامل برای شناسایی خانه خریدار انجام شود. این کارها بوروکراسی ایجاد نمی‌کند و مردم را به سمت‌های دیگر سوق نمی‌دهد.

سرهنگ امیدی افزود: مجرمان مختلفی چون کلاهبرداران، آدم رباها، سارقان مسلح، جاعلان و قاتلان از تلفنهای اعتباری و همراه استفاده می‌کنند. اگر هنگام خرید هویت واقعی این افراد ثبت شود در صورت بروز هر خطا و جرمی براحتی می توانیم آنها را شناسایی کنیم.

برچسب ها: پلیس ، جعل ، کارت ، بانکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.