رئیس هیات مدیره انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: در حالی كه شش درصد گچ جهان در استان سمنان تولید می‌شود، تعدادی از این صنایع هنوز گاز ندارند و در عین حال قیمت مازوت نیز 21 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ؛ 'رستم سعدالهی' در نشستی گفت: شركت گاز استان سمنان موظف است به واحدهای تولید گچ كه در مسیر خطوط انتقال گاز هستند، ظرف مدت سه ماه گاز رسانی كند.

وی تصریح كرد: بر اساس دستورالعمل موجود، اگر گازرسانی به این دست از صنایع انجام نشود، دولت باید با شركت گاز برخورد كند و شركت ملی گاز متعهد شده است كه این طرح را اجرایی كند.

سعداللهی اضافه كرد: قیمت خرید هر تانكر مازوت كه در شماری از واحدهای تولید گچ استان سمنان به علت نبود گاز، به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‏گیرد، از 260 هزار تومان به پنج میلیون و 450 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینكه این افزایش قیمت كه عمدتا پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‏ها رخ داده و امكان رقابت را از واحدهای گچ مصرف كننده مازوت گرفته است، گفت: هیچ مساله‏ای، خودداری از گازدار كردن این واحدها را توجیه نمی‏كند.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع استان سمنان افزود: دولت باید راهكار بیرون رفت صنایع گچ از این مشكل را بیندیشد و آن را اجرایی كند.

یكی از تولیدكنندگان گچ در استان سمنان نیز اظهار داشت: مشكلات گازرسانی به واحدهای صنعتی، یكی از مواردی است كه ذهن بسیاری از صاحبان صنایع را در این استان مشغول كرده است.

وی با بیان اینكه برای گازدار كردن تعدادی از صنایع گچ و آجر در استان سمنان هیچ حركتی انجام نشده است، اضافه كرد: طبق قانون، شركت گاز استان سمنان باید از محل ایستگاه تا كارخانه را لوله‏ كشی گاز و گازرسانی به واحدهای تولیدی گچ را انجام دهد، ولی از اقدام در این زمینه كوتاهی كرده اعلام می‏كند كه گازرسانی به این واحدها به هیچ وجه مقدور نیست.

یكی دیگر از تولیدكنندگان گچ در استان سمنان نیز با بیان اینكه بر اساس برنامه‏های چهارم و پنجم توسعه، سوخت كارخانه‏ها باید از مایع به گاز تبدیل شود و این تاكید دولت است، گفت: دولت برای جلوگیری از مسائل زیست محیطی، صرفه‏جویی در مصرف انرژی و منابع مالی این طرح را ارائه داده است.

وی تصریح كرد: 42 واحد تولید گچ در استان سمنان وجود دارد كه تا امروز تنها به 30 واحد آن گاز رسانده شده است و این امر، تولیدكنندگان صنعت گچ را در وضع نابرابری از لحاظ هزینه ‏های تمام شده قرار می‏دهد.

این تولیدكننده گچ اضافه كرد: صنایعی كه از سوخت مازوت استفاده می‏كنند، باید آن را با قیمت بسیار زیاد ابتدای هر ماه بخرند اما واحدهای گچ دارای گاز، هزینه‏های مصرفی را انتهای دوره پرداخت می‏كنند و این امر توان رقابتی این واحدها را از بین می‏برد.

حدود 80 درصد از گچ كشور در استان سمنان تولید می‌شود و سمنان از استان‌های مطرح در عرصه تولید گچ است./س


برچسب ها: تامین نشدن ، گاز ، رقابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.