سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس گفت: راه‌اندازي بورس ارز قطعا موجب افزايش قيمت‌ها و نرخ تورم خواهد شد.

محمد عليپور در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بنابر نظر مسئولان اجرايي بناي راه اندازي بورس ارز براين است که علاوه بر تضمين بازار عرضه و تقاضا، تأمين‌کننده بخشي از نيازهاي جامعه باشد تا دارندگان ارز با منشأ خارجي از جمله صادرکنندگان و همچنين بانک مرکزي بتوانند در اين بورس، ارز را عرضه کنند و افرادي که قادر به استفاده ز ارز مرجع نيستند نياز خود را از اين طريق تأمين کنند.

وي در ادامه اظهار داشت: راه‌اندازي بورس ارز مي‌تواند در افزايش قيمت‌ها و افزايش تورم نقش مستقيم داشته باشد چرا که طبيعتا نرخ ارزي که قرار است در بورس عرضه شود  قيمتش بالاتر از قيمت فعلي است و همزمان با اعلام خبر تشکيل بورس ارز، بازار ارز با نوسان همراه خواهد شد.

عليپور در پاسخ به اين سوال که راه‌اندازي بورس ارز موجب افزايش واسطه‌گراي و دلالي خواهد شد يا خير، گفت: از آنجايي که جزئيات کامل اين طرح هنوز مطرح نشده و در مرحله بحث و بررسي است نمي‌توان درباره آن قضاوت کرد چرا که مسئولان مربوطه نيز عنوان کرده‌اند كه با ساز و کار و مکانيسمي که طراحي شده است از جمله صدور گواهي ارزي مي‌توان مانع اين قبيل اقدامات شد.

نماينده مردم ماکو با بيان اينکه مسئوليت اصلي راه‌اندازي بورس ارز به عهده بانک مرکزي است، اظهار داشت: هرچند مسئوليت اين امر برعهده بانک مرکزي است ولي ما انتظار داشتيم مجلس  در جريان چنين بحث‌هايي قرار گيرد و بعد از بررسي در کميسيون‌هاي تخصصي اجرايي شود.

وي درخاتمه خاطرنشان کرد: اگر اين اقدام سبب شود افرادي که ارز احتياز دارند دسترسي راحت‌تري به آن پيدا کنند اقدام مناسب و شايسته‌اي است ولي اگر نرخ ارز در بورس بالاتر از ارز مرجع باشد به هيچ وجه مورد تأييد نيست.

گفتني است  چندي پيش سخنگوي اقتصادي دولت از تصويب کليات راه‌اندازي بورس ارز در جلسه ويژه چهارشنبه شب گذشته در بانک مرکزي خبرداده و گفته بود كه اگر مانع خاصي پيش نيايد در ماه جاري معاملات گواهي ارزي در بورس راه‌اندازي مي شود.
انتهاي پيام/س2

برچسب ها: بورس ، ارز ، تورم ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار