نخستین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی جبهه ایستادگی با موضوع اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جبهه ایستادگی؛ عصر گذشته نخستین نشست راهبردی جبهه ایستادگی با حضور جمعی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس، اعضای جبهه ایستادگی و صاحب نظران اقتصادی برگزار شد.

بنا بر این گزارش در ابتدای این مراسم حجت الاسلام حبیبی ضمن خیر مقدم به به حاضران و میهمانان جبهه ایستادگی هدف از برگزاری این جلسات را عمل به وظیفه خطیر جریانات سیاسی مبنی بر تبیین موضوعات و مسائل مهم کشور دانست و افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بحث اقتصاد مقاومتی مساله مهم کنونی کشور است و وظیفه ماست که به تبیین و توضیح این مساله مهم پرداخته و راهکارهای آن را بررسی کنیم.

در ادامه این  نشست حجت الاسلام مصباحی مقدم ضمن تشکر از جبهه ایستادگی به دلیل برگزاری چنین نشستهایی، بحث اقتصاد مقاومتی را ادامه بحث جهاد اقتصادی سال گذشته دانست و افزود: از چند سال قبل مقام معظم رهبری پیشگویی شرایط امروز را کردند و هر از گاهی نکاتی را در سخنانشان مطرح می نمودند و مدیران کشور را به سمت یک اقتصاد خود بسنده سوق می دادند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی علی رغم تاکیدات بسیار بالا رفته است تا جایی که در سال گذشته  حدود  80 میلیارد دلار مصرف درآمدهای نفتی را در بودجه کشور داشته ایم که رقم بسیار بالایی نسبت به کل بودجه کشور بوده است.

نماینده مردم تهران معنا یافتن اقتصاد مقاومتی را در شرایطی دانست که به دلیل وجود جنگ اقتصادی نیازبه مقاومت در برابر این هجوم وجود دارد که در کنار این اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند و برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی، نیازمند شناخت و به کارگیری ظرفیتهای داخلی خود هستیم.

این عضو مجلس نهم تصریح کرد: نکاتی که در ایجاد اقتصاد مقاومتی دخیل اند را میدان دادن به تولیدکنندگان، از بین بردن موانع تولید و اشتغال، مبنا قرار دادن نرخ ارز شناور مدیریت شده، تامین منابع مالی بخش کشاورزی و صنعت، توفق اجرای مرحله دوم یارانه ها و مدیریت هزینه های دولت دانست.

در ادامه حجت الاسلام حبیبی با اشاره به سخنان حجت الاسلام مصباحی مقدم، نقش دولت در اقتصاد مقاومتی را تعیین کننده دانست و افزود: دولت، مجلس و بخشهای دیگر کشود باید با هماهنگی و همراهی بیشتر مساله اقتصاد مقاومتی را پیش ببرند.

در ادامه نشست، بخشایشی استاد دانشگاه، اقتصاد مقاومتی را ناظر بر چند مساله دانست: اول اینکه مسئولان ظرفیتشان را بالا ببرند و هماهنگی میان قوای سه گانه نظلام در مدیریت اقتصاد به وجود آید. دوما اینکه مردم را در جریان امور قرار دهیم و مردم را با فرهنگ سازی آماده برخورد مناسب با واقعیات جامعه کنیم. سوم اینکه یک برداشت مشترک از مشکلات در مسئولین به وجود آید.چهارمین مساله بحث تحریم و مسائل سیاست خارجی و منطقه ای است که باید منافع ملی ایران به طور مشخص شناسایی، شفاف سازی و پیگیری شوند.

در ادامه جلسه حجت الاسلام بیگی توجه به مطالبات مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه را ضروری دانست و افزود: مطالبات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی عبارتند از: 1. مبارزه جدی و موثر با فساد اقتصادی 2. حرکت جهادی در اقتصاد. 3. الویت قرارگرفتن تولید 4. تلاش برای کاهش تورم 5. تامین معیشت مردم 6. ایجاد اشتغال 7. مدیریت واردات 8. اصلاح الگوی مصرف 9. اجرای تمامی محورهای طرح تحول اقتصادی 10. بی اثر کردن تحریم‌های اقتصادی 11. اجرای بهینه سیاستهای اصل چهل‌و چهار 12. لزوم توجه به پیشرفت توام با عدالت.

نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس، چالشهای پیش روی اقتصاد کشور را این گونه برشمرد: 1. موانع متعدد در جذب سرمایه های داخلی و خارجی 2. عدم وجود فضای رقابتی در واردات و تولید. 3. پایین بودن سطح بهره وری نیروی انسانی و سرمایه 4. افزایش نقدینگی در اقتصاد 5. وجود تورم مستمر در کشور 6. اختلال در بازار ارز 7. سطح بالای بیکاری و عدم تولید اشتغال پایدار 8. افزایش مستمر قیمت مسکن و اجاره بها 9. وابستگی به درامد نفت 10. کسری بودجه در برنامه ها 11. عدم اجرای کامل و صحیح سیاست اصل چهل‌و چهار 12.عدم وجود سیستم مالیاتی کارامد و هدفمند 13. هدفمند نبودن توزیع یارانه ها و مواردی دیگر.
در ادامه این نشست چند تن از اعضای جبهه ایستادگی و صاحبنظران به بررسی و نقد مباحث صورت گرفته پرداختند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار