"نجف" به معناي زمين بلند كه آب به بالاي آن نمي‌رود از شهرهاي مهم كشور عراق و سومين شهر مذهبي جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛امام علي عليه‌السلام مولود كعبه،ابوالائمه،اميرالمومنين،‌امام اول از ائمه اثني عشر است.ايشان فرزند ابيطالب و مادرش بنت اسد بود كه در سيزدهم رجب سال سي‌عام‌الفيلم (10 سال قبل از بعثت و 23 سال قبل از هجرت) در خانه‌ي خدا به دنيا آمد.
              
حضرت علي (ع)  پس از رحلت رسول خدا (ص) در دوران سه خليفه 25 سال سكوت و وحدت را برگزيد و مشاوري صديق براي آنها بود و در اين مدت به جمع‌آوري قرآن پرداخت.                          
            
پس از قتل عثمان در سال 35 همه‌ از پذيرش خلافت امتناع كرد؛ولي به اصرار مهاجرين و انصار ناگزير حكومت را بدست گرفت،در دوران خلافت 5 ساله،در مخالفت با بي‌عدالتي‌ها،حذف سنت‌هاي جاهلي،سه نبرد بزرگ عليه ناكثين،قاسطين،مارقين را رهبري كرد و سرانجام در شب نوزدهم سال چهلم هجري در محراب مسجد كوفه در حال نماز به شهادت رسيد و نداي "فزت و رب الكعبه" را سردارد.
           
           
نجف اشرف(مفرد نجاف) از شهرهاي مهم كشور عراق و سومين شهر مذهبي جهان اسلام است اين شهر كه تا بغداد160 كيلومتر و تا كربلا78 كيلومتر فاصله دارد و نجف ا شرف داراي آب و هواي گرم و خشك بوده و 585 هزار نفر جمعيت دارد.
         
           
           

واژه‌ي نجف به معناي زمين بلندي‌است كه آب به بالاي آن نمي‌رود؛برخي نيز كلمه‌ "نجف" را تركيبي از دو واژه‌ي "ني‌" و "جف" به معناي "نيزار خشكيده" مي دانند كه در هر دو صورت وجود سرزميني پست به نام درياي "نجف" در كنار اين شهر اين دو نظريه را قابل تامي مي‌كند.
          
          
           
شهر نجف در آغاز تاريخ اسلام چندان قابل توجه و اهميت نبوده و در كنار شهر باعظمت كوفه قريه كوچكي بوده كه به نام ظهر الكوفه شناخته شده بود با انتقال پيكر مبارك حضرت امام علي (ع) به اين منطقه و شناخته شدن حرم اميرالمومنين (ع) در قرن دوم هجري توسط امام صادق (ع) در آنجا،اين شهر چندان اهميت و وسعتي يافته كه درحال حاضر كوفه يكي از چندين محله‌ي آن به شمار مي‌آيد.
               
                  
شهر نجف با وجود بارگاه حضرت‌المومنين در آغوش خود،عظمت باشكوهي يافته است به طوري كه اين شهر با توسعه‌ي علمي و فرهنگي و افزايش‌فعاليت‌هاي حوزوي و دانشگاهي در اطراف حرم امام علي (ع) به بزرگترين مركز عملي جهان اسلام تبديل شده است.
شهر نجف با رأي بالاي وزراي فرهنگ كشورهاي اسلامي در اجلاس سال 2011 ميلادي در باكو به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2012 ميلادي انتخاب و معرفي شده است.
                
               
از محله‌هاي قديم "نجف" مي‌توان محلات الحويش و البراقي و المشراق را نام برد كه در اطراف حرم امام علي(ع) قرار دارند؛از مساجد معروف شهر نجف هم عبارتند از مسجد شيخ طوسي، مسجد شيخ انصاري و مسجد هندي.                   
 
               
               
                                                                                                                    "وادي‌السلام" گورستان عمومي شهر" نجف" است كه همجواري "وادي‌السلام" با حرم مطهر امام علي (ع) ، بيان روايات در مورد آنجا توجه بزرگان و دانشمندان به اين محل اهميت آن را افزايش داده است و به طوري كه بسياري از مسلمانان از كشورهاي مختلف از جمله ايران آرزو و وصيت مي‌كنند تا جنازه‌ آنان پس از مرگ به اين گورستان منتقل و در آنجا دفن شوند./ه
برچسب ها: ایوان ، نجف ، عجب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار