معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اخبار موثقی از کشته شدن زائران ایرانی وجود ندارد، گفت: مسئولیت جان زائران ایرانی ربوده شده با دولت آمریکا است.

حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران درتشریح آخرین اخبار از وضعیت 48 زائران ایرانی ربوده شده در سوریه گفت: وزارت امور خارجه از بدو ربوده شدن اتوبوس زائران ایرانی توسط گروهی موسوم به ارتش آزاد اقدامات فشرده دیپلماتیک را آغاز کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین وزارت امور خارجه در روزهای اخیر در تماس تلفنی با احمد داوداوغلو وزیر خارجه ترکیه و شیخ حمد بن جاسم آل ثانی وزیر امور خارجه و نخست وزیر قطر از آنها خواست تا با توجه به مواضع و نوع ارتباطاتشان در این موضوع مداخله کرده و به این وسیله زمینه آزادی فوری زائران ایرانی را فراهم کنند.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی طی یادداشتی رسمی اعتراض خود را نسبت به ارسال سلاح و حمایت آشکار از گروه‌های تروریستی به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران اعلام کرده و مسئولیت حفظ جان اتباع ایرانی و زائران ربوده شده در سوریه را متوجه دولت آمریکا دانست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت و سقم به شهادت رسيدن سه تن از این زائران توسط گروههای تروریستی در سوریه اظهار داشت: هیچ گونه خبر موثقی مبنی بر به شهادت رسيدن سه تن از زائران ایرانی توسط گروگانگیران در اختیار نداریم و تلاشهای فشرده برای اطلاع از سرنوشت آنان ادامه دارد.

امیرعبداللهیان در ادامه افزود: ما از ترکیه و قطر می خواهیم به وظیفه خود عمل کرده و گروه موسوم به ارتش آزاد هم بداند مستقیما مسئول حفظ جان اتباع ایرانی است.

وی همچنین با اشاره به تهدیدات گروه‌های تروریستی رباینده زائران ایرانی در سوریه گفت: این گروه‌های مسلح از مردم بی دفاع و غیر نظامی به عنوان سپر انسانی برای دفاع از خود استفاده می کنند و پیش از این نیز بارها اقدام به چنین کارهایی کرده بودند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: مسئولیت حفظ جان زائران متوجه ربایندگان و کشورهایی است که از آنها حمایت می‌کنند./پ2

برچسب ها: سوریه ، زائران ، ارتش آزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار