رييس‌جمهور تاکيد کرد: عرصه رسانه عرصه نمايش اعتقاد و آزادي بيان نيست، بلكه عرصه حقيقي و واقعي پايبندي به آزادي بيان است و اگر هم اشتباهي از سوي فردي در عرصه فعاليت رسانه‌اي رخ داد، نبايد با او به تندي برخورد شود.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد ظهر امروز (سه‌شنبه) در ديدار خبرنگاران و اصحاب رسانه به مناسبت هفدهم مرداد روز خبرنگار، با بيان اينكه قصد دارم در اين جلسه مطالبي را از موضع ايماني، انساني و بر پايه روابط برادرانه و دوستانه با يكديگر مرور كنيم، گفت: وجود انساني و فرصتي كه خداوند براي حيات، تعالي و جاودانگي در اختيار ما قرار داده، بالاترين هديه الهي به انسان‌هاست.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه تحولات زيادي از ابتداي خلقت در عرصه عالم به وقوع پيوسته و تحولات زياد ديگري نيز تا آخر دنيا در راه است، افزود: در اين بين مهم اين است كه هركس تكليف، حقيقت، انسانيت و راه كمال خود را بشناسد و به دنبال آن باشد كه چگونه مي‌تواند خود را با خدايي شدن بالا بكشد.

احمدي‌نژاد اظهار داشت: اگر مراقب اين موضوع مهم باشيم، همه امور در بستر صحيح آن جاري خواهد شد و همه زندگي زيبا خواهد بود، اما اگر از اين مهم غفلت كنيم، حتي اگر همه دنيا را زيبا ببينيم باز همه چيز زشت و رو به سقوط خواهد بود چرا كه در اين صورت انسان از مراتب انساني خود سقوط مي‌كند كه اين به هيچ وجه زيبا و ارزشمند نيست.

رييس‌جمهور عدالت و آزادي را بستر شكوفايي و تعالي انسان عنوان و تصريح كرد: كساني كه فكر مي‌كنند با محدود كردن آزادي ديگران مي‌توانند بقاي خود را دوام بخشيده و به جايي برسند، سخت در اشتباه هستند، چرا كه اگر اين قاعده درست بود همه ديكتاتورها و مستبدين تاريخ براي ابد باقي مي‌ماندند.

احمدي‌نژاد عدالت، آزادي و كرامت را نيازهاي اصلي انسان توصيف و خاطرنشان كرد: وقتي همه اين نيازمندي‌ها تأمين شد، ويژگي و خصلت برجسته و ارزشمند آزادگي را در انسان پديد مي‌آورد كه بالاتر از عدالت، آزادي و كرامت است و حتي تحت ظلم و ستم نيز از انسان ساقط نشده و يا مخدوش نمي‌شود.

رييس‌جمهور آزادگي را رها شدن از همه قيود و قالب‌هايي ذكر كرد كه انسان را در هر ساحتي از وجودش محدود مي‌كند و گفت:‌ هر قيد و عاملي كه آزادي انسان را مخدوش كند در واقع حقيقت انساني انسان را مخدوش كرده است.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين فراز از سخنان سرور آزادگان جهان امام حسين(ع) خطاب به سقوط‌‌كرده‌ترين افراد از جايگاه انساني كه در كربلا در مقابل ايشان صف‌آرايي كرده‌ بودند مبني بر اينكه «اگر دين نداريد آزاده باشيد»، افزود: آزادگي لزوماً در قيد اعتقاد به مكتب و فرقه خاصي نيست، بلكه تجلي بزرگي روح انسان است كه هر كجا ظلمي مشاهده كرد مقابل آن بايستد و حتي ظلم عليه رقيب و دشمن خودش را نيز برنمي‌تابد.

رييس‌جمهور تأكيد كرد: البته دينداري واقعي آن است كه انسان را به مرتبه آزادگي برساند و روح انسان را از هر گونه دلبستگي برهاند، اگر نه اين دينداري قلابي و خودفريبي است.

احمدي‌نژاد عرصه فعاليت خبرنگاري را از عرصه‌هايي برشمرد كه انسان مي‌تواند در آن آزادگي‌اش را متبلور كرده و اظهار داشت: اگر همه كساني كه در اين عرصه فعاليت مي‌كنند آزادگي خود را حفظ كنند در آن صورت شبكه‌هاي صهيونيستي كه عرصه اطلاع‌رساني بين‌المللي را به انحصار خود درآورده‌اند، در هم خواهند شكست.

رييس‌جمهور تصريح كرد: يكي از دلايل و وجوهي كه اقتضاء مي‌كند انسان دائم به وجود انسان كامل و امام متذكر باشد، زنده كردن و يادآوري آزادگي است؛ چرا كه انسان كامل بالاترين تجلي آزادگي است و وقتي افراد به بالاترين مرتبه آزادگي نظر كند و بالاترين مرتبه كمال را بشناسد ديگر به كمتر از آن رضايت نخواهد داد و رسيدن به آزادگي را وجه همت خود قرار مي‌دهد.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بعضي سخنان مطرح شده از سوي تعدادي از خبرنگاران حاضر در جلسه درباره برخي برخوردهاي تند با اصحاب و فعالان رسانه خاطر نشان كرد: اين شيوه درستي نيست كه با فعالان اين عرصه برخورد شده يا پايگاه‌هاي اينترنتي مسدود شوند؛ آيا اگر مردم چيزي را نبينند خدا هم نخوهد ديد؟

رييس‌جمهور تأكيد كرد: كساني كه در نظام جمهوري اسلامي مسئوليت دارند، بايد پرچمدار سماحت، تحمل و عدالت باشند.

احمدي‌نژاد گفت: البته اين حرف به معناي آن نيست كه اگر جايي از فردي حقي ضايع شد برخوردي صورت نگيرد، كه متأسفانه در جريان بازي‌هاي سياسي كه برخي رسانه‌هاي ما نيز در آن گرفتار شده‌اند، چنين اتفاقاتي نيز مي‌افتد؛ اما اگر رسانه‌ها آزاد نبوده و آزاده نباشند، اين نقض غرض فلسفه وجودي رسانه‌ها خواهد بود.

رييس‌جمهور ادامه داد: به خودم، همكارانم و همه سران و كارگزاران ديگر قوا توصيه مي‌كنم كه عرصه رسانه عرصه نمايش اعتقاد و آزادي بيان نيست، بلكه عرصه حقيقي و واقعي پايبندي به آزادي بيان است و اگر هم اشتباهي از سوي فردي در عرصه فعاليت رسانه‌اي رخ داد نبايد با او به تندي برخورد شود.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه اگر بستن رسانه‌ها مؤثر واقع مي‌شد، امروز شرايط به گونه ديگري بود، اظهار داشت: اين خيلي بد است كه كسي خودش هم در جايگاه شاكي قرار داشته باشد و هم در جايگاه قاضي و تصميم‌گير؛ در كشور قانون وجود دارد و طبق تصويب مجلس قانون حاكم بر فعاليت‌هاي مطبوعاتي و رسانه‌اي، فعاليت‌ها در فضاي مجازي نيز ساري و جاري است و اين شرايط مطلوبي نيست كه بدون حساب و كتاب با برخي فعالان رسانه‌اي و رسانه‌ها برخورد شود.

رييس‌جمهور تصريح كرد: البته ما خوشبين هستيم و توضيحات را مي پذيريم؛ اما برخي اعمال را كه كنار هم مي‌گذاريم، نتيجه ديگري به دست مي‌آيد و مثلاً وقتي گزارش آقاي جوانفكر از وقايع روزنامه ايران را مي‌بينيم و آن را كنار ديگر گزارش‌ها مي‌گذاريم، نمي‌توان آنها را توجيه كرد.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر اينكه از ديد ما همه رسانه‌ها محترم هستند، خاطرنشان كرد: از ديد دولت روزنامه ايران كه روزنامه خودش است، با ديگر رسانه‌ها هيچ تفاوتي ندارد و هيچ گاه چه به اين روزنامه چه به ديگر رسانه‌ها ديكته نكرده‌ است كه چه بنويسند و چه چيزي ننويسند.

رييس‌جمهور گفت: ما همه رسانه‌ها را دوست داريم و همه را به مثابه يك خانواده مي‌بينيم. البته انتقاد وجود دارد اما همه بايد در جهت تعالي آرماني ملت ايران حركت كنيم و اجازه ندهيم اين آرمان مخدوش شود.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه هر يك از افراد جامعه در يك بستر فكري و تحليلي انديشه و تصميم‌گيري مي‌كنند، افزود: هنر اين است كه بستر انديشه و تحليل افراد را به يكديگر نزديك كنيم، چرا كه اگر اين بسترها به يكديگر نزديك شوند، انديشه‌ها و تحليل‌ها به هم نزديك و هم‌افزا شده و با ايجاد وفاق و اميد جامعه با سرعت بيشتري به پيش خواهد رفت.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: امروز در متن و قلب يك رشته تحولات بزرگ تاريخي قرار داريم و جامعه بشري در مسير كمالي خود در حال عبور از يك پيچ تند است و نظاماتي كه طي صدها سال از سوي زياده‌طلبان طراحي، اجرا و به همه ملت‌ها تحميل شده به آخر خط رسيده‌اند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه جامعه بشري در مسير كمال خود بزرگ شده و اصلاً بر پايي سعادت عمومي مستلزم بزرگ شدن آدم‌ها است، اضافه كرد: جهاني شدن بسيار مسأله مثبت و خوبي است و انسان اگر جهاني نشود در جايگاه و طراز واقعي انسانيت قرار نگرفته است؛ نگاه ما بايد نگاه جهاني باشد و همه جامعه بشري را با محوريت نظر به حقيقت انساني انسان‌ها، شامل شود.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: ديگر زمان آن گذشته كه پيام خود را در چارچوب‌هاي طايفه‌اي و ملي محدود كنيم و بايد براي همه جهان پيام داشته باشيم.

احمدي‌نژاد گفت: تأكيد بر اينكه نگاه و پيام ما بايد جهاني باشد، برخواسته از واقعيت است كه بشريت همواره در طول تاريخ تحت سيطره استكبار و طاغوت بوده و بايد همه انسان‌ها را براي نجات بشريت بسيج كرد و همه انسان‌ها بايد در راه دفاع از حقيقت انساني به پا خيزند و الا مستكبراني كه امروز بر جهان حاكم هستند، دوباره با طرح شعارهاي فريبنده و جذاب همچون آزادي، دمكراسي و دفاع از حقوق مردم، امواج مطالبات مردمي براي استيفاي حقوق خود را مصادره به مطلوب خواهند كرد.

رييس‌جمهور با هشدار نسبت به توطئه‌ها و طراحي‌هاي سردمداران سلطه براي مصادره موج تحول‌خواهي ملت‌ها افزود: تحولات در حال رخ دادن در جهان يك مطلب است و توجه به چگونگي مديريت اين تحولات موضوعي مهمتر؛ بايد در كنار رصد اين تحولات و مطالبات ملت‌ها و بيش از آن مراقب آن باشيم كه چه كساني مدعي رهبري اين تحولات و مطالبات هستند.

احمدي‌نژاد تأكيد كرد: تحولات امروز جهان يك پديده يكپارچه نيست و اصلاً پيچيدگي‌هاي فضاي سياسي بسيار بيشتر از آن است كه بتوان تحولات آن را ساده و بسيط تحليل كرد؛ بايد رخدادهاي اين عرصه را دقيق و عميق تحليل كرد، اگر نه به تناقض برخواهيم خورد و حرف‌هاي ما شنونده‌اي نخواهند داشت و پيام‌هاي ما در عرصه جهان رد شده و محكوم خواهند شد.

رييس‌جمهور ادامه داد: اگر در تحليل اين تحولات تفكيك قائل نشويم و در مقابل هر دسته‌اي حرف و پيام مناسب و متناسب نداشته باشيم، مهار كار را از دست خواهيم داد. بايد موضع و پيام ما در قبال مردم، رهبران و مدعيان مطالبات تحول‌خواهي جهاني، حتي در آمريكا و اروپا متناسب باشد، چرا كه اگر حقيقت انساني را مبنا قرار دهيم، حتي مردم آمريكا و اروپا نيز مظلوم و اسير هستند، اگر چه عموماً خود متوجه اين موضوع نيستند.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: اگر اينگونه عمل كنيم، آن وقت ادبيات ما تغيير خواهد كرد و خط مرزها مشخص خواهد شد؛ اما امروز متأسفانه برخي چنان عمل مي‌كنند كه گويا مي‌خواهند خط مرزها را به داخل كشور و به همين تهران بكشانند، اما هنر اين است كه بتوانيم، با مديريت امواج تحول‌خواهي ملت‌ها را در مقابل طاغوت‌ها به صف كنيم و حتي بايد مسايل كشور را در همين بستر تحليل كرد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه احزاب و گروه‌ها هيچ‌گاه نزد مردم ايران مقبول نيفتاده‌اند و متأسفانه برخي اين موضوع را برنتابيده و وقتي به بن‌بست مي‌رسند، شروع به توهين مردم مي‌كنند، اضافه كرد: عدم رغبت به احزاب ايراد و اشكال مردم نيست و ملت ايران بسيار عميق‌تر و دقيق‌تر از آنچه برخي افراد مدعي هستند، تحليل مي‌كند، اما متأسفانه برخي‌ها كه خودشان نمي‌توانند بزرگ شوند سعي مي‌كنند براي بزرگي كردن بر اين مردم ملت‌ را كوچك كنند، اما ملت ايران يك ملت تاريخ‌ساز و فرهنگ‌آفرين و فهيم است، نشان داده همه اين قالب‌هاي تحليلي را بر هم زده و هيچ قالب و مفهوم تحليلي را از سوي هيچ‌كس نمي‌پذيرد.

احمدي‌نژاد گفت: بايد همه مسايل داخلي و خارجي را در بستر توجه به حقيقت انساني انسان‌ها تحليل كنيم تا همدلي و همراهي همگاني را شاهد باشيم.

رييس‌جمهور با بيان اينكه بايد دم به دم و هر روز انقلاب و آرمان‌هاي آن را براي خود بازتعريف كنيم، افزود: انقلاب اسلامي براي رهايي انسان‌ها، احياء كرامت، آزادي، آزادگي، عبوديت و عشق به وقوع پيوست تا در فضاي برآمده از آن انسان‌ها محترم شمرده شوند.

احمدي‌نژاد اظهار داشت: انقلاب براي آن پيروز شد تا انسان‌ها همان‌قدر كه خدا آنان را عزيز و محترم مي‌شمارد محترم شمرده شوند، چنانچه خداوند پيامبر بزرگوار اسلام عظيم‌ترين، نزديكترين مخلوق و تجلي كامل خداگونگي انسان است، مي‌فرمايد كه «رابطه تو با مردم فقط تذكر و يادآوري كردن است و من براي تو سيطره بر انسان‌ها قرار نداده‌ام»؛ اين نكته‌اي بسيار مهم و گواه آن است كه انسان چقدر نزد خدا عزيز است كه دو پيامبر را پس از آنكه دلشان را سرشار از محبت به انسان‌ها و رحيميت مي‌كند، براي هدايت انساني چون فرعون كه دم از خدايي مي‌زد، مي‌فرستد.

رييس‌جمهور تصريح كرد: هيچ‌گاه در طول تاريخ موحدان، مخالفان خود را به سحر و جادو متهم نكرده‌اند و هميشه برعكس اين موضوع رخ داده است و همواره زورگويان طاغوت‌ها و ديكتاتورها بودند كه وقتي منطق آنها ته مي‌كشيد، مخالفان خود را متهم مي‌كردند؛ انسان‌هاي بزرگ هيچگاه مخالفان خود را به سحر و جادو متهم نكردند.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: اگر در چنين بستري و با چنين نگاهي به حقيقت انساني بينديشيم، فعاليت كنيم و بنويسيم، خواهيم ديد كه زندگي چقدر زيباست.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه هيچ دعوايي بين پيامبران نبوده و نيست و توده‌هاي مردم نيز اختلافي با يكديگر ندارند، گفت: همه پيامبران براي تكميل مأموريت پيامبران پيش از خود مبعوث شدند و دعواها و صف‌بندي‌هاي ظاهري بين پيروان اديان مختلف نه برآمده از نظرات آحاد مردم بلكه ناشي از دعواهاي مدعيان است، اگر نه مردم وقتي حق را در چهره هر يك از پيامبران مي‌ديدند به آنها مي‌گرويدند و اگر مدعيان اجازه دهند مردم كمال حق را در راه و مرام پيامبر خاتم ببينند، يقيناً آن را با اشتياق خواهند پذيرفت.

احمدي‌نژاد افزود: اگر اين حقايق از قلم اصحاب رسانه منتشر شود و ديوارهاي بلند پوشيده شده بين توده‌هاي مردم شكسته شود، تومار طاغوت‌ها در هم خواهد پيچيد و انسان‌ها يكديگر را پيدا خواهند كرد و خدا را شاكرم كه تقريباً همه خبرنگاراني كه بنده با آنها برخورد داشتم، چنين افراد آزاده‌اي بودند.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره مجدد به سخنان تعدادي از خبرنگاران درباره ضعف دولت در اطلاع‌رساني، اظهار داشت:‌ اين ضعف دولت را مي‌پذيرم اما چنانكه چند روز قبل در ديدار با دانشجويان گفتم، تصور بنده و همكارانم در دولت اين بود كه دولت بايد كار خودش را بكند و رسانه‌ها نيز به كار خودشان بپردازند.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: متأسفانه دعوا براي قدرت بسياري مجال‌ها را تنگ كرده اما بايد اين دعواها نيز يك جايي محدود شود چرا كه اگر به همين ترتيب همه مناسبات زير پا گذاشته شود اين خود ما هستيم كه زيان خواهيم ديد؛ بخدا قسم كساني كه پا روي خون شهدا گذاشته و براي كسب قدرت تلاش مي‌كنند هرگز به آن نخواهند رسيد و قدرت و حكومتي كه به دنبال تحقق آرمان‌ها و اقامه عدالت نباشد هيچ ارزشي ندارد، البته آنقدر قلم، زبان، چشم و انديشه آزاده در اين سرزمين وجود دارد كه مطمئن هستم احدي قادر به پوشاندن حقيقت براي هميشه از چشم ملت نيست.

رييس‌جمهور با اشاره به بخش ديگري از سخنان مطرح شده از سوي خبرنگاران در اين جلسه خاطرنشان كرد: درباره برخي برخوردها با فعالان رسانه‌اي صحبت‌هايي كرده‌ام و در حال تنظيم نامه‌اي هستم تا همه ملزم به تبعيت از قانون باشند؛ قطعاً رييس قوه قضائيه خود اينگونه عمل نمي‌كند و احتمالاً در جريان جزئيات اين وقايع نيست، اما به هر ترتيب كساني كه قدرت و امكان برخورد دارند، نبايد هر طور كه مي‌خواهند عمل كنند.


انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار